Segons l’anàlisi realitzada per Foment del Treball sobre les dades corresponents al mes de desembre, Catalunya ha conclòs el 2025 amb indicadors que evidencien una clara desacceleració del mercat laboral. L’atur registrat ha experimentat un increment mensual de 1.860 persones, situant-se en un total de 323.236 desocupats. Tot i això, en comparació interanual s’observa una reducció del 3,57%.
Dades interanuals i volatilitat del mercat laboral
Aquest augment mensual suposa un canvi respecte a la tendència observada al novembre, quan es va registrar una disminució de l’atur. En paraules de Foment del Treball, aquesta situació reflecteix "la volatilitat del mercat laboral català" durant el tancament anual. De fet, Catalunya és la comunitat autònoma on l’increment d’atur més gran s’ha produït en termes absoluts durant el mes passat.
Pel que fa a la comparativa amb l’estat espanyol, la caiguda interanual de l’atur català (-3,57%) se situa per sota de la mitjana estatal (-5,94%). La patronal destaca que aquesta diferència persisteix des de mitjans de 2022. A més, recorden que tradicionalment els descensos d’atur al mes de desembre eren habituals, però aquesta dinàmica es va invertir a partir del 2023.
Afectació sobre afiliació i contractació
L’evolució negativa també afecta l’afiliació a la Seguretat Social: el mes de desembre es va tancar amb 3.874.736 afiliats, xifra que suposa una baixada mensual del 0,14%, equivalent a 5.566 persones menys. Tot i això, en termes anuals s’aprecia un augment moderat del 2,21%. Segons Foment "hi ha una progressiva moderació en el ritme anual d’increment d’ocupació".
D’altra banda, la contractació també ha patit un retrocés respecte al novembre amb un total de 184.463 contractes signats, un descens mensual proper al 10%. Del conjunt dels contractes registrats,el 37,76% són indefinits i el 62,24% temporals.
No obstant això, si es compara amb les xifres relatives a desembre de 2024 hi ha hagut un augment global dels contractes d’un 8,23%. Malgrat aquest increment anual positiu, Foment assenyala que no compensa "la pèrdua d’impuls registrada en relació amb el mes anterior".
Evolució sectorial i territorial
L’anàlisi sectorial mostra increments en l’atur dins els àmbits d’agricultura, indústria, construcció i serveis. Contràriament, aquest indicador disminueix entre les persones sense experiència prèvia en ocupacions anteriors.
Totes les demarcacions catalanes han registrat augments mensuals d'atur,i destaca especialment Barcelona com aquella on s’ha concentrat "el major increment" durant aquest últim mes.
Balanç general segons Foment del Treball
A grans trets, Foment conclou que el balanç laboral corresponent al final del 2025 posa damunt la taula "un escenari caracteritzat per un menor dinamisme", marcat per evolucions desiguals entre atur, afiliació i contractació. L’organització empresarial recalca que els indicadors apunten cap a "una clara moderació en el creixement ocupacional a Catalunya".