El Consell de Ministres ha autoritzat al Ministeri de Transports la firma de tres convenis amb la Generalitat per invertir 710 MEUR en millores de circulació, de seguretat viària i de connectivitat a les carreteres de l’Estat a Catalunya.
Amb la signatura d’aquests convenis, la Generalitat de Catalunya s’encarregarà d’executar les actuacions previstes, que seran finançades íntegrament pel Ministeri amb càrrec als seus pressupostos, i que comportaran una millora molt substancial de les infraestructures viàries a Catalunya i un impuls de la mobilitat.
En concret, els convenis recullen el reforçament de la connectivitat de l’AP-2 i de l’AP-7, el desenvolupament del pla de millora de l’Eix Pirinenc (N-260) i la construcció de la Ronda Nord, que donarà continuïtat al corredor de la B-40 entre Terrassa i Sabadell.
Està previst que la Generalitat liciti i executi els contractes per a la redacció tant dels estudis com dels projectes que calguin i executi les obres i les expropiacions. Així mateix, l’Estat es reserva l’aprovació d’estudis i projectes i finalment rebrà les obres i en tot moment farà el seguiment dels treballs.
Conveni per a la millora de la funcionalitat de l’AP-2 i l’AP-7
Amb aquest conveni plurianual es preveu construir nous enllaços i remodelar-ne d’altres existents, així com les seves connexions, a les autopistes AP-7 i AP-2 al seu pas per Catalunya, una vegada que aquestes han deixat de ser de peatge.
D’aquesta manera, es millora el funcionament d’aquestes carreteres i se’n facilita l’accés per part dels ciutadans. El finançament, que puja a 250 milions d’euros, el realitzarà íntegrament l’Estat.
En total s’executaran:
- 9 actuacions de millora d’enllaços existents i les seves connexions per tal d’augmentar la seva capacitat i funcionalitat.
- 10 actuacions per a la construcció de nous enllaços que millorin l’accessibilitat i les connexions amb la resta de la xarxa viària i millores a la xarxa complementària.
Algunes de les actuacions que connectin amb carreteres de titularitat de la Generalitat, quedaran finalment integrades a la xarxa autonòmica.
Conveni per a la millora de l’Eix Pirinenc (N-260)
L’Eix Pirinenc (N-260) és una carretera transversal que discorre paral·lelament a la serralada pirinenca a Catalunya i Aragó, travessant comarques d’alta muntanya i gran valor mediambiental. El conveni preveu executar un Pla d’actuacions per millorar-ne la funcionalitat i la seguretat. Les actuacions incloses al Pla consistiran en:
- Rehabilitacions de ferm i actuacions de millora.
- Millores de la seguretat i els seus elements de connexió.
- Actuacions de nova infraestructura o condicionament.
La comissió de seguiment del conveni pluriennal consensuarà a l’inici dels treballs, la relació d’actuacions que conformaran el Pla. El finançament, que puja a 260 milions d’euros, es fa íntegrament per l’Estat.
Conveni per a l’execució de la Ronda Nord
L’objecte del conveni pluriennal de la Ronda Nord és encomanar a la Generalitat de Catalunya la redacció dels estudis i els projectes i l’execució d’una via que connecti els barris del nord de Terrassa, des de la B-122 fins a la B-124, amb els barris del nord de Sabadell. Així, es donarà continuïtat al corredor de la B-40 ja construït a Terrassa i es configurarà la Ronda Nord.
Els treballs començaran amb la redacció d’un nou estudi informatiu per la Generalitat, que serà sotmès als tràmits d’informació pública i ambientals preceptius abans de la seva aprovació.
El cost previst per a les actuacions és de 200 milions d‟euros, finançats íntegrament per l‟Estat. La carretera que es construeixi serà de titularitat estatal, si bé es preveu la possibilitat que les dues administracions estudiïn el traspàs de la titularitat a la Generalitat en un futur.
El tram de la B-40 entre Terrassa-Sabadell i Castellar del Vallès dona continuïtat a aquesta autovia i circumval·la Terrassa i Sabadell, per la qual cosa té una funció de ronda urbana comarcal. A més, interconnecta tres vies: C-58, C-58c i B-124 sent, per tant, una via amb una funcionalitat similar a la de la Ronda Nord dels sistemes urbans d’aquests municipis, que la Generalitat té prevista al seu Pla Específic de mobilitat del Vallès.