Divendres, 29 de març de 2024
És notícia

ATENCIÓ: Les autopistes podrien tornar a tenir peatges

Avatar photo

S'està fent un estudi per analitzar les diferents alternatives

Peatge de l’AP-2 de les Borges Blanques i vehicles accedint a l’autopista o sortint-ne. ACN

Els peatges a les autopistes de Catalunya formaven part del paisatge, com les àrees de servei i les sortides. Però l’any passat tot va canviar. Avui 1 de setembre es compleix un any des que les principals vies del territori deixessin de ser de pagament, després d’acabar la concessió que existia durant dècades.

El conseller Puigneró reclama a l’executiu de l’Estat que acceleri la implantació de la vinyeta o algun sistema de pagament per ús. Però el govern espanyol prefereix esperar, així ho ha expressat la ministra de Transports, Raquel Sánchez, dient que encara no és moment de realitzar-ho per raons econòmiques i socials.

La ministra assegura que no és moment de fer-ho, però ha reconegut que el debat està obert i que s’està fent un estudi per analitzar les diferents alternatives. “L’aplicació d’aquesta mesura requereix el consens territorial”, esmenta Raquel Sánchez.

El cas de les autovies

El Govern ja ha iniciat els tràmits per estudiar les diferents possibilitats encaminades a introduir un nou sistema de peatges a totes les autovies del país a partir del 2024, tal com es va comprometre amb Brussel·les a canvi de rebre els fons europeus valorats en 70.000 milions d’euros en subvencions.

La Direcció General de Carreteres, dependent del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, ha encarregat a la consultora pública Ineco l’elaboració de nou informes per valorar un nou sistema de finançament de les carreteres, segons la documentació publicada al portal de contractacions.

El cost d’aquests serveis ascendirà a 1,4 milions d’euros i el termini establert serà de 10 mesos. Ineco ja ha contractat els serveis de KPMG Advocats per 89.000 euros per fer el servei d’assessoria i consultoria jurídica especialitzada en matèria fiscal i tributària a l’àmbit de les carreteres, com a part d’aquest contracte.

El mes de juny passat, la ministra del ram, Raquel Sánchez, va descartar iniciar el debat corresponent amb el sector per començar a dissenyar aquest pla, amb l’objectiu de donar prioritat a la situació econòmica, llastrada tant per la pandèmia com per la guerra a Ucraïna.

Tot i això, ha tornat a confirmar que s’aplicarà aquesta mesura i ha avançat que ja s’estava realitzant un estudi previ. De fet, al marge del debat que cal obrir amb el sector per consensuar el millor sistema possible, els plans per implantar el pagament per ús a les carreteres va continuar endavant.

D’aquesta manera, el 10 de juny es va formalitzar el contracte intern entre la Direcció General de Carreteres i Ineco, i el 10 d’agost passat aquesta empresa va adjudicar els serveis de consultoria a KPMG. Tots els documents apunten l’any 2024 com l’any a partir del qual “podrien” implantar-se els peatges.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Enllestida la urbanització del parc de l’Escorxador de Tortosa

Notícia següent

Reducció temporal del preu del transport públic pels veïns de Sant Joan Despí

Notícies relacionades