El nombre d’alumnes amb necessitats específiques es duplica a Catalunya en només tres anys

La proporció ha passat del 18,6% al 36,6% entre el 2022 i el 2025, és a dir, s’ha doblat en només tres anys

21 de setembre de 2025 a les 11:06h

El nombre d’alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu a Catalunya s’ha disparat en els darrers tres cursos, segons dades del Departament d’Educació recopilades per RAC1. La proporció ha passat del 18,6% al 36,6% entre el 2022 i el 2025, és a dir, s’ha doblat en només tres anys. En xifres absolutes, actualment hi ha 228.461 alumnes de primària i secundària que necessiten algun tipus de suport, un 31% més que el 2022.

El creixement més notable es concentra en els alumnes que viuen en situacions socioeconòmiques i culturals desfavorides. Representen un 62,3% dels casos i, només a primària, els identificats en entorns vulnerables han augmentat un 276% des del 2020, superant ja els 135.000 alumnes (un 30% del total). Segons el Departament, aquest increment es deu al canvi de criteri arran del decret d’admissió del 2021, que ha permès obtenir una imatge més precisa de la realitat social de les escoles.

Altres tipologies també tenen pes en l’augment. Un 13% dels alumnes amb necessitats específiques són nouvinguts (5,3% a primària), un 12,5% pateixen trastorns de l’aprenentatge com TDAH o dislèxia (3% a primària) i un 4,4% tenen diagnòstic de trastorn de l’espectre autista (TEA). Això implica que de cada 100 alumnes, 7 tenen algun trastorn reconegut, i 2 concretament TEA. A primària, els casos d’autisme han crescut un 94,5% en cinc anys. En canvi, els alumnes amb altes capacitats han passat de 1.344 a 1.272.

Aquesta evolució s’ha produït en un context de lleugera davallada del nombre total d’alumnes (-1,6% entre 2022 i 2025), fet que accentua la importància del creixement de les necessitats específiques, que han pujat un 34% en paral·lel.

Diferències territorials i de centres

Les dades també mostren grans desigualtats territorials. Al Baix Empordà, gairebé la meitat dels alumnes (48%) necessiten suport, seguit del Segrià (47,7%) i la Selva (46,8%). En aquests punts, pràcticament 1 de cada 2 alumnes requereix atenció específica. També destaquen casos com el Baix Ebre, on la proporció s’ha duplicat (del 19,9% al 39,7%).

Pel que fa a la tipologia de centre, la major part de l’increment ha recaigut a l’escola pública. De cada 10 nous alumnes amb necessitats específiques, gairebé 8 són escolaritzats en centres públics i només 2 en concertats o privats. Tot i que aquests darrers també han crescut, l’augment ha estat molt més moderat. Als centres públics, en canvi, el creixement ha estat del 13% en només tres cursos.