Els alumnes de 6è de primària i 4t d'ESO s'expressen millor en castellà que en català

També hi ha més estudiants amb assoliment excel·lent en llengua castellana i més suspesos en llengua catalana

logo ACN
07 d'octubre de 2025 a les 17:12h
Actualitzat: 07 d'octubre de 2025 a les 17:12h

Els alumnes catalans de sisè de primària i 4t d'ESO tenen millors resultats en expressió oral en castellà que en català. Aquesta és una de les conclusions dels resultats de les proves que es van fer el maig de l'any passat i que s'han fet públics aquest dimarts.

Els resultats mostren que al voltant d'un 40% dels alumnes assoleixen un nivell notable en les dues llengües, però si es miren els que aconsegueixen un assoliment excel·lent o els que no assoleixen les competències sí que hi ha diferències més destacades entre les dues llengües. De fet, el no assoliment arriba al 3,4% en lèxic en català a sisè, quan en castellà és del 0,8%. A quart d'ESO, un 4,8% no té les competències en lèxic català, que baixa a l'1,4% en el cas del castellà.

Els resultats de les proves es classifiquen en no assoliment, assoliment satisfactori, assoliment notable i assoliment excel·lent en diferents aspectes analitzats. El nivell de notabilitat és el més nombrós tant en català com en castellà en la majoria dels ítems per als dos cursos. De fet, les diferències quant a l'assoliment notable són petites si es comparen els resultats en llengua catalana i llengua castellana. A sisè aquest assoliment notable l'obtenen entre un 38% i un 46,1% dels alumnes en català i entre un 37,7% i un 47,2% en castellà. A quart, l'assoliment notable l'assoleixen entre un 37,2% i un 45,3% dels alumnes en català; i entre un 34,9% i un 47,2% en castellà.

En comparar la banda de l'excel·lència sí que s'observen més diferències, ja que per exemple mentre un 36,4% dels alumnes se situen en aquest nivell en lèxic en llengua castellana, en catalana baixen al 23,1% a sisè. El mateix passa amb la morfosintaxi, amb un 37,2% d'excel·lents en castellà i, en canvi, un 28,2% en català. Una situació similar es dona a 4t d'ESO, amb un 52,1% d'excel·lents en fonètica en castellà, que baixen al 36,7% en català, per exemple. En lèxic, els alumnes amb assoliment excel·lent són del 24,2% en català i del 35% en castellà.

 

 

A l'altra banda, entre els alumnes que no assoleixen les competències, els percentatges van de l'1,8% al 3,4% en català a sisè, i es mouen entre l'1,4 i el 0,7% en castellà. Els resultats mostren més suspesos en català també a 4t d'ESO, amb entre un 4,8% (lèxic) i un 2,1% (adequació) d'estudiants que no assoleixen les competències en aquesta llengua, quan en castellà aquests percentatges van de l'1,2% (adequació) al 2,2% (llenguatge no verbal).

 

 

 

Ús de vocabulari variat i oracions ben construïdes en català

Si s'analitzen ítems concrets, els resultats mostren que al voltant d'un 67% dels alumnes utilitzen expressions i vocabularis variats en català, mentre que més d'un 20% fa ús d'un vocabulari bàsic i amb interferències d'ús social molt freqüent. En línies generals, el 68,9% dels alumnes de sisè i el 72,8% dels de 4t d'ESO és capaç de realitzar oracions ben construïdes amb poques o cap incorrecció en la concordança i conjugació verbal. En canvi, hi ha més d'un 20% que fa servir oracions ben construïdes però breus, amb incorreccions en la concordança verbal i la conjugació, i sovint amb interferències d'una altra llengua. Entre aquestes, ‘tenim que anar’ i no ‘hem d'anar’, o ‘la meva casa’ i no ‘casa meva’, per exemple.

Pel que fa a la fonètica, al voltant d'un 70% de l'alumnat vocalitza clarament i pronuncia bé tots els sons específics de la llengua catalana. En canvi, hi ha un 27,4% a sisè i un 22,6% a 4t d'ESO que, tot i que vocalitza clarament, té dificultats per pronunciar alguns sons característics i presenta certa influència d'una altra llengua.

 

Més del 80% d'alumnes amb vocabulari variat en castellà

En castellà, el 82% de l'alumnat sap utilitzar expressions i vocabulari variats, mentre que al voltant d'un 17% fa ús d'expressions i vocabularis bàsics i sí que presenta interferències. En l'àmbit de la morfosintaxi, més d'un 80% construeixen oracions amb força complements i gairebé sense interferències lingüístiques, i amb una concordança verbal i una conjugació amb poques o cap incorrecció. Pel que fa a la fonètica, el 85,8% de l'alumnat de sisè i el 87,7% de 4t d'ESO vocalitza clarament i pronuncia bé tots els sons o la majoria.

 

Variacions segons la complexitat dels centres

Si s'analitzen els resultats segons la complexitat del centre, l'assoliment notable continua sent el més nombrós a sisè, tot i que s'observen algunes diferències segons els elements analitzats. Així, els centres educatius de complexitat alta són els que inclouen més alumnes en el nivell satisfactori d'assoliment, amb proporcions que varien des d'un de cada quatre alumnes en interacció, fins a dos de cada cinc en el lèxic i la morfosintaxi en català. D'altra banda, el percentatge d'alumnes que no ha assolit les competències en alguns dels ítems se situa al voltant del 6,5% en lèxic, morfosintaxi i fluïdesa.

La fonètica i la fluïdesa són els dos elements avaluats de l'expressió oral on s'observen més diferències en el percentatge d'alumnes situat en el nivell d'excel·lència entre els centres de complexitat baixa i els d'alta. La raó és que per exemple hi ha un 48,7% d'alumnes amb aquest nivell en fonètica als centres de baixa complexitat, mentre que són el 20,9% en els d'alta complexitat.

Pel que fa al no assoliment, el percentatge és baix però al voltant d'un 2,4% a un 2,6% en fluïdesa i cohesió en els centres de complexitat alta.

A 4t d'ESO i en centres de complexitat alta, el nivell d'assoliment on se situa el percentatge més gran d'alumnat és sempre el notable. En canvi, en els centres de complexitat baixa, hi ha ítems on predomina l'assoliment excel·lent.

 

Niubó diu que són uns resultats “positius”

La consellera d'Educació, Esther Niubó, ha afirmat durant el ple del Parlament que aquests són uns resultats “positius”, ja que els alumnes obtenen un nivell “mitjà alt i amb bosses d'excel·lència”. “Indiquen que anem en la bona direcció”, ha assegurat. La consellera ha dit que això no vol dir que s'hagin de conformar amb aquests resultats, però si ha volgut enviar el missatge que el sistema “no està condemnat al derrotisme”.

La consellera Esther Niubó, al faristol del Parlament
 
Sobre l'autor
logo ACN
ACN
Veure biografia
El més llegit