L'Agència Espanyoa de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN) ha ampliat l’alerta alimentària per presència de Listeria monocytogenes en diversos formatges frescos elaborats a Espanya. L’organisme ha informat que s’ha incorporat un nou producte afectat i que, "com a mesura de precaució, s’amplia la retirada a tots els lots dels productes afectats amb data de caducitat del 6 de juliol o anterior".
Segons ha detallat l’AESAN, l’actualització s’ha conegut a través de les autoritats sanitàries de Castella i Lleó, que han traslladat la informació mitjançant el Sistema Coordinat d’Intercanvi Ràpid d’Informació (SCIRI).
Productes afectats
Entre els productes implicats hi ha el ‘Queso fresco sabor mediterráneo’ de la marca Cerrato, així com diferents varietats de ‘Queso costeño’, ‘Queso Latino’ i ‘Queso estilo llanero’ comercialitzades sota les marques Nativo, Goya i Sabor de casa.
L’alerta afecta tant formats en barra com envasos de plàstic refrigerats de diferents pesos, amb dates de caducitat compreses principalment entre el 18 de maig de 2026 i el 6 de juliol de 2026.
En concret, l’AESAN ha indicat que els lots afectats són:
- ‘Queso costeño’ de marca Nativo, en envàs de plàstic, amb caducitats entre el 18/05/2026 i el 04/07/2026.
- ‘Queso costeño’ de marca Nativo, en barra, amb caducitats entre el 23/05/2026 i el 06/07/2026.
- ‘Queso estilo llanero’ de marca Goya, amb caducitats entre el 18/05/2026 i el 06/07/2026.
- ‘Queso Latino’ de marca Goya, amb caducitats entre el 19/05/2026 i el 12/06/2026.
- ‘Queso Latino’ de marca Sabor de casa, tant en barra com en envàs de plàstic, amb dates entre el 23/05/2026 i l’11/06/2026.
- ‘Queso fresco sabor mediterráneo’ de marca Cerrato, amb «tots els lots amb data de caducitat del 06/07/2026 o anterior».
Distribució a gairebé tot l’Estat
L’AESAN ha advertit que "segons la informació disponible, la distribució s’ha realitzat a la major part del territori nacional" i ha explicat que les comunitats autònomes ja han rebut la notificació per verificar la retirada dels productes dels canals de comercialització.
L’organisme recomana a les persones que tinguin algun dels productes afectats a casa que "s’abstinguin de consumir-los". També assenyala que, en cas d’haver-ne consumit i presentar símptomes compatibles amb la listeriosi, com ara "vòmits, diarrea o febre", es recomana acudir a un centre de salut.
Pel que fa a les dones embarassades, l’AESAN recorda la necessitat de seguir les recomanacions específiques de consum i higiene alimentària durant la gestació, especialment davant aliments associats a riscos biològics com la Listeria monocytogenes.
Finalment, l’organisme ha insistit en «la importància d’extremar les mesures d’higiene per evitar la contaminació creuada amb altres productes» i ha informat que l’empresa elaboradora ha decidit retirar noves referències i lots «atenent al principi de precaució».
