Graduats de la UVic acompanyaran joves adolescents per evitar que abandonin els estudis

Cada any, 800 alumnes d'Osona deixen la formació

D'esquerra a dreta, Miquel Torrents, president de la Fundació Antiga Caixa Manlleu, el rector de la UVIC Josep-Eladi Baños, i el professor de la UVic i responsable del projecte, Jordi Collet. ACN

L’abandonament escolar precoç és un dels grans problemes del sistema educatiu i un dels principals factors de desigualtat social. A Osona cada any hi ha 800 alumnes que abandonen la formació. Per combatre aquesta xifra, la UVic i la Fundació Antiga Caixa Manlleu han engegat un projecte pilot que es durà a terme en cinc centres d’educació secundària de la comarca. Consistirà en què cinc graduats de la UVic en Magisteri, Educació Social i Psicologia faran de mentors, i acompanyaran 50 alumnes adolescents durant tres anys. “Són alumnes que estan a punt de baixar del tren”, ha explicat un dels principals impulsors del projecte, Jordi Collet. Els mentors guiaran els joves totes les tardes de la setmana i de manera individual.

“La majoria de polítiques educatives posen ‘tirites’ abans que prevenir la ferida. Aquest projecte és el contrari, el que busca és evitar que aquests 50 joves acabin sent els 50 que fan absentisme o abandonen després d’acabar l’ESO”. Aquest és el principal objectiu de la iniciativa, segons un dels seus impulsors, el professor de la UVic, Jordi Collet.

El projecte s’iniciarà a finals d’aquest mes d’octubre a dos centres de Vic, dos de Manlleu i un del Voltreganès. Els 50 alumnes hauran estat prèviament seleccionats per part del centres, i els mentors cobraran per fer aquest acompanyament per tal de “garantir-ne el compromís i la professionalitat”. Els mentors –un per a cada insititu- es reuniran cada tarda de la setmana i de manera individualitzada amb els joves. “La idea és poder donar un nou significat al què vol dir anar a l’institut. Per a molts, anar a l’institut és una cosa avorrida, pesada, complexa i, per tant, hem de revertir això”, ha explicat Collet.

Segons Collet, no hi ha un perfil concret pel que fa als alumnes que abandonen la seva formació. “No és un projecte per a determinats perfils, sinó per a alumnes que estan baixant del tren i s’estan quedant enrere”, ha afegit.

Un projecte exportable

Tot Catalunya comparteix la mateixa problemàtica. Per això, els impulsors de la iniciativa volen que, si el projecte funciona, es pugui exportar a d’altres punts del territori.