L’art de Perejaume s’integra en la col·lecció barroca del Museu de Solsona

L'artista ha estrenat la mostra 'D'un or que crema' per commemorar els 125 anys de la institució

Perejaume i Jaume Coscollar davant d'una de les obres. ACN

El Museu Diocesà i Comarcal de Solsona compta, des d’aquest dijous, amb l’empremta de Perejaume. L’artista ha estrenat la mostra ‘D’un or que crema’, on incorpora dues obres a les sales del Renaixement i del Barroc. Els treballs, que es podran veure fins al febrer, busquen evocar els vincles entre els mons mineral, botànic i humà. L’exposició s’emmarca en els actes per commemorar els 125 anys del Museu.

Carles Freixes, director del Museu Diocesà i Comarcal de Solsona, reconeix que es va optar perquè Perejaume protagonitzés la mostra del 125è aniversari pel seu vincle amb el Solsonès. “Coneix el territori i ha estat capaç de fusionar-lo amb el Barroc i el Renaixement”, justifica.

La clau de la mostra, explica el seu comissari, Jaume Coscollar, és com evoca “l’imaginari del barroc” a través “de dues peces molt mesurades i netes”. El mateix artista, Perejaume, reconeix que per aquesta raó, quan li van proposar l’exposició, es va decantar per “no tocar res” i que les obres presents a les sales del Renaixement i del Barroc formessin part de la seva proposta. I ho fa d’una manera intimista, amb les sales pràcticament a les fosques i on la il·luminació fa ressaltar les noves incorporacions.

La importància de la fusta

Perejaume recorda com en el Barroc eren freqüents “les fustes que imitàvem altres materials”. Alhora recorda com darrere de les talles “sempre hi ha la fusta”. “He buscat plasmar aquesta proximitat entre la figuració barroca i la forestalitat, un culte als arbres”, aprofundeix. Per aquesta raó ha construït un tronc i una pedra a través de d’altres materials.

La mostra incorpora una tercera obra, un muntatge on el ballarí Cesc Gelabert “pretén explicar”la transformació de l’arbre viu en carn viva”, diu Perejaume.

En paral·lel s’ha elaborat un catàleg amb textos fets especialment per l’ocasió pel mateix Perejaume i en Raül Garrigasait amb el qual, segons el comissari, es busca “ampliar el valor literari inqüestionable de l’exposició, donar una visió del barroc més singular i agraïda”.

125 anys del Museu

La mostra s’emmarca en els 125 anys del Museu Diocesà i Comarcal de Solsona. Coincidint amb l’efemèride s’està realitzant un cicle de visites guiades de la mà de diferents personatges que parlen del museu des del seu punt de vista. Aquest setembre serà el torn de la directora del Museu d’Art de Girona i que va treballar com a restauradora a Solsona, Carme Clusellas; i a l’octubre ho farà el que va ser el primer director del Museu després de la reforma del 1986, Josep Maria Trullén.