Manresa inicia el procés per transformar el carrer Guimerà en una illa de vianants

El consistori preguntarà a la ciutadania si es manté o no el pas de l'autobús urbà

Un autobús elèctric al costat d'un urbà híbrid al carrer de Guimerà de Manresa. ACN

L’Ajuntament de Manresa ha iniciat el procés per a l’elaboració del projecte que ha de transformar el carrer Guimerà en una illa de vianant, amb accés limitat als vehicles autoritzats. L’alta complexitat del carrer, amb més d’una vuitantena d’establiments comercials, 484 veïns i la principal parada d’autobús urbà de la ciutat, ha dut a sotmetre a informació i participació ciutadana el projecte, que contempla dues alternatives. La principal divergència és si mantenir el pas del bus urbà o, per contra, modificar els recorreguts i traslladar la parada a Crist Rei. El model definitiu s’escollirà a finals d’octubre.

La transformació del carrer de Guimerà és un compromís que es recull tant en el Pla de Mobilitat vigent com en l’acord que ERC i JxM van signar per a la formació del govern municipal. Té com a objectiu ampliar l’espai de vianants a l’àrea central de la ciutat i reforçar aquesta zona de la ciutat com a lloc de passeig, de lleure, de compres i com a espai de referència cultural amb els equipaments del Kursaal i del Centre Cultural el Casino.

Amb la transformació l’equip de govern també busca fomentar la mobilitat sostenible i els itineraris a peu, pacificar el trànsit, reduir els sorolls i millorar el transport públic per aconseguir una mobilitat més sostenible -a peu, en bicicleta, amb Vehicle de Mobilitat Personal (VMP) o en transport públic- i reduir l’ús del vehicle privat.

Dues alternatives

En les dues alternatives proposades per l’Ajuntament la restricció d’accés començaria en la concurrència entre el Passeig Pere III i el carrer Canyelles. Contemplen una reforma total dels dos trams actuals del carrer de Guimerà i es plantegen com a alternatives equivalents, amb un impacte molt similar en la majoria d’aspectes.

El model que proposa mantenir el bus pel carrer Guimerà és el que implica menys canvis per al servei perquè manté la parada actual i en crea una de nova a l’inici del carrer, a prop de Crist Rei. Per contra, l’altre preveu suprimir el pas del bus pel Guimerà, per la qual cosa s’hauria de canviar el recorregut de les tres línies que actualment passen pel Guimerà i s’instal·laria una parada a l’altura de Crist Rei i també una altra a Pompeu Fabra.

El procés d’informació i participació

Els detalls dels dos models plantejats i el procés es presentaran dimarts vinent, 14 de setembre, al Consell de Mobilitat. L’endemà, dia 15, el procés s’obrirà a la ciutadania amb el primer acte públic de presentació a la sala petita del Teatre Kursaal. El procés seguirà amb reunions, entre el 16 i el 22 de setembre, als quatre consells de districte de la ciutat.

En paral·lel, l’Ajuntament ha creat un espai específic a la web de participació municipal per tal que la ciutadania conegui els detalls dels dos models proposats i pugui manifestar la seva opinió emplenant un formulari.

La voluntat del govern municipal és recollir aquestes opinions i incorporar-les al procés de decisió per acabar de valorar l’alternativa definitiva.