Dimarts, 19 de març de 2024
És notícia

Manresa aplica la nova normativa de circulació amb límit de velocitat a 30 km/h

Avatar photo

ls objectius principals de “Ciutats a 30” són la millora de la seguretat dels vianants i reduir l’accidentalitat i la gravetat de les lesions, millorar la coexistència amb altres modes de mobilitat més sostenible, millorar la qualitat de l’aire i reduir la contaminació acústica

El regidor d’Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Manresa, David Aaron López Martí, ha presentat avui l’aplicació a la ciutat de la  nova normativa de trànsit que reduirà la velocitat màxima a 30 km/h a la major part dels carrers de la ciutat de Manresa, i que entrarà en vigor dimarts vinent, 11 de maig.

La nova normativa s’aplica en compliment de l’article 50 del real decret 970/2020, aprovat el 10 de desembre de 2020, que fixa els nous límits de velocitat en vies urbanes i travessies a tot l’Estat. Aquest real decret fixa a les vies en què disposen de plataforma única de calçada i vorera la velocitat màxima a 20 km/h, en les vies d’un únic carril per sentit de circulació la velocitat màxima a 30 km/h i en vies de dos carrils o més per sentit de circulació a 50 km/h.

El límit genèric per a les travessies (vies d’accés als municipis o que en alguns casos les creuen) queda fixat a 50 km/h.

També estableix que aquestes velocitats genèriques podran ser rebaixades prèvia senyalització específica per l’autoritat municipal i d’acord amb el titular de la via, si s’escau.

Els objectius d’aquesta mesura, que s’aplica a partir del dia 11 de maig a tots els municipis de l’Estat (independentment de la població) són en primer lloc la reducció de la sinistralitat viària, especialment en els col·lectius vulnerables, atès que els darrers anys s’ha reduït el nombre d’accidents a les carreteres, però no ha estat així a les vies urbanes, on en els accidents s’hi veuen implicats en molts casos persones vulnerables (vianants, motocicletes, bicicletes, …) i per tant les conseqüències d’un accident són més greus a una velocitat alta o moderada.

El segon objectiu és millorar la coexistència amb els modes de mobilitat més sostenibles i amb velocitat més homogènia com ara el bus, els vehicles de mobilitat personal i les bicicletes. Al reduir la velocitat, aquests vehicles (que han d’anar per la mateixa calçada que els cotxes) tindran més seguretat en els seus desplaçaments i per tant es veuran més còmodes i segurs anant per les calçades i no per les voreres, que són pels vianants.

El tercer objectiu és reduir l’impacte negatiu en la qualitat de l’aire de les ciutats. A menys velocitat, la circulació és més homogènia i els vehicles emeten menys contaminants a l’atmosfera.

El quart objectiu és la reducció del soroll. També s’ha comprovat en diversos estudis realitzats que a menor velocitat la reducció de l’efecte del soroll dels vehicles es redueix considerablement.

Tots aquests factors condueixen a fer una ciutat més amable i més segura.

S’aplicarà el límit de 30 km/h a tota la ciutat, excepte a les travessies

Per tal d’aplicar aquesta normativa a Manresa s’ha realitzat un estudi, que conclou que a Manresa hi ha molt pocs vials que quedarien segons la normativa estatal a 50 km/h (avinguda Universitària, Sant Cristòfol, carretera del Pont de Vilomara, avinguda dels Dolors…). En aquests vials els darrers anys ja s’han pres mesures de reducció de velocitat, atès que són carrers amb itineraris escolars i de pas de molts vianants, que elevades velocitats generen sensació d’inseguretat en aquests. Per aquest motiu i per donar un criteri d’homogeneïtat i facilitat en el seguiment de la nova normativa, es proposa aplicar el límit de 30 km/h a tota la ciutat.

Aquest projecte s’ha aprovat internament a través de la ponència de Mobilitat i s’ha portat a debatre al Consell de Mobilitat (òrgan participatiu de la ciutat en matèria de mobilitat) on es coincideix en què és una mesura que cal implantar i que el fet d’aplicar-la a tota la ciutat farà més senzill el seu compliment progressivament i més eficaç respecte als objectius plantejats.

En una primera fase, a partir de la setmana vinent, es retirà la senyalització contradictòria i es senyalitzaran els carrers a 30 km/h amb senyalització vertical. Les travessies, com carretera de Viladordis fins a la C-55, Pujada Roja, carretera d’Igualada i el P.I. de Bufalvent, es mantenen a 50 km/h.

En una segona fase es faran pictogrames de 30 a les calçades, en els inicis de la limitació de velocitat a 30 km/h i altres de recordatori a l’interior de la ciutat.

Aquestes mesures inicials s’aniran completant amb altres mesures que s’aniran implantant en el decurs de l’any com són campanyes informatives i de sensibilització, increment dels radars pedagògics implantats a la ciutat i una transformació progressiva de l’espai públic.

Les mesures de transformació de l’espai públic que s’aniran realitzant per tal de fer més efectiva la reducció de velocitat són modificacions del traçat en alçat (elements reductors de velocitat en zones escolars o especialment sensibles), modificacions dels traçats amb planta (reduint carrils de circulació amb pintura) o bé amb millores en la urbanització (mesura més costosa i que s’anirà fent progressivament).

David Aaron López: “Som espectadors d’un gran canvi de mentalitat”

El regidor ha manifestat que “som espectadors d’un gran canvi de mentalitat” adreçat a millorar la seguretat dels col·lectius més vulnerables. Per a López, la reducció de la velocitat també significarà els propers anys “una important transformació de l’espai públic, amb voreres amples i calçades on es conviurà tota mena de vehicles i de forma més pacífica”. A banda de la seguretat, les ciutats “guanyaran en confort ambiental, confort acústic i, en definitiva amb la millora exponencial de la qualitat de vida de la ciutadania”.

Arrenca el procés per revisar el Pla de Mobilitat

El regidor ha anunciat que ja s’ha començat a treballar amb el Nou Pla de Mobilitat Urbana de Manresa (PMUS), una iniciativa que pot tenir una durada d’un any i mig. La tramitació es preveu en quatre fases. La primera fase de Prediagnosi (obtenció d’informació i anàlisis de l’assoliment del PMUS anterior) té una durada d’uns tres mesos (maig-juliol de 2021)

Una segona fase de Diagnosi , que té una durada de sis mesos (juliol-desembre de 2021), durant la qual es farà un treball de camp d’oferta i demanda (aforaments, enquestes…) i elaboració d’un document de diagnosi. Una tercera fase de Propostes (gener-abril de 2022), amb elaboració d’objectius, actuacions, participació ciutadana i redacció d’un estudi ambiental estratègic. Finalment, una quarta fase, de procés d’aprovació del Pla (juny-desembre de 2022).

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Vic entre els 10 ajuntaments amb més maduresa digital de Catalunya

Notícia següent

L’Ajuntament de Cambrils obre un punt per demanar hora per la vacunació contra la Covid-19

Notícies relacionades