L’Ajuntament de Manresa presenta el projecte per completar l’avinguda dels Països Catalans

Aquest migdia s’ha presentat el projecte que s’acaba d’aprovar del tram pendent de l’avinguda dels Països Catalans, entre el sector dels Trullols i el carrer Viladordis. Es tracta del tram a continuació de la zona que actualment ja està en obres, entre la plaça prat de la Riba i el carrer Viladordis: un vial de 420 metres de longitud i 15,5 metres d’amplada, que comportarà una inversió superior al milió d’euros i un termini d’execució d’uns 10 mesos.

La Junta de Govern de l’Ajuntament de Manresa ha aprovat el projecte d’urbanització de l’avinguda dels Països Catalans, tram sud, que contempla el desenvolupament de part de l’avinguda que el planejament general vigent preveu per a l’estructuració de la zona est de la ciutat de Manresa i que enllaça la C55 amb la plaça de Prat de la Riba, creuant el carrer de Viladordis.

El projecte que ara s’ha aprovat i que properament es licitarà desenvolupa el tram d’aquesta avinguda que transcorre entre la carretera de Viladordis i el sector dels Trullols, on ja existeix un primer tram fruit del desenvolupament del Trullols cap a l’any 2000. El tram de l’avinguda que ara es presenta serà la continuació del comprès entre Prat de la Riba i Viladordis, que actualment està en procés d’execució, d’acord amb un conveni de col·laboració entre el departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Manresa del 2019. Una obra que en aquests moments s’està desenvolupant i que té un cost de 4,3 milions d’euros.

Aquest migdia s’ha fet l’acte de presentació de l’urbanització del nou tram, amb l’assistència de l’alcalde de Manresa, Marc Aloy Guàrdia; els regidors d’Urbanisme, David Aaron López Martí; i Barris i Acció Comunitària, Núria Masgrau Fontanet; el president de l’Associació d’Empresaris dels Trullols, Xavier Padró Ros; i els representants de les associacions de veïns de la Sagrada Família, Marina Hosta Vila; Font dels Capellans, Francisco Montero Caro; i Cal Gravat, Joan Antoni Casas Martínez.

El projecte que ara s’ha aprovat, entre el carrer Viladordis i els Trullols, preveu la construcció d’un vial de 15,5 metres d’amplada i comprèn la vorera més propera a la ciutat i una calçada amb doble sentit de circulació, seguint el mateix esquema del tram que ara està en construcció entre el carrer Viladordis i la plaça Prat de la Riba. En un futur, quan es desenvolupin els sectors est de la ciutat, aquest vial passarà a tenir doble calçada i tindrà una imatge similar a l’avinguda universitària.

Aquesta obra permetrà garantir la continuïtat de tot el vial, des de la C55, fins a Prat de la Riba, connectant els barris de Vic Remei, Font dels Capellans, Sagrada Família i el sector dels Trullols. És una obra llargament reivindicada i que permetrà una millora notable de la mobilitat de tot aquest sector, així com descongestionar de trànsit el centre de la ciutat, especialment la carretera de Vic, el carrer Sant Cristòfol i la carretera del Pont de Vilomara. A més, donarà sortida una nova sortida al sector comercial dels Trullols.

Característiques de la urbanització

Aquest nou tram d’avinguda té una longitud de 420 metres, 250 dels quals corresponen a traçat nou i 170 a execució de vorera en el tram existent. S’intervé en una superfície total de 6.430,08 m2. L’amplada serà de 15,5 metres repartits en dos carrils de circulació per a vehicles de 3,20 metres cadascun, una vorera de 5 metres, una franja d’aparcament de 2,10 metres i una franja (corresponent a la mitjana de l’avinguda) de 2 metres. La vorera serà arbrada.

L’avinguda segueix el traçat fixat pel planejament general vigent, des de la rotonda prevista en l’actuació en execució (carrer Viladordis) fins al carrer Caietà Mensa. A partir de l’enllaç amb aquest carrer, el projecte contempla completar la vorera oest del tram de l’avinguda dels Països Catalans existent fins al carrer Joan Fuster.

L’avinguda es preveu arbrada tant a la vorera que s’executa –la vorera oest– com a la mitjana, amb una única espècie –platanus x hispànica. D’aquesta manera, es preveu donar-li un caràcter unitari des dels Trullols fins a la plaça Prat de la Riba.

Pel que fa als recorreguts de vianants, la proposta contempla el manteniment dels passos de vianants en el tram comprès entre Joan Fuster i Caietà Mensa i la disposició de quatre passos en el tram des de Caietà Mensa i Viladordis. La disposició de dos d’aquests passos –els centrals– s’explica per la necessitat de garantir els recorreguts de vianants corresponents al camí que, des del carrer Terrassa, s’adreça a Can Serra i al traçat de la Sèquia. Des d’aquest darrer es proposa la pavimentació de part de la mitjana amb l’objectiu de garantir l’accessibilitat a peu a Can Oliveres.

Pressupost i terminis d’execució

El projecte té un pressupost total de 1.031.956,03 euros, que anirà a càrrec de l’Ajuntament de Manresa. Tal com es va informar el mes de desembre, el pressupost municipal del 2021 ja contempla una partida de 700.000 euros per fer front a les obres. La partida restant s’inclourà en el pressupost del 2022.

Un cop aprovat el projecte inicialment hi haurà un mes d’exposició pública, i posteriorment l’aprovació definitiva. Els propietaris dels terrenys afectats ja hi ha donat el vistiplau. Posteriorment es licitarà l’obra, els treballs de construcció de la qual es preveu que s’iniciïn a finals d’estiu. El termini d’execució serà d’uns deu mesos.

Amb aquesta obra, el govern farà realitat el compromís expressat el mes d’octubre de completar, tan aviat com fos possible, l’avinguda dels Països Catalans i iniciar les obres d’aquest últim tram abans de la finalització de les obres del tram comprès entre Viladordis i Prat de la Riba.

En la presentació d’aquest migdia, l’alcalde de Manresa, Marc Aloy Guàrdia, ha remarcat la importància d’un projecte que farà possible completar l’avinguda dels Països Catalans, i ha recordat que en iniciar les obres del tram que està en curs “ja ens vam comprometre a no deixar passar gaire temps per aprovar el tram pendent, de Viladordis als Trullols. Ara està tot encarrilat perquè aquesta avinguda tan important per a la ciutat sigui una realitat com més aviat millor”. Aloy ha explicat que “ha estat un esforç tècnic important, i també econòmic: aquest any hi destinem 700.000 euros, i la resta el completarem l’any vinent”.

L’alcalde ha recordat que l’entrada en servei de la nova Bonavista va provocar canvis de mobilitat que afectaven sobretot la Sagrada Família, i “per descongestionar el carrer Sant Cristòfol és important fer l’avinguda dels Països Catalans. Ara finalment ho tirem endavant”. L’alcalde ha assegurat que “estem molt contents d’haver fet possible entre tots aquest projecte, que millorarà molt la mobilitat al sector est de la ciutat”

Al seu torn, el regidor d’Urbanisme, David Aaron López Martí, ha recordat que l’obra es va planificar en el POUM i l’estudi de mobilitat general que va acompanyar aquest document. En aquests plans “ja s’indicava que l’avinguda dels Països Catalans s’havia d’abordar de manera tan immediata com fos. Ara hi donem compliment”. López ha volgut remarcat que “destaquem molt la millora de la mobilitat rodada, però també cal recordar que serà important per a l’accessibilitat i la mobilitat de vianants: serà possible desplaçar-se per aquests barris a peu amb molta més seguretat i comoditat, amb voreres amples i arbrades, amb nous itineraris i recorreguts”.

El president de l’Associació d’Empresaris dels Trullols, Xavier Padró Ros, ha mostrat la satisfacció de l’entitat: “aquesta avinguda és una demanda de fa anys; estem contents perquè desembussarem el cul-de-sac del polígon. Ens agradaria que fossin dos carrils de pujada i dos de baixada, però és un primer pas genial per a l’activitat del polígon i també del bon veïnatge amb la resta de la ciutat. És una infraestructura de ciutat, amb una nova entrada a aquesta zona de Manresa i molt importat tan per la mobilitat rodada com per als vianants. Creiem que és una inversió de futur per a la ciutat”.

En termes similars s’ha expressat Marina Hosta Vila, presidenta de l’AV Sagrada Família, que ha manifestat que “era una obra necessària sobretot des que es va fer la rotonda de la Bonavista, que va suposar una redistribució del trànsit. És una reivindicació que vam fer des d’aleshores i per tant estem molt contents que finalment tiri endavant”.