L’Ajuntament de Reus preveu construir 30 quilòmetres de carril bici fins l’any 2023

El consistori preveu invertir 1,17 MEUR, amb aportacions pròpies, de la Diputació de Tarragona i la Generalitat

L’Ajuntament de Reus ha anunciat que invertirà 1,17 milions d’euros fins 2023 per construir 30 quilòmetres de carril bici a la ciutat. El desplegament del Pla Específic de la Bicicleta, dins del Pla d’Acció Municipal Reus 2019-2023, preveu impulsar una “xarxa àmplia, segura i útil” perquè la ciutadania substitueixi el vehicle privat per mitjans de transport com la bicicleta, més saludables i ambientalment respectuosos. El consistori hi destinarà 442.000 euros, així com 522.000 del Pla d’Acció Municipal de la Diputació de Tarragona i 210.000 de projectes compartits amb la Generalitat. El desplegament, segons la vicealcaldessa de Reus, Noemí Llauradó, i la regidora d’Urbanisme, Marina Berasategui, serà progressiu i subjecte a canvis.

La calendarització de les actuacions preveu, durant el 2021, invertir 4135.000 euros en completar i resoldre la connexió nord-sud de la ciutat, amb voluntat intermodal. S’enllaçarà l’estació de trens del passeig Mata amb l’estació de busos, el campus de la URV, l’Hospital i la futura estació de trens de Bellissens. La connexió es farà amb dos eixos: un a través dels passejos i l’avinguda de la Salle; i l’altre a través del carrer Ample, el tomb de ravals, l’avinguda del Carrilet i el carrer de Rocamora. Es preveu tant la construcció de trams nous com actuacions menors per millorar la seguretat i garantir la continuïtat de trams ja existents.

D’altra banda, l’Ajuntament impulsa conjuntament amb la Generalitat la construcció del carril bici entre la rotonda de la variant est i la carretera de Cambrils fins a la urbanització Blancafort. S’ha redactat el projecte i s’està a punt de signar el conveni per iniciar les obres, que es finançaran al 50%. El pressupost global del projecte és d’aproximadament 1 milió d’euros, dels quals uns 210.000 van destinats estrictament a carril bici.

Al 2022, amb 500.000 euros previstos, l’objectiu és ampliar la xarxa amb infraestructura de nova creació. Es planteja un creixement radial, per connectar els barris del centre amb els de la perifèria, amb la V Verda i amb l’entorn rural de la ciutat. L’Ajuntament estudia actualment estendre la xarxa per les avingudes de Falset, de Riudoms, de Sant Bernat Calbó, pel carrer Astorga i les avingudes de Salou, Bellissens, Tarragona i de Montblanc.

Finalment, el 239.000 euros de 2023 han de servir per “relligar la xarxa amb un segon circuït concèntric”, a través de les rondes i les avingudes de l’Onze de setembre, del Comerç i dels Països Catalans. Igualment, es planteja una segona actuació, amb un recorregut per l’entorn verd que transcorre de nord a sud, paral·lel a la variant est.

Segons les regidores, el govern municipal “treballa per desplegar el pla de la bicicleta amb consens polític”, amb la participació de tots els grups municipals a la Comissió Municipal de Mobilitat Sostenible així com “consens de la ciutadania i els usuaris”, perquè es compta amb l’acompanyament de l’entitat BiciCamp.