Dissabte, 19 d'abril de 2025
És notícia

Renfe acomiada un dels treballadors que va sabotejar el servei de Rodalies

Avatar photo
Pel que fa al boicot d’alguns treballadors de Renfe al servei de Rodalies, ha promès que “no li tremolarà la mà” per fer-hi front. “Se n’ha acomiadat un i s’ha expedientat l’altre”, ha remarcat Puente
Rodalies

El ministre de Transports, Óscar Puente, ha negat aquest dimecres que s’estigui agreujant el caos ferroviari de Rodalies. “Les incidències s’estan reduint, i el que és més important, també el nombre de trens afectats i l’endarreriment acumulat”, ha exposat al Congrés. Segons ha promès, durant l’abril els usuaris podran “comprovar” la millora. També ha criticat Junts i ERC pel “victimisme” en aquest tema i ha defensat que les incidències diàries no tenen res a veure amb la manca d’inversió, sinó amb elements exògens i amb els efectes de les obres que s’estan aplicant a gran escala a tot el servei. També ha dit que “no li tremolarà la mà” amb els boicots i ha anunciat que s’ha acomiadat un treballador de Renfe i se n’ha expedientat un altre.

Tal com ha argumentat Puente, la xarxa de Rodalies de Catalunya és “molt complexa” per l’elevat nombre de trens que hi circulen i les múltiples intervencions de millora que s’hi estan fent simultàniament. “Mil trens diaris, proporcionalment el 15% de tot el trànsit ferroviari d’Espanya”, ha apuntat davant la cambra. “La seva configuració no té res a veure amb cap altra xarxa ni, possiblement, d’Europa”, ha abundat.

En la seva intervenció, el ministre també ha enumerat les darreres incidències viscudes a localitats catalanes com Flaçà, Sitges, Roda de Berà o Ribes de Freser i ha assegurat que eren causades per elements com la “sensibilitat electrònica” dels nous aparells instal·lats, els problemes de tensió, els errors dels maquinistes o els casos d’apedregament contra els trens, però en cap cas per manca d’inversió.

Per avalar la seva tesi sobre la gradual millora del servei, Puente ha indicat que a la segona quinzena de març el nombre d’afectacions es va reduir un 10%, un 25% si es mira el nombre de trens afectats. Pel que fa als endarreriments acumulats, van caure un 35%. “Les incidències estan disminuint”, ha asseverat tot insistint que el problema no s’està agreujant. “No estem de braços plegats”, ha agregat.

Pel que fa a les inversions d’Adif, ha detallat que han sumat 2.222 milions d’euros des de juny del 2018, quan Pedro Sánchez va arribar a la Moncloa. En el cas del corredor mediterrani, ha dit que des del 2018 ha rebut una despesa total de 1.180 milions pel tram de Catalunya. Pel que fa a Renfe, ha dit que s’han executat més de 820 milions d’ençà de l’arribada del PSOE al govern espanyol. En el cas concret de Rodalies, ha apuntat que va superar els 607 milions del 2024 i augmentarà enguany.

PP i Vox

Les explicacions del ministre no han convençut la majoria dels grups de la cambra, ni als socis de l’executiu ni a l’oposició. El diputat del PP Nacho Martín Blanco l’ha acusat de dinamitar qualsevol entesa amb la resta de partit i no assumir la seva responsabilitat. “Sembla que vostè és víctima d’una alineació astral que perjudica la seva actuació com a ministre, però la seva incompareixença general a Catalunya en aquest mes horripilis crida l’atenció”, ha afirmat. Segons el diputat popular, “és evident que hi ha hagut una mala planificació” de les obres.

La diputada de Vox Carina Mejías ha retret al ministre que hagi portat al Congrés “una bateria d’excuses per justificar l’injustificable” i un conjunt d’informes que obvien que “el sistema ferroviari de Catalunya ha col·lapsat”. “La situació de Rodalies a Catalunya és una vergonya nacional”, ha dit, i les seves xifres d’inversió “estan inflades”, però “no han estat capaços de portar ni un tren nou” i “la realitat és que els catalans paguen les conseqüències d’anys de corrupció”.

Crítiques dels socis

El diputat dels Comuns-Sumar Félix Alonso ha denunciat que durant anys no s’hagi fet una aposta per l’alta velocitat i s’hagi abandonat el servei de Rodalies, incapaç d’assumir l’increment de la població de ciutats com Barcelona. També ha criticat el “disbarat” de separar Renfe i Adif per decisió d’Europa, així com el traspàs de Rodalies a la Generalitat sempre aportar-li els recursos necessaris.

Des d’Esquerra, la diputada Inés Granollers ha lamentat que les afectacions i interrupcions de Rodalies siguin el pa de cada dia. “El sistema ferroviari català pateix un problema estructural que vulnera el dret fonamental a una mobilitat quotidiana digna”, ha exposat abans de lamentar que des del ministeri no entenen les necessitats reals dels usuaris catalans. “El traspàs s’ha de fer, és l’única via per un servei digne, però no pot convertir-se en una guerra entre treballadors de Renfe, Adif i usuaris”, ha afegit.

Junts veu un “traspàs fake”

El diputat de Junts Isidre Gavín ha recordat que la situació a Rodalies és fruit de la manca d’inversió sistemàtica dels governs del PSOE i del PP, i ha criticat al ministre per no responsabilitzar-se de la situació i tirant “pilotes fora”. “Vostè demana paciència, però quan fa trenta anys que hi ha el mateix problema amb un dèficit fiscal de 20.000 milions, a la gent no se li pot demanar paciència”, ha afirmat. El diputat de Junts també ha acusat el govern espanyol de fer un traspàs ‘fake’ de Rodalies que estableix que l’operadora continuarà essent Renfe. “La seva prioritat i la del partit socialista ha estat mantenir Renfe com a operador encara que faci un mal servei”, ha denunciat.

Lamenta el “victimisme” i no té tremolors

Al torn de rèplica a les intervencions dels grups, el ministre Puente ha apel·lat a l’expresident de la Generalitat Josep Tarradellas i ha criticat el “victimisme” i el “ressentiment” pel que fa a les Rodalies de Catalunya. “En aquest debat hi ha molt de totes dues coses”, ha asseverat el ministre abans de demanar objectivitat, rigor i racionalitat en un assumpte com la xarxa ferroviària. També ha remarcat que Catalunya es beneficia dels encàrrecs de trens d’altres punts de l’Estat, ja que aquests es fan a factories catalanes.

Pel que fa al boicot d’alguns treballadors de Renfe al servei de Rodalies, ha promès que “no li tremolarà la mà” per fer-hi front. “Se n’ha acomiadat un i s’ha expedientat l’altre”, ha remarcat. En referència al traspàs ‘fake’ que ha criticat Junts, ha destacat que la Generalitat tindrà majoria al seu nou consell d’administració. “Siguem racionals”, ha exigit abans de dir que no es pot comparar Rodalies amb els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).

Catalunya, focus de vandalisme

Puente també ha aprofitat la seva compareixença per denunciar els constants casos de vandalisme que afecten la xarxa de Rodalies. De fet, ha dit que un terç dels actes vandàlics i un 60% dels apedraments a trens passen a l’àrea de Barcelona. “Son un fenomen pràcticament català, no es tiren pedres a trens a altres zones d’Espanya, i si passa, és excepcional, a Catalunya és una constant”, ha assegurat. Segons el ministre, Rodalies també es veu molt afectades per altres temes com les pintades o les interrupcions del servei per accionament de la palanca d’emergència.

“Aquest no és un problema del prestador del servei. Alguna responsabilitat tindran vostès en això, hauran de fer algo. És un tema que ara recau en Salvador Illa i el seu Govern, i estem parlant i definint estratègies, però vostès han governant molts anys i aquestes dades eren fins i tot pitjors”, ha indicat dirigint-se a Junts i ERC. Puente també ha dit que un de cada cinc obstacles a les vies es col·loquen a l’entorn de Barcelona, generant fins i tot risc de descarrilament. En el cas dels graffitis, ha dit que a Rodalies es gasten 14 dels 25 milions que es destinen a netejar pintades a tot l’Estat.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior
Bassa de rec

Troben el cos d’un home de 50 anys ofegat en una bassa

Notícia següent

En marxa les tasques de remodelació de la plaça de l’Església d’Alcarràs

Notícies relacionades