Divendres, 16 de maig de 2025
És notícia

L’Àrea Metropolitana càrrega contra les Zones Baixes d’Emissions

Avatar photo
La reunió amb la directora general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental ha servit per traslladar els neguits creats per una norma redactada sense consens amb el territori

Els alcaldes i alcaldesses de les ciutats de l’Arc Metropolità de Barcelona han  mantingut una reunió amb la Directora General de Canvi Climàtic i Qualitat  Ambiental, Mireia Boya Busquet, amb l’objectiu de traslladar les  disconformitats creades arran de la presentació del projecte de Decret del Pla  de Qualitat de l’Aire, i amb la necessitat d’acostar posicions respecte a la  implantació de les ZBE als municipis de l’Arc Metropolità. 

En aquest sentit, les ciutats de l’Arc van iniciar una tasca conjunta per  consensuar un model propi de ZBE als nou municipis, tenint en compte una  mirada social i la realitat territorial. Les línies principals que definien aquest  model es van presentar durant una reunió celebrada amb l’anterior consellera,  Teresa Jordà Roura, el passat mes de febrer de 2022. Per contra, el Decret  del Pla de Qualitat de l’Aire, presentat el darrer mes i que en aquests moments  es troba fase de resolució d’al·legacions, modifica substancialment tota  aquesta feina feta pels ajuntaments i no té en compte la realitat social,  econòmica i de transport de la regió.

Els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità es mostren contraris a la  redacció tal com està aquest decret que, com ja li van traslladar per carta al  conseller, genera una clara invasió de competències municipals. Entre altres  aspectes, no respecta l’especificitat dels municipis de la segona corona  metropolitana per les grans vies de comunicació d’alta capacitat que travessen  el territori i el dèficit estructural de transport públic que pateixen els seus  municipis, i que la Generalitat de Catalunya no ha sabut solucionar en la  darrera dècada.  

Més de la meitat dels vehicles afectats 

També s’ha exposat que, segons dades de la Direcció General de Trànsit,  Vilanova i la Geltrú, Terrassa, Granollers, Mataró i Sabadell serien les ciutats  més afectades per les restriccions dels vehicles sense etiqueta i amb etiqueta  B, prohibint la circulació a més de la meitat del parc automobilístic de les  ciutats. En aquest sentit, els alcaldes i alcaldesses recorden que aquestes  mesures afecten clarament la ciutadania amb rendes més baixes i que no  poden canviar-se de vehicle de forma habitual. 

Per altra banda, cal destacar que no s’està realitzant de forma rigorosa un  control dels resultats d’aquestes polítiques, i que cal demostrar amb dades  empíriques la seva eficàcia en la lluita contra el canvi climàtic. Si no, es corre  el risc de generar desafecció entre la ciutadania amb mesures que impacten  en la seva forma de vida sense tenir clar si estan servint de forma real.  

Per tots aquests motius, durant la reunió s’ha demanat la retirada d’aquest  decret i s’ha reclamat el Departament d’Acció Climàtica a consensuar un nou  decret amb mesures que siguin més efectives, realistes i adaptades al territori  i amb el compromís de la Generalitat de Catalunya d’invertir més en transport  públic i d’emprendre accions més valentes en la lluita contra el canvi climàtic  i no traspassar exclusivament la responsabilitat als ajuntaments com s’està  fent fins ara. 

No obstant això, de la reunió mantinguda aquest dilluns, les parts s’han  reclamat a continuar treballant a l’espera de resoldre les al·legacions  presentades i cercar un punt de consens.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Ferida greu una dona en l’incendi d’un pis al Vallès Occidental

Notícia següent

La Massana potencia la informació directa a la ciutadania

Notícies relacionades