Una enquesta publicada per CCOO aquest dijous sota el nom ‘Repartidors i repartidores de plataforma digital: Condicions laborals, necessitats, demandes i perspectives’ constata que aquesta realitat existeix. Dels 18 repartidors entrevistats -i que treballaven a Glovo, Deliveroo i Uber Eats-, 11 van assegurar que les dones riders es troben en una situaci贸 de risc, inseguretat i assetjament sexual.
Mesones creu que es tracta d’un “assetjament premeditat” perqu猫 “en la majoria dels casos el client t茅 la fotografia del repartidor i sap que 茅s una dona”. Segons diu, una de les situacions amb les plataformes que accepten el pagament en efectiu 茅s que “el client fa una mena de xantatge”. “Arribes li dones el producte i et diu ‘Perqu猫 no passes a prendre una cervesa amb mi?’. Tu li contestes que est脿s treballant i ell et respon: ‘Si no passes, no et pago’. Llavors et prenen la bossa de les mans i insisteixen que si no entres a casa seva no et paguen. Tu en aquell moment ets conscient que si el client no paga, ho haur脿s de posar de la teva butxaca, ell t茅 tot el poder”, relata.
En el cas de les plataformes que s’organitzen amb sistemes de puntuaci贸 com Glovo, Deliveroo o Uber Eats, alguns clients amenacen amb una valoraci贸 negativa. “Et diuen ‘Si no fas el que jo vulgui et puntuar茅 malament'”, assegura la repartidora, que denuncia que les dones es troben amb homes que les reben despullats. “Un home gran que est脿 sol et diu que entris i que ho deixis a la cuina i tu, amb tota la bona fe del m贸n, entres. Quan fas mitja volta per sortir te’l trobes amb la bata oberta i ensenyant-te el que vulgui. Aquestes situacions s贸n molt inc貌modes perqu猫 et trobes en un domicili que no coneixes, per貌 arriba a un punt que pr脿cticament 茅s normal”, assegura.
L’informe de CCOO explica situacions similars. Per exemple, el cas d’una dona que en pujar la comanda, el client es va insinuar i li va reclamar el seu n煤mero de tel猫fon personal, que ella no va voler facilitar. “Aquesta persona la va puntuar malament i a sobre va dir que no havia donat la comanda. La dona va ser sancionada i no va poder treballar durant tres dies perqu猫 tenia el compte bloquejat”, va explicar Carmen Juares, secret脿ria de Noves Economies de CCOO en una roda de premsa.
Un altre cas detectat pel sindicat 茅s del d’una repartidora que es va trobar que quan anava a fer una entrega “l’home que va obrir la porta de la casa estava despullat i li va dir que entr茅s a casa i deix茅s la comanda sobre la taula”. “La noia s’hi va negar i ell li va posar un comentari negatiu, la va puntuar malament i tamb茅 va estar sense treballar tres dies seguits”, afegeix Juares. Una altra repartidora contactada per l’ACN assegura que 茅s habitual “que els homes rebin les comandes en b貌xers” cosa que pot crear situacions inc貌modes.
La lletrada assegura que l’assetjament sexual a la feina “茅s m茅s ampli que el que est脿 pr貌piament tipificat com a delicte”. “脡s tant assetjament sexual fer un tocament no desitjat com explicar un acudit a la teva treballadora, o enviar-li una proposici贸 reiterada despr茅s de moltes negatives. Tot aix貌 no 茅s un delicte pr貌piament, per貌 s铆 que 茅s assetjament en l’脿mbit del treball”, diu la lletrada d’Arrels Advocats.
Tant les repartidores com el sindicat CCOO denuncien que el fet que algunes plataformes facilitin el nom i la foto del rider que far脿 l’entrega posa en perill les dones. En aquest sentit, Rodr铆guez considera que “s’hauria de protegir completament la identitat i saber i que el que est脿s contractant no 茅s aquesta persona, sin贸 el servei”.
Ara, la pand猫mia ha provocat la p猫rdua de molts llocs de treball relacionats amb el turisme, l’hostaleria o el comer莽. “Algunes dones, com que no cobren els ERTO o l’atur, no tenen m茅s remei que posar-se a repartir”, diu Mesones, que va decidir deixar la feina a les plataformes fa dos mesos despr茅s de sis anys de treballar-hi. Una d’aquestes dones que ha vist en el repartiment una opci贸 per sortir d’una mala situaci贸 econ貌mica provocada per la covid 茅s la Maria (nom fictici) que va repartir durant la segona meitat del 2020. Ara ha deixat la feina, i un dels motius pels quals la defineix com a “una experi猫ncia molt negativa que crema molt” 茅s per la “falta de respecte” dels clients, segons explica a l’ACN. “La gent no et respecta i l’app i els clients no paren de controlar-te en tot moment”, afegeix.
Les dones que reparteixen passen tot el dia al carrer, esperant rebre comandes o entregant-les. Les situacions potencialment perilloses no nom茅s es donen als domicilis privats dels clients, sin贸 tamb茅 en els “punts calents” on s’esperen els riders per fer entregues, o fins i tot als restaurants. En la majoria de casos, els restaurants no permeten fer servir els seus propis lavabos, cosa que obliga les noies a haver de fer les seves necessitats al carrer o en banys p煤blics que no compleixen uns m铆nims d’higiene. Per evitar potencials situacions perilloses i preservar la intimitat i la salut de les riders, la principal petici贸 del col路lectiu 茅s tenir acc茅s a lavabos sense haver de consumir “ni donar explicacions”, explica Mesones.
Quantificar aquest tipus de situacions 茅s molt complicat perqu猫 es donen en persones que l’empresa considera que s贸n aut貌noms, encara que el Tribunal Suprem i Inspecci贸 de Treball hagin determinat que s贸n treballadors.
En aquest sentit, Juares adverteix que l’exist猫ncia d’aquest assetjament sexual contra les riders ha de fer reflexionar que “el sector digital pot aprofundir i agreujar les viol猫ncies contra les dones a la feina si no existeix una governan莽a de les tecnologies amb perspectiva de g猫nere i si les feines no estan regularitzades”.
Els Mossos d’Esquadra no tenen const脿ncia d’haver rebut den煤ncies sobre assetjament sexual a repartidores mentre treballen. Fonts de la policia catalana indiquen que l’assetjament sexual s’ha de denunciar “sempre” i cal aportar el nombre m茅s gran de dades possibles per identificar l’assetjador.
Davant la manca de den煤ncies, l’advocada Laura Rodr铆guez afirma que “una de les funcions del sistema judicial patriarcal” que hi ha actualment 茅s fer creure que el sistema “no protegir脿”. Per aix貌, diu, moltes dones no estan predisposades a denunciar, perqu猫 no hi veuen recorregut. Mesones confirma el temor. “Si tu vas a explicar que durant la teva feina se t’han insinuat, t’han posat dins d’un domicili, t’han dit que si no et quedes no et paguen, i s’han despullat, qu猫 faran? Per comen莽ar no tenim proves”, afirma, remarcant que no poden agafar imatges als clients, per exemple, ja que seria contraproduent. “Quina mena de confian莽a tenim amb aquesta gent? Cap. Estem totalment desprotegides en tots els sentits”, afirma.
Mesones afegeix que “la plataforma s’ha desent猫s totalment” quan les repartidores han denunciat situacions d’assetjament. “Amb les empreses s’ha intentat, per貌 arriba un punt que no 茅s que ho normalitzis, per貌 com saps que no en traur脿s res, ja ni ho intentes”, lamenta.
Fonts de Glovo han assegurat que tenen una “pol铆tica de toler脿ncia zero contra l’assetjament o la discriminaci贸” segons el que preveu el codi d’Est脿ndards d’脠tica i Conducta Empresarial de la companyia. Preguntada per l’ACN, no ha detallat quins s贸n els passos a seguir segons aquest protocol en casos d’assetjament sexual. Un portaveu de la companyia ha assegurat, per貌, que si “es produeix qualsevol situaci贸, es pot reportar la informaci贸 a la companyia per la seva an脿lisi i valoraci贸” a trav茅s de l’app o el correu de l’equip de compliment normatiu i ha deixat clar que en cas que hi intervinguin les forces de seguretat, l’empresa “facilita totes les dades relatives a la investigaci贸”.
Al seu torn, Deliveroo, i Uber Eats han declinat comentar la situaci贸 i aclarir si tenen algun tipus de protocol contra l’assetjament quan han estat contactades per l’ACN.