Vilanova i la Geltrú

Juan Luis Ruiz: “Apostem pels carrils bici, però els volem segurs i on pertoquen”

Entrevista a Juan Luis Ruiz, alcalde de Vilanova i la Geltrú

Juan Luis Ruiz va accedir a l’alcaldia de Vilanova i la Geltrú fa poc més d’un any i ha compartit govern amb els comuns. Entrevistem el batlle socialista perquè ens expliqui quins canvis ha impulsat el seu executiu en aquest primer quart de mandat, on s’han marcat la fita d’endreçar el “desgavell” dels seus predecessors.

 

Com ha funcionat el govern de coalició amb els comuns?
Molt bé. Ens hem entès a la perfecció. Vam ser molt clars des de l’inici quan vam signar el pacte de govern i fruit d’això vam elaborar el Pla d’Actuació Municipal. És el que necessitava Vilanova: un govern fort i estable. La setmana passada ens vam reunir per valorar el pacte de govern i n’estem molt satisfets.

 

En comparació amb els seus predecessors, quin canvi hi ha hagut en la manera d’actuar del govern?
Hem actuat de manera molt diferent. Primer, hi ha un govern fort i estable, la qual cosa no passava fa quatre anys. Era un govern que es va trencar i que no actuava en bloc. S’havien repartit les regidories i cadascú anava per lliure. Quan van prendre una decisió tan important com la de la Ronda Ibèrica, l’alcaldessa es va assabentar el mateix dia que es va fer públic. A nosaltres això no ens passa. Cada setmana tenim reunions per planificar i executar-ho tot. Actuem a l’una.

A més, hem volgut ser un govern que escolti molt. Hem pres les decisions de la mà dels agents econòmics i socials. Hem pogut revertir la situació de la deixadesa de l’espai públic, ampliant la recollida de la brossa. Tot i això, s’ha de fer un nou concurs perquè no és suficient i el mes d’octubre es traurà una nova licitació. Amb la neteja ha passat el mateix i hem endreçat el desgavell. El problema és que les administracions públiques tenen uns procediments que s’han de complir. Per exemple, ara estem revertint les obres dels dos principals accessos de la ciutat i hem trigat set o vuit mesos.

 

Quan es revertiran també les obres de la Ronda Ibèrica?
Hem aprovat el projecte inicial, que costarà uns 300 mil euros. L’anterior govern va passar de dos carrils a un carril. Aleshores, quan es van adonar del desgavell van intentar revertir-ho fent malament les obres. Volem fer bé les coses. Es reasfaltarà, es revertirà el nyap i garantirem l’accessibilitat en bicicleta. Hi haurà un moment que aquest carril bici no continuarà per les rondes, sinó que donarà connexió amb equipaments que ara no tenen fins a la rambla Sant Jordi. La previsió és poder executar-ho abans de finals d’any.

 

“La previsió és executar les obres de la Ronda Ibèrica abans de finals d’any”

 

On queda la mobilitat sostenible amb aquests canvis?
Per tenir una mobilitat sostenible has de poder garantir que hi hagi vies d’accés amb una certa fluïdesa. Si volem un centre que guanyi espai per vianants, has de disposar d’altres vies. Els mateixos informes de la policia ho deien. La ronda ha de continuar fent de ronda. D’altra banda, farem projectes on hi haurà carrils bici. Per exemple, a l’avinguda Vilafranca n’hi haurà un. Carrils bici sí, però segurs i on pertoquen.

 

I el transport públic?
Has de garantir tenir un transport públic de qualitat. Malauradament, no ho tenim i estem fent les passes per a revertir aquesta situació. La línia 1 i 2 estan molt precàries. Aviat podrem anunciar millores en aquestes línies, però el tema judicial ens està retrassant aquest anunci.

 

Han hagut d’implantar un pla de sanejament econòmic. Què ha d’abordar?
Quan vam arribar al govern, el primer que ens va dir l’interventor era que havíem de fer un pla de sanejament fruit del dèficit de 2022, que també s’ha repetit el 2023. Aquest indica certa contenció en la despesa, qüestions de personal que s’han de racionalitzar i no ens permet demanar préstecs. L’únic préstec que podem demanar és per eixugar el dèficit. Això ens limita molt la nostra capacitat.

 Tot i això, entre els nostres recursos i el que hem aconseguit de la Diputació estem executant les nostres prioritats. Per exemple, aquesta setmana comencem un pla de reasfaltat amb un finançament aconseguit de la Diputació. Tenim carrers molt deixats i en una situació fins i tot perillosa, allí és on començarem actuant. A més, el contracte de la brossa fa sis anys que ha caducat i comença a ser insostenible. S’hauria d’haver resolt fa anys, però l’anterior govern va haver de retirar la licitació perquè un desastre. Per tant, hem hagut de començar de zero. Amb la neteja ha passat una cosa similar.

 

Què plantegen pel sistema de recollida selectiva?
Per la domèstica, continuarem amb el mateix sistema per a tothom i reforçarem les campanyes de reciclatge. El que farà millorar molt la recuperació de residus serà el sector comercial, que ara no té una recollida diferenciada. La restauració i el comerç tindran una recollida porta a porta amb les diferents fraccions. Si la gent veu que la ciutat està més neta i que es fan esforços, la ciutadania agafarà consciència.

 

Han al·legat qüestions del Pla Territorial del Penedès. Què falla?
Falla en moltes coses. Entre elles, qüestions de la mobilitat, especialment internes i de la vegueria. Tenim molt bones comunicacions amb l’àrea metropolitana, més enllà dels dèficits de Rodalies. En canvi, no està resolta la situació interna. Amb el consorci hospitalari Alt Penedès-Garraf, hi ha molts serveis que es deriven a altres hospitals. Si no tenim un transport públic en condicions, tots aquests pacients han d’anar tant sí com no en transport privat. Un altre punt és la recuperació de la proposta del tren orbital. No hem d’anar a Barcelona per anar a Granollers, Sabadell o Vilafranca. El tren és l’exemple de la mobilitat sostenible i l’hem de potenciar. En paral·lel, el pla també falla en qüestions de sòl industrial. Apostem perquè n’hi hagi més, mentre que el pla territorial i el metropolità deixa el Garraf com una àrea residencial.

 

Com dialoga tot això amb la revisió del POUM que prepareu?
Paral·lelament a les al·legacions, preparem el nostre POUM. Tenim molts condicionants, com el del Pla Director Urbanístic del Litoral, on hem fet un recurs perquè limita l’autonomia municipal i sembla que et facin l’urbanisme des de fora. No ho podem permetre. Tot i això, nosaltres anem fent el nostre camí per crear un planejament amb criteris municipals i visió local.

 

“El Pla Director Urbanístic del Litoral limita l’autonomia municipal i sembla que et facin l’urbanisme des de fora”

 

L’habitatge afecta aquest planejament. Què tenen en marxa?
Una de les raons per revisar el pla general és perquè se’ns esgota el sòl disponible per oferir. El pla general ha d’establir mecanismes per tornar-ne a disposar per habitatge, per activitat industrial i per serveis. Després les ciutats van creixent en base a les necessitats. Des del punt de vista municipal, activarem sòl municipal en concertació amb un tercer per fer habitatge social. Fa molts anys que no se’n fa cap d’iniciativa municipal a Vilanova i treballem per disposar de 190 pisos de protecció oficial.

 

El PSC està negociant una possible investidura amb Comuns i ERC a nivell català. En parlen amb els seus companys de govern sobre el tema?
En parlem, és inevitable. Els comuns de Vilanova són molt actius en defensar l’acord de progrés. Estic a l’executiva nacional i he de ser prudent amb les negociacions. Tot i això, no me n’he amagat mai i des del primer dia he dit que m’agradaria que hi hagués un govern progressista. Ens entenem en polítiques socials i econòmiques. LA Generalitat ha d’abordar grans reptes com l’habitatge o la mobilitat. Desitjo que les tres forces polítiques es puguin entendre. Si algú fa tacticisme per anar a una repetició electoral, està molt equivocat.

Adrià Miró

Graduat en Periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona i màster de Comunicació Política i Social per la Universitat Ramon Llull. Cap de redacció i responsable de continguts polítics.

Missatges recents

Lloret de Mar celebra 15 anys de produccions audiovisuals amb el Santa Clotilde Studios Tour

Lloret de Mar ha estat la seu de rodatges  de produccions audiovisuals de gran rellevància.…

7 minuts fa

Granollers renova la gespa del camp de futbol del carrer Girona

Després de catorze anys de servei, la gespa del camp de futbol municipal del carrer…

7 minuts fa

Reus presenta una nova edició del Cap de Setmana Diatònic

El Cap de Setmana Diatònic arriba enguany a la 17a edició i, com ja és…

18 minuts fa

Els serveis de la platja a ple rendiment per gaudir de l’estiu a Castelldefels

Des de principis del mes de juny l'Ajuntament de Castelldefels ha posat en marxa els…

31 minuts fa

Vilanova i la Geltrú no deixarà obrir nous bars, restaurants i locals d’oci al centre

L'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú suspèn temporalment les llicències d'obertura de bars, restaurants i…

44 minuts fa

Més de 1.400 persones participen a la cursa nocturna Els 7 Portals de Vic

La 8a edició de la cursa nocturna Els 7 Portals de Vic va reunir, la nit del…

52 minuts fa

Esta web utiliza cookies.