Categories: Girona

Girona prohibeix la circulació de patinets per la vorera

Girona fa un primer pas per regular la circulació de patinets, patinets elèctrics i els anomenats vehicles de mobilitat personal (VMP). El ple ha aprovat inicialment la modificació de l’Ordenança de Circulació que prohibeix anar amb patinet per la vorera, diu que l’ús ha de ser individual i que és obligatori dur casc. JxCat, ERC i Cs hi han votat a favor. El PSC s’ha abstingut, perquè creu que abans caldria redactar el nou Pla de Mobilitat, i Guanyem s’hi ha oposat frontalment. Entre d’altres, creuen que les prohibicions són “un pas enrere” i faran que molta gent “no pugui sortir” amb patinet.

La modificació de l’Ordenança Municipal de Circulació que s’ha portat avui a ple fixa per on i com poden circular els patinets i la resta de vehicles de mobilitat personal. Ara, el document se sotmetrà a informació pública durant 30 dies i, un cop superi l’aprovació definitiva, ja entrarà en vigor.

La normativa estableix que els VMP -dins els quals també s’hi inclouen els ‘segways’- només podran circular pels carrils bici, per carrers on la vorera i la calçada estan al mateix nivell (com el carrer Nou o la Rambla) o per aquelles calçades de carrers on el vianant té preferència i el límit de velocitat no supera, en cap cas, els 30 quilòmetres per hora (com el Barri Vell o carrers del Mercadal).

Segons els canvis en l’ordenança, els patinets i VMP no podran superar els 20 quilòmetres per hora, seran d’ús individual i caldrà portar casc per conduir-los. D’altra banda, pel que fa a les bicicletes, es manté la prohibició que circulin per la vorera. Sí que se’ls permet anar, però, pels parcs i per totes aquelles vies autoritzades als patinets i VMP.

La nova normativa també modifica la velocitat màxima a les vies ciclistes, que es redueix dels 30 als 20 quilòmetres per hora (per motius de seguretat). Tant les bicicletes com els patinets elèctrics hauran de respectar aquesta limitació.

Els més petits, per la vorera

D’altra banda, els monopatins i patinets propulsats amb el peu podran circular només pel carril bici i les plataformes úniques (carrer amb calçada i vorera al mateix nivell). En canvi, els més petits podran circular amb les seves bicicletes, patins o joguines per les voreres, parcs, vies ciclistes i plataformes úniques, sempre que no superin els 6 quilòmetres per hora.

Una altra de les novetats del text és que les bicicletes podran portar remolcs o altres elements degudament homologats, sempre que la persona sigui major de 16 anys. Als remolcs s’hi podran transportar animals, mercaderies o persones (que hauran de portar cinturó de seguretat i casc en cas que siguin menors de 16 anys).

Per àmplia majoria

La normativa sobre els patinets s’ha aprovat amb els quinze vots a favor que sumen JxCat, ERC i Cs. El portaveu del partit taronja, Daniel Pamplona, ha dit que era “imprescindible” modificar l’ordenança per ajustar-la als nous dispositius de mobilitat. I la regidora d’ERC Anabel Moya ja ha avançat que, ara, insistiran perquè es redacti el nou Pla de Mobilitat i es faci “una gran campanya de sensibilització” i un pla de seguretat viària que identifiqui “els punts negres” que hi ha a la ciutat.

Els socialistes, precisament, han preferit abstenir-se perquè, al seu entendre, abans d’aprovar la normativa, calia tenir el nou Pla de Mobilitat damunt la taula. “Primer cal definir els objectius i després regular”, ha dit el regidor Joan Antoni Balbín.

Guanyem Girona han estat els més crítics amb la nova ordenança. La regidora Laia Pèlach ha criticat que, apart de regular, també cal “adaptar la via pública” i ha dit que, amb la normativa, allò que fa JxCat és “crear un nou problema”, perquè prohibeix que els patinets i els segways puguin moure’s per molts llocs de la ciutat. “Es pensen que desapareixeran? Avui fem un pas enrere en mobilitat sostenible”, ha dit.

La regidora de Mobilitat, Marta Sureda, ha volgut destacar que allò que ha guiat la normativa és, precisament, “la seguretat viària”. I ha dit que la modificació de l’ordenança és, precisament, un “acte de responsabilitat”. “Si ara arran d’això es fa evident que no hi ha prou carrils per a aquest tipus de vehicles, haurem de treballar perquè n’hi hagi més”, ha destacat.

ACN

Missatges recents

Salou aposta per taxis estacionals durant la temporada alta

L’Ajuntament ha iniciat la incorporació gradual de 45 noves llicències estacionals de taxi, convertint-se en el primer municipi de Catalunya a…

7 hores fa

El Gran Casino Andorra presenta una nova edició de l’escola de crupiers

El Gran Casino Andorra posa en marxa una nova edició de l'escola de crupiers que tindrà lloc entre el 5…

8 hores fa

Mor un home en ser atropellat pel seu propi cotxe

Un home ha mort aquesta matinada després de ser atropellat pel seu propi cotxe, presumptament a causa d’un problema al…

8 hores fa

Marxes lentes de Revolta Pagesa a la C-16, C-14 i C-55 coincidint amb l’operació tornada de Setmana Santa

Revolta Pagesa ha protestat aquest diumenge a la tarda amb marxes lentes a la C-16 al Berguedà, la C-14 a…

8 hores fa

Arrestat a Martorell un fugitiu reclamat per agressions sexuals als Països Baixos

Els Mossos d'Esquadra han arrestat a Martorell (Baix Llobregat), un home amb una ordre internacional de detenció per quatre agressions…

8 hores fa

Ordino manté la tradició de les caramelles tot i la falta de relleu generacional

Tot i el fred, la coral Casamanya ha mantingut la tradicional cantada de caramelles a Ordino. La formació musical ha…

8 hores fa

Esta web utiliza cookies.