Destacades

Collboni crea un comissionat específic per gestionar el turisme

L’alcalde fitxa l’expert José Donaire per liderar-lo

L’Ajuntament de Barcelona ha creat un comissionat específic per a la gestió del turisme, un pas clau en el canvi de model que impulsa el govern de Jaume Collboni. L’encarregat de liderar-lo serà José Donaire, geògraf, acadèmic i expert reconegut en turisme, amb una àmplia trajectòria en recerca i assessorament a administracions públiques.

Collboni ha explicat que la mesura respon al moment de transformació que viu la ciutat, amb rècords històrics de visitants, i en un context en què cal concretar qüestions com la nova taxa turística o el futur de les terminals portuàries. Ha afirmat que l’objectiu és “passar de la promoció a la gestió” i fer del turisme una activitat sostenible i compatible amb la vida quotidiana de Barcelona.

Jaume Collboni ha fet l’anunci en un acte institucional acompanyat de l’equip econòmic del consistori, del tinent d’alcaldia d’Economia, Jordi Valls i del nou comissionat. José Bonaire. La decisió arriba després de la reorganització interna del govern que el batlle va dur a terme el mes de maig passat, quan es va comunicar que tres nous comissionats s’incorporarien a l’executiu. Concretament, un de promoció econòmica, un de llengua i un de rehabilitació. Finalment, en seran quatre.

Collboni ha justificat la creació d’aquest nou càrrec per “l’excepcional moment de transformació que viu la ciutat”, marcada per una pressió turística creixent i la necessitat de concretar mesures com l’aplicació de la nova taxa turística municipal o la futura configuració de les terminals de creuers del Port. “Barcelona ha deixat enrere el model de promoció turística per centrar-se en la gestió i la sostenibilitat”, ha afirmat l’alcalde, que ha subratllat que el turisme ha d’esdevenir “una activitat econòmica positiva i respectuosa” compatible amb la vida quotidiana dels ciutadans.

El nou comissionat dependrà orgànicament de la quarta tinença d’alcaldia, encapçalada per Jordi Valls. Segons Collboni, Donaire també serà l’encarregat de supervisar el compliment dels acords pressupostaris subscrits amb ERC en matèria turística. Tot i això, l’alcalde ha defensat que la seva designació ha estat una decisió personal: “Volíem la millor persona per aquesta etapa, i Donaire ho és”.

Gir profund de la política turística a la ciutat

Donaire va militar al PSC, però es va donar de baixa del partit l’any 2013. Va ser diputat al Parlament de Catalunya per aquest partir entre 2004 i 2006 i entre 2008 i 2010. És doctor en Geografia, professor titular de la Facultat de Turisme de la Universitat de Girona i director de l’Institut de Recerca en Turisme (INSETUR). Ha liderat projectes com el Compromís Nacional per un Turisme Responsable que marcava 67 desafiaments, i insistia que el model català havia de ser “ambientalment respectuós, socialment just i territorialment equilibrat”. A més ha estat coautor de l’informe ‘Un nou turisme per a un nou escenari’, que defensa un canvi de marc normatiu i polític per garantir un turisme equilibrat amb el territori.

A la seva primera intervenció com a comissionat, José Donaire ha defensat un gir profund en la política turística de la ciutat: “Hem de construir un model que respecti la qualitat de vida dels residents. Cal passar de la promoció a la gestió, apostar per un turisme sostenible, equilibrat i compromès”, ha manifestat. L’expert ha afirmat que “Barcelona ha arribat al límit de creixement” i ha reivindicat “polítiques valentes” per posar límits a la pressió turística.

En aquest sentit, ha aplaudit la decisió del consistori de suprimir, abans del 2028, uns 10.000 pisos turístics perquè tornin al mercat de lloguer residencial, així com la reducció de dues terminals de creuers, fruit d’un acord entre el PSC i Barcelona en Comú. També ha valorat positivament l’aplicació de la taxa turística.

En contra de l’ampliació de l’aeroport del Prat

Tot i que durant la roda de premsa no s’hi ha referit, el nou comissionat s’ha mostrat obertament contrari a l’ampliació de l’aeroport del Prat en el passat. En un fil publicat a les xarxes socials el setembre de 2024, Donaire argumentava que, tot i entendre els motius econòmics o de connectivitat que esgrimeixen els defensors del projecte, el pes dels impactes ambientals i socials és molt superior. “És un error majúscul”, assegurava.

Segons ell, l’aviació és un dels sectors més contaminants i menys regulats en matèria climàtica, exclòs dels grans acords internacionals com el de Kyoto o París, i responsable de milions de tones de CO₂ anuals associades al turisme que arriba a la ciutat.

Així, advertia que la futura regulació europea farà inviables els models de vols barats que han contribuït a la massificació turística. Assegurava que la implementació del paquet legislatiu Objectiu 55, el 63% de les aerolínies que operin a la UE hauran d’utilitzar combustibles sostenibles (SAF), molt més cars que el querosè. Això, segons l’expert, encarirà el preu dels bitllets i, per tant, limitarà el creixement del sector. “Adeu al low cost”, resumia Donaire que recordava que mentre portar turistes a Barcelona genera unes 9 milions de tones de diòxid de carboni a l’any, tot el conjunt de la ciutat n’emet només tres milions. “L’aviació és incompatible amb la descarbonització”, afirmava.

El nou comissionat de Turisme plantejava, a més, una reflexió sobre els límits territorials i la racionalitat econòmica. Assegurava que el país ja ha admès, mitjançant el Compromís Nacional per un Turisme Responsable, que ha arribat a la seva capacitat màxima d’acollida. I qüestionava la priorització de grans infraestructures com l’ampliació de l’aeroport per sobre de la millora de la xarxa ferroviària. “No necessitem més avions, necessitem més trens”, insistia. Per a Donaire, el debat no és només tècnic, sinó també simbòlic: “Si el menú del canvi és Hard Rock, aeroport i Jocs Olímpics, farem un salt vintage al passat just quan necessitem futur”.

Far del turisme sostenible

Actualment, Barcelona rep uns 15,5 milions de turistes anuals, una xifra que segons el nou comissionat ha de ser gestionada de forma estratègica per evitar impactes negatius i garantir beneficis compartits. Donaire ha insistit que cal fer del turisme una activitat “beneficiosa tant per als veïns com per als visitants”, i ha promès que el seu mandat es guiarà per criteris científics, sostenibles i innovadors.

Així, tant Donire com l’alcalde han manifestat la voluntat del govern municipal de reforçar la posició de la capital catalana com a referent internacional en la gestió turística de grans ciutats. El nou comissionat ha apostat per convertir Barcelona en el “far del turisme sostenible” arreu del món i Collboni ha assenyalat que “altres capitals europees ja miren cap a Barcelona per inspirar-se”.

Adrià Torres Redacció

Missatges recents

Constantí apropa als treballadors al món laboral amb el Taller Activa’t Cafè

El passat 17 de juny, Constantí va acollir una nova edició del Taller Activa’t Cafè, una activitat gratuïta i oberta…

2 hores fa

Els veïns d’Andorra podran gaudir de la natura gràcies a les sortides gratuïtes del centre Andorra Sostenible

El centre Andorra Sostenible ofereix aquest estiu un seguit de propostes com tallers i sortides gratuïtes per conèixer el medi…

2 hores fa

El catàleg “Compra a Ciutat Vella” suma 48 establiments

El catàleg “Compra a Ciutat Vella” s’ha ampliat fins als 48 establiments participants. Aquest és un producte digital que mostra…

2 hores fa

L’afició del Nàstic aviva als seus jugadors abans de la gran final a Zubieta

Falten poc més de 24 hores per la gran final del Nàstic de Tarragona contra la Real Sociedad 'B'. L'1-3…

3 hores fa

Els veïns de Torredembarra es rebel·len contra els lladres i frustren tres robatoris

La col·laboració veïnal ha estat tot un èxit a Torredembarra, on els mateixos veïns han aconseguit aturar tres robatoris en…

3 hores fa

Mor una nena de 3 anys en un incendi atrapada per les flames i el fum

L'inici del cap de setmana ha estat marcat pels múltiples incendis que han colpejat a diverses parts del territori. Aquesta…

3 hores fa

Esta web utiliza cookies.