La nova normativa de les Zones de Baixes Emissions (ZBE) obligatòries a partir de l’1 de gener de 2023 afecta almenys a 149 ciutats. Així ho especifica la Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica per a tots els municipis amb més de 50.000 habitants o aquells de més de 20.000 amb problemes específics de contaminació.
Molts ajuntaments estan esperant que s’aprovi el Reial Decret amb les especificacions de la Llei de Canvi Climàtic encara que aquestes no seran tancades i permetrà als consistoris establir les seves pròpies restriccions. Es preveu que el sistema d’etiquetes mediambientals de la DGT s’utilitzi com a criteri per establir les restriccions:
Cotxes sense etiqueta (etiqueta A)
Sens dubte seran els més perjudicats per aquesta normativa. I no en són pocs. A Barcelona, l’accés a la ZBE de les Rondes no està permès per a vehicles sense etiqueta de dilluns a divendres entre les 7 i les 20 hores, tot i que l’ajuntament està en tràmits d’aprovar una normativa que redueixi les restriccions per a les rendes més baixes. La ZBE de les Rondes de Barcelona inclou Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, i part d’Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat).
Els cotxes sense etiqueta són aquells de benzina matriculats abans de l’any 2000 i els vehicles dièsel matriculats abans del 2006.
Cotxes amb etiqueta B
En el cas de la ciutat comtal, sí que poden circular lliurement per la ZBE Rondes de Barcelona. L’etiqueta B correspon als turismes i furgonetes lleugeres de gasolina matriculades a partir del gener del 2000 i de dièsel a partir del gener del 2006.
Cotxes amb etiqueta C
A Barcelona, sí que poden circular sense restriccions per la ZBE de les Rondes. Són cotxes amb etiqueta C els de gasolina matriculats a partir del gener del 2006 i dièsel a partir del 2014. La porten tots els cotxes nous excepte els elèctrics, els híbrids endollables, híbrids, de gas o els mild hybrid o microhíbrids.
Altres restriccions
El text de la Llei de Canvi Climàtic i Transició Ecològica no especifica les mesures que caldrà posar en marxa, però sí que diu que aquests criteris d’accés i circulació han d’anar encaminats a desincentivar el màxim possible l’accés de vehicle privat motoritzat en general, independentment del distintiu ambiental que ostenti”.
Per tant, encara que es preveu que el focus es posi als vehicles sense etiqueta, els ajuntaments tenen llibertat per establir altres normes com ara els peatges. És a dir, un cost per accedir a les ZBE en funció de les emissions contaminants de cada vehicle.
Multa per incomplir les ZBE
La multa per incomplir les restriccions de les ZBE que hi ha actualment a Espanya i les que s’implantin a partir de l’1 de gener del 2023 és de 200 euros, un import que es podrà reduir a 100 euros per pagament immediat.
La Guàrdia Urbana —conjuntament amb el cos de Bombers de la ciutat, els Mossos d’Esquadra i Protecció Civil de L’Hospitalet—…
El procés per cobrir la gerència de promoció econòmica torna a estar en marxa. L'Ajuntament de Tarragona ha publicat les…
El Nàstic de Tarragona ocupa la tercera posició del Grup 1 de Primera Federació després de perdre contra a casa…
L'Audiència de Girona ha jutjat un pare que s'enfronta a 18 anys de presó, acusat de fer tocaments i violar…
El pressupost de despesa agregat total del sector públic per a l’exercici 2025 és d’1.922.134,07 milers d’euros, amb un increment…
Build Peace 2025 se celebrarà els dies 21, 22 i 23 de novembre a La CIBA de Santa Coloma de…
Esta web utiliza cookies.