Món

Els afectats per retards de més de 5 hores poder reclamar els diners o un vol alternatiu

En cas de cancel·lació, el reemborsament s’haurà de fer en un termini màxim de set dies

Les organitzacions en defensa dels drets dels consumidors com Asufin, OCU o Facua recorden als afectats per la caiguda informàtica que si el seu vol va amb més de cinc hores de retard tenen dret a reclamar l’import del bitllet o a un vol alternatiu en les dates que s’acordin amb la companyia. En cas de cancel·lació, el reemborsament s’haurà de fer en un termini màxim de set dies. En tots dos casos, el passatger té dret a ser assistit amb menjar, beguda, un hotel i trasllat si fos necessari.

Les incidències s’han produït en un divendres de juliol amb moltes operacions planificades als aeroports. Amb tot, les entitats han assenyalat que no es podran reclamar indemnitzacions addicionals perquè es tracta d’una circumstància de causa major.

La incidència –originada per una actualització defectuosa de la plataforma CrowdStrike incompatible amb el sistema operatiu Windows de Microsoft– ha provocat alteracions als sistemes de facturació i informació al viatger. Algunes aerolínies com Ryanair han enviat un missatge als passatgers en els quals recomana arribar a l’aeroport amb almenys tres hores d’antelació.

L’Associació d’Usuaris Financers (Asufin) recorda que si els vols es retarden més de 5 hores i ja no es vol fer el viatge o si la companyia proposa un vol alternatiu que no s’ajusta al pla de viatge el client té dret a un reemborsament del bitllet. En cas de no retornar els diners, el passatger pot reclamar almenys les taxes aeroportuàries “que és una part important del bitllet”. A més, Asufin assenyala que si no es pot acomodar el client en un altre vol, l’aerolínia ha d’assistir el passatger amb menjar, beguda i si fos necessari trasllat i un hotel. “En aquest cas, en tractar-se d’una circumstància de causa major, no es podrien reclamar indemnitzacions addicionals”, apunten.

Facua afegeix que en cas de cancel·lació, la companyia haurà de conduir el passatger fins al destí final en condicions de transport comparables com més ràpidament millor o oferir un reemborsament que s’haurà de fer en un termini màxim de set dies, tal com estableix la normativa europea. L’associació assegura que les companyies “estan  , en cas d’una problemàtica d’aquesta mena”. L’organització explica que si el vol surt finalment a l’hora prevista, però l’usuari no ha pogut agafar-lo per problemes provocats per l’error informàtic, com ara retards en la facturació de la maleta, impossibilitat d’aparcar, s’haurà de determinar qui ha sigut el responsable.

Al seu torn, l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) recorda als usuaris que comprovin la situació del seu vol a la pàgina web d’Aena abans de desplaçar-se a l’aeroport. També afirma que qualsevol reclamació o indemnització s’ha de sol·licitar per escrit a través de la pàgina web o el taulell de l’aeroport, deixant constància de les circumstàncies i la data, o bé a través de l’agència de viatges o la plataforma a través de la qual es va tramitar el servei.

Les organitzacions recomanen als clients conservar “tots els documents que sigui possible, com ara bitllets, targetes d’embarcament, factures de despeses de menjar, beguda o hotel” i també les comunicacions dels retards i dels bitllets en format en línia. La reclamació s’ha de presentar a la companyia que té un mes per respondre.

Si la resposta no arriba o no és satisfactòria, es pot recórrer a l‘Agència Estatal de Seguretat Aèria, entitat encarregada de vetllar pel compliment dels drets dels passatgers i que des del maig està habilitada com a entitat de resolució alternativa de litigis, assenyala l’OCU.

Tags: Món
Melissa Redacció Grua

Missatges recents

Ordino organitza una Fira del Vermut d’alçada a la Cortinada

El comú d'Ordino organitzarà una fira sobre el vermut per dinamitzar els pobles de la part alta de la parròquia.…

6 hores fa

Catalunya viu una diada de Sant Jordi amb previsió de vendre 7 milions de roses

Sant Jordi torna, aquest any amb la previsió de vendre més de set milions de roses. La diada, que cau…

6 hores fa

Una baralla deixa un ferit greu per apunyalament a Sabadell

Una persona ha resultat ferida greu per arma blanca en el transcurs d'una baralla que ha tingut lloc aquest Dilluns…

7 hores fa

Sant Jordi 2025 a Solsona: Una trentena de parades als carrers

La diada de Sant Jordi és una de les que més aboquen la ciutadania al carrer encara que sigui una…

7 hores fa

Lleida tanca els accessos a la canalització del riu pel marge dret després d’una fuita d’aigua al pantà de Rialb

La Confederació Hidrogràfica de l'Ebre (CHE) ha activat aquest dimarts al migdia l'escenari 1 d'emergència de la presa de Rialb dins…

7 hores fa

Sant Jordi 2025 a Viladecans: Autors i autores locals, els protagonistes

Autors i autors locals de Viladecans, com David Encarnación, Noelia Toré, i Ester Corrales, han presentat els seus llibres entre…

7 hores fa

Esta web utiliza cookies.