Des d’aquest dijous i fins divendres Tarragona és el punt de referència internacional en l’àmbit de formació del professorat. El congrés WFATE 2025, organitzat pel grup de recerca ARGET de la Universitat Rovira i Virgili, reuneix per primera vegada en un sol acte la jornada anual europea i la trobada mundial de la World Federation of Associations for Teacher Education (WFATE). Més de 200 ponents de 30 països d’arreu del mon -com Austràlia, Brasil, Canadà, Corea del Sud, Singapur, Estats Units o Japó- s’han donat cita per parlar sobre innovació, recerca i pràctiques educatives relacionades amb la formació del professorat a nivell global.
La inauguració del congrés s’ha fet aquest matí a l’Aula Magna del campus Catalunya amb la presència del rector de la URV, Josep Pallarès, les presidentes del comitè organitzador Mercè Gisbert i Mireia Usart, del Departament de Pedagogia de la URV i el director del mateix departament, José Miguel Jiménez. També hi ha intervingut la vicepresidenta de l’Associació Europea per a la Formació del Professorat (ATEE), Agnieszka Szplit i el president de la Federació Mundial d’Associacions per a la Formació del Professorat (WFATE), Davide Parmigiani.
Amb el lema ” Transformar la formació del professorat per garantir l’accés a l’educació per a tothom”, durant aquests tres dies el congrés posarà el focus en els canvis que s’han de fer a la formació docent per garantir una educació de qualitat i inclusiva, en línia amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible marcats per Nacions Unides. Es debatran temes com les polítiques educatives i d’equitat, la tecnologia en l’educació, la sostenibilitat i la globalització, el benestar del professorat i de l’alumnat, o la formació inicial i contínua adaptada als nous reptes socials.
“L’objectiu d’aquest congrés és abordar la formació del professorat, tant inicial com permanent, des d’una perspectiva global posant el focus en tres aspectes: professionalització; impacte tecnològic en formació i especialment pel que fa al camp de la intel·ligència artificial i, finalment, des del punt de vista de la sostenibilitat: com organitzem l’àmbit educatiu per a què sigui més sostenible”, ha explicat Mercè Gisbert.
La conferència inaugural del congrés l’ha pronunciat Carlos Vargas, expert internacional en polítiques educatives globals, cap de la secció de desenvolupament docent a la UNESCO i director de la secretaria del grup de treball internacional sobre docents per a l’educació 2030. Amb una àmplia trajectòria en polítiques educatives globals, Vargas ha presentat l’informe mundial de la UNESCO sobre la situació del personal docent, que alerta sobre l’escassedat de professorat tant en primària com en secundària, que el document xifra en 44 milions de persones.
Vargas ha atribuït aquesta problemàtica a diversos factors, però especialment als “canvis demogràfics de regions on la població ha crescut ràpidament, però sobretot a l’abandonament de les aules per part del professorat, sobretot durant els primers cinc anys de servei”. Segons l’expert, aquest últim factor ve motivat per les condicions laborals del col·lectiu, per la falta de recursos disponibles a les aules i per l’estatus de la professió.
A través dels resultats de l’informe que s’han presentat avui, Vargas confia en què es produeixi una millora de les condicions del col·lectiu -no només materials- i que aquest sigui tingut en compte en els processos de presa de decisions per gestionar tot el que tingui relació amb la comunitat escolar.
Durant la seva intervenció, Vargas ha aportat una visió estratègica sobre els reptes i oportunitats en la formació docent per garantir una educació inclusiva i de qualitat per a tothom. “Cal transformar la formació docent inicial i contínua perquè actualment existeix una diferència important entre el que s’aprèn durant el procés formatiu del professorat i la realitat que després hi ha a les aules, tant des del punt de vista de diversitat cultural, lingüística o sexual, ha comentat.
Com a acte previ al congrés, aquest dimarts ha tingut lloc el Doctoral Consortium, una activitat innovadora adreçada a perfeccionar els projecte de tesi de 18 estudiants de doctorat de 12 països a partir de les valoracions d’un comitè expert. La iniciativa, en la que els i les doctorandes havien d’explicar en un minut la seva tesi i després reunir-se amb el panell per rebre la retroalimentació, els va permetre millorar les seves habilitats comunicatives, interactuar amb professionals experimentats del món de l’educació, rebre valoracions valuoses sobre la seva recerca i interactuar amb investigadors i acadèmics del món educatiu.
La URV impulsa aquest congrés com a membre actiu de la WFATE i ho fa en col·laboració amb diverses universitats i institucions internacionals vinculades a la recerca i la innovació educativa. El congrés serà un espai de trobada per a personal investigador, responsables polítics, institucions educatives i professionals de l’ensenyament, i vol esdevenir un punt d’inflexió per avançar cap a una formació docent més crítica, equitativa i connectada amb les necessitats reals de la societat.
L’alumnat que aquestes setmanes es prepara per a les Proves d’Accés a la Universitat (PAU) compta amb una nova eina…
L’Ajuntament de Solsona s’ha dotat d’una nova ordenança de convivència ciutadana, que substituirà l’actual, vigent des de fa vint-i-un anys.…
L'afició del Nàstic ha demostrat en multitud d'ocasions que no abandona als seus jugadors i després d'esgotar totes les entrades…
Aquest migdia, un bomber jubilat ha posat en alerta a la localitat de San Fernando a Cadis després d'enfrontar-se a…
El Servei Meteorològic de Catalunya (SMC) ha emès un avís per temps violent per a les comarques de l'Alt Urgell,…
L’Ajuntament de Vilafranca activarà a partir del dijous 5 de juny una nova zona taronja d’estacionament. Serà a l'aparcament de…
Esta web utiliza cookies.