Lleida

Aniversari d’infart a Lleida: uns cacauets, un ofegament i una vida salvada

Un veí de Lleida denuncia la negligència d’un restaurant del barri de la Bordeta després de donar sense avisar una salsa amb cacauets a una nena al·lèrgica que complia anys i que va haver de ser traslladada d’urgència per ofegament a l’Hospital Arnau de Vilanova

Aniversari d’infart a Lleida. Un veí de la ciutat ha contactat amb aquest mitjà per denunciar un episodi que van viure aquest dissabte amb un gran ensurt en un restaurant del barri de la Bordeta, a Lleida. Tot, per una salsa amb cacauets.

Segons explica l’usuari, celebraven l’aniversari de la seva neboda de 10 anys en un dia que havia de ser de celebració i que va acabar sent un autèntic malson per uns cacauets, als quals la nena era al·lèrgica i no apareixien a la carta, i que posteriorment van acabar salvant la seva vida gràcies a la ràpida actuació dels metges a l’Hospital Arnau de Vilanova.

Segons explica Berny Ribeiro, aquest passat dissabte ell i la seva família van anar a celebrar l’aniversari de la seva neboda en un restaurant de la Bordeta. El que havia de ser un dia de celebració va acabar sent un autèntic malson per a tota la família, ja que “d’un segon per l’altre, la festa es va convertir en un malson. La meva neboda va començar a ofegar-se davant de tothom, amb la cara i els llavis unflats, sense poder respirar. Vam haver de trucar a una ambulància d’urgència i se la van emportar ràpidament, lluitant per cada bocanada d’aire. És la imatge més horrible que he vist a la meva vida”, explica el ciutadà. 

De l’ensurt, a l’alleujament

Posteriorment, la nena va ser traslladada d’urgència a l’Hospital Arnau de Vilanova de Lleida i van poder salvar la seva vida gràcies a la ràpida actuació dels metges. “Una injecció d’adrenalina va ser la diferència entre que avui estigui amb nosaltres o no”, afirma el familiar.

El veí acusa directament el restaurant perquè el que va provocar l’al·lèrgia va ser una salsa amb cacauets que no apareixia a la carta, i que a sobre se’ls va oferir una carta de feia tres anys. “La causa de tot va ser uns cacauets en una salsa que no apareixien en cap lloc. L’excusa del local va ser donar-nos una carta d’al·lèrgens de feia tres anys. La seva negligència quasi ens costa una vida”.

Finalment, afegeix que aquest escrit és un “crit de desesperació i un missatge directe per als pares i mares de Lleida. No us enfieu mai i no doneu mai res per sentat. S’ha d’exigir sempre la carta d’al·lèrgens, tot i que us mirin malament. És el vostre dret i la seva obligació per llei. Un simple paper ens hauria estalviat l’infern que vam haver de passar”.

Reglament de la Generalitat sobre els productes que poden provocar al·lèrgies o intoleràncies

Cal recordar que els establiments que venen aliments han d’informar sobre els productes que poden provocar al·lèrgies o intoleràncies.

A continuació trobareu un resum de què és allò que bars i restaurants han de dir i com ho han d’informar d’acord amb les recomanacions recollides en La Guia breu d’informació alimentària de la Generalitat de Catalunya elaborada per l’Agència Catalana de Consum.

Com s’ha d’oferir la informació?

La informació es pot proporcionar oralment, però sempre ha d’estar disponible per escrit, ja sigui en paper o en suport electrònic, de manera que sempre ha d’estar a disposició del personal, de les persones consumidores i també de les autoritats de control.

Què s’ha de dir?
Punts de venda i/o establiments (bars, restaurants, cafeteries o similar) Venda d’aliments a distància (telefònicament o per internet)
Avís per a les persones amb al·lèrgies o intoleràncies

Consulteu el nostre personal

Aquest establiment té a disposició dels clients informació
dels plats que ofereix

És molt recomanable oferir informació sobre els productes que poden provocar al·lèrgies o intoleràncies a la carta o al menú.
Establiments comercials minoristes que venen aliments sense envasar i els envasats al lloc de venda a petició del comprador/a
Avís per a les persones amb al·lèrgies o intoleràncies

Demaneu informació al/a la venedor/a

En aquest cas, també s’ha d’informar de la substància o producte que causa al·lèrgies o intoleràncies en el lloc on els aliments es presentin per vendre’s, sobre l’aliment o proper a aquest.
El text dels avisos és el recomanat per l’Agència Catalana de Consum
En quins suports?
  • En cartells, plafons o rètols col·locats en indrets de l’establiment que siguin fàcilment perceptibles: a la zona de recepció, al lloc d’atenció, a la caixa, allà on estiguin situats els productes al·lèrgens, etc.
  • En els fulletons o altres materials promocionals.
  • A les cartes, als menús, a les pissarres i al web, en cas de tenir-ne.

El deure d’informar les persones consumidores va esdevenir obligatori a finals de 2014 i està regulat en el Reglament (UE) 1169/2011, de 25 d’octubre, sobre la informació alimentària facilitada a les persones consumidores (RIAC). Per a més informació us recomanen consultar el Reglament i la Guia breu d’informació alimentària de la Generalitat de Catalunya.

Daniel Hurtado

Missatges recents

En marxa el canvi de gespa del Ricard Ginebreda de Molins de Rei

Aquest dijous 3 de juliol ha començat la substitució de la gespa artificial al camp de futbol Ricard Ginebreda, en…

5 minuts fa

Barcelona suspèn les llicències d’establiments de jocs d’atzar

Una sentència del Tribunal Suprem ha anul·lat parcialment el Pla Especial Urbanístic que l’Ajuntament de Barcelona va aprovar el 2021…

58 minuts fa

Nous aldarulls a Sabadell: un ferit per arma blanca i un menor detingut

Ahir a la nit, els Mossos d'Esquadra van detenir un menor d'edat i van atendre una persona amb una ferida…

1 hora fa

Imaginem per avançar

Tenir opinions diferents no només és respectable i legítim, és també enriquidor. No obstant això, cal ser rigorós i no…

1 hora fa

Sancionen set botigues online per fer rebaixes falses durant el Black Friday 2023

El Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 ha sancionat set empreses de comerç en línia per rebaixes falses…

1 hora fa

El Morell habilita una sèrie d’ajudes per rehabilitar les façanes del municipi

“Entre tots, millorem la imatge del nostre poble” és el lema sota el qual l’Ajuntament del Morell ha posat en…

1 hora fa

Esta web utiliza cookies.