La Ciutat de Barcelona

Una festa ciutadana inaugura la nova Via Laietana de Barcelona

Bonet diu que la ciutat “guanya un eix cívic” i que la reforma és el “tret de sortida” a l’impuls de l’eix econòmic

La nova Via Laietana s’ha inaugurat aquest diumenge amb una festa ciutadana en què activitats familiars, música i tallers han ocupat la totalitat de la via des de les 10.30 a les 18.00 hores, quan quedarà oberta al trànsit en tots dos sentits. Després de més de tres anys d’obres i una inversió de 38 milions d’euros, la nova Via Laietana obre ara també el tram inferior, després que fa dos anys ja obrís el superior, entre Urquinaona i Antoni Maura, i tot el carrer recupera així el sentit ascendent. La tinenta d’Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, ha apuntat que la ciutat “guanya un eix cívic” amb “voreres que conviden a caminar” i “més espais d’estada” i ha reivindicat que ara és moment de fomentar l’eix econòmic a la zona.

La nova Via Laietana té un carril bici segregat en el sentit de pujada i el carril de pujada per a vehicles quedarà restringit al transport públic, veïns, taxis amb origen o destí a la zona restringida, usuaris d’aparcaments, clients d’hotels i vehicles de distribució de mercaderies. Després de l’estiu es posarà en funcionament un sistema de càmeres de lectura de matrícules per sancionar el pas de vehicles no autoritzats.

Pel que fa a les voreres, s’han ampliat fins a més de quatre metres, mentre abans en molts casos no superaven els 2,6 metres. La nova via també prioritza el transport públic i afavoreix l’ús de la bicicleta amb un carril exclusiu segregat de pujada, però no de baixada, on les bicicletes han de compartir carril amb els cotxes.

El carrer ha passat de tenir cinc carrils de circulació a tres: dos de baixada i un de pujada. En sentit mar un dels carrils és per al bus-taxi amb bicicleta autoritzada i l’altre permet la circulació a tots els vehicles. En canvi, el carril de pujada és de circulació restringida al transport públic i el trànsit local.

Transport públic

Pel que fa al transport públic, a partir del 30 de juny es recuperarà el pas de la línia 47 de bus de TMB, amb origen i destí a l’Hospital del Mar i que travessa el barri de la Barceloneta. Així, connectarà amb l’Eixample de pujada a través de la Via Laietana. També es recupera el pas del bus de barri 120, que recupera el recorregut de pujada fins a Antoni Maura. De baixada, a més del 47 i el 120, seguiran circulant-hi les línies V15 i V17.

A més del transport públic, en aquest carril hi podran accedir els veïns dels barris de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera i la Barceloneta. Els veïns empadronats en aquests barris s’hauran de donar d’alta per poder estar de forma fixa i permanent en la llista de vehicles autoritzats.

Pel carril de pujada es permetrà també -a banda de busos i veïns- l’accés als taxis amb origen o destí dins l’àmbit de circulació restringida i usuaris d’establiments determinats situats al barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, com ara els tallers de reparació de vehicles, aparcaments o clients d’hotels, hostals i pensions del mateix barri. Així mateix, també podran accedir al carril els usuaris de la plataforma logística del Mercat de Santa Caterina i, en un horari determinat i només fins a Antoni Maura, els vehicles de distribució urbana de mercaderies.

Impuls a l’eix econòmic

Després de més de tres d’obres, Bonet ha remarcat durant la inauguració que la nova Via Laietana suposa un “tret de sortida” per treballar perquè el carrer sigui un eix econòmic. “Ho hem dit des del principi, amb aquesta transformació urbanística buscàvem també que hi hagués impacte econòmic, que hi hagués la possibilitat que aterressin nous projectes a la Via Laietana, que generessin llocs de treball i per això necessitàvem acabar les obres”, ha afirmat.

La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme ha remarcat que la transformació del carrer també millora la qualitat de l’espai públic. “Aquesta nova Via Laietana no té res a veure amb el que teníem abans”, ha subratllat, tot indicant que també es millora la connexió dels barris que hi ha al voltant.

Bonet ha detallat que encara s’està treballant en l’autorització dels vehicles que podran circular en sentit de pujada i que ho continuaran fent “les pròximes setmanes” amb la intenció que estigui enllestit per l’inici de curs.

“Les ciutats han de canviar i adaptar-se”

Alguns dels veïns de la zona s’han apropat aquest diumenge a la nova Via Laietana per veure com llueix ara el carrer. És el cas d’en Francesc, que ha considerat que en general veu amb bons ulls la transformació perquè s’han eliminat carrils de circulació i ampliat les voreres. Ara bé, considera que de vegades no es pensa prou en els barris del voltant i que la transformació tampoc contribuirà a fomentar el comerç de proximitat. “A la Via Laietana no n’hi ha hagut ni n’hi haurà mai”, ha dit.

La Montserrat també creu que la transformació és “molt positiva” perquè “res resisteix al pas del temps” i les ciutats canvien i “s’han de buscar sortides”. La mateixa opinió té en Manel, que creu que la reforma de Via Laietana ha canviat la “fisonomia” de la ciutat, amb un espai més amable per passejar-hi. “Els qui condueixen no hi estan d’acord, però les ciutats han de canviar i adaptar-se perquè tants cotxes al final és un desastre“, ha afirmat.

El PP demana l’obertura del carril de pujada

En un comunicat, el president del grup municipal del PP a l’Ajuntament de Barcelona, Daniel Sirera, ha denunciat que la reforma de la Via Laietana ha deixat “aïllats” els veïns del Gòtic i el Born. “El govern municipal imposa un model de ciutat sense comptar amb la gent que hi viu i hi treballa”, ha criticat. “Els veïns hauran de fer voltes absurdes de fins a 4 quilòmetres, generant més contaminació o directament no podran accedir a casa seva amb vehicle privat”, ha alertat el popular.

Daniel Sirera ha afirmat que l’únic carril de pujada està reservat per autobusos, taxis, emergències i vehicles autoritzats, però que es desconeix qui serà autoritzat. “El que sí que sabem és que es penalitzarà la mobilitat, la vida diària dels veïns i el comerç de proximitat”, ha sostingut. “Exigim obrir el carril de pujada a tothom”, han reclamat.

Finalment, el PP ha criticat que no es permeti el pas de les línies d’autobús V15 i V17, la manca d’ombres, arbres i refugis per a la calor i que sigui “incòmoda per caminar”. Per tot plegat, el grup municipal ha demanat una “revisió immediata del projecte” per evitar que la zona es converteixi en un “barri decoratiu pel turisme” i que els veïns “perdin qualitat de vida”.

Adrià Torres Redacció

Missatges recents

Les compres per internet assoleixen el 47% de les reclamacions a Consum

Un 47% de les reclamacions presentades davant l'Agència Catalana de Consum van ser per compres o contractacions fetes per Internet,…

13 minuts fa

Un home de 57 anys mor apunyalat dins d’una botiga

Un home de 57 anys va morir després de ser apunyalat a l'interior d'una botiga ubicada a la plaça de…

16 minuts fa

Un camió bolca, perd la càrrega i obliga a tallar dos carrils a l’AP-2

Aquest matí poc abans de les 9:30 hores, els Bombers de la Generalitat han anunciat que l'accident d'un camió a…

27 minuts fa

La UdL descobreix que les àrees protegides incrementen el risc d’exposició als incendis

Augmentar les àrees protegides, tal com estableixen les últimes normatives internacionals, pot incrementar el risc d'exposició de la població als…

46 minuts fa

Detingut a la Jonquera un multireincident després d’intentar atracar dos supermercats

La Policia Local de la Jonquera (Alt Empordà) ha detingut un lladre multireincident de 37 anys per entrar a robar…

58 minuts fa

Barcelona destinarà més de 6 MEUR per transformar la Bòbila de la Teixonera

L’Ajuntament de Barcelona ha iniciat les obres per transformar l’edifici de l’antiga fàbrica de maons la “Bòbila Carmen”, coneguda també…

58 minuts fa

Esta web utiliza cookies.