En tot cas, els nivells d’NO2 registrats durant l’estat d’alarma són els més baixos per als mesos de març i abril de l’última dècada en totes les ciutats analitzades. A més, es mantenen per sota del valor límit legal i la guia anual de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), quan aquest llindar se supera sovint i especialment al març.
Per territoris, la reducció de la contaminació és menor a la cornisa cantàbrica, mentre que les ciutats del litoral mediterrani són les que més han rebaixat els nivells d’NO2, “fins a concentracions a vegades pròpies d’estacions rurals de fons”.
Les majors reduccions s’han donat a Alacant (72%) i València (69%) i les menors a Oviedo (42%) i Saragossa (45%). A Madrid la mitjana de reducció és del 59% i a Barcelona del 62%, tot i que l’organització ha alertat que les xarxes de mesurament a les ciutats són molt dispars i les dades no es poden comparar “amb complet rigor”.
L’informe indica també que les precipitacions i la inestabilitat atmosfèrica també han contribuït a la millora general de la qualitat de l’aire.
A més, les partícules en suspensió (PM10 i PM2,5) i l’ozó també han disminuït “de manera notable” en al primera meitat d ela primavera. Segons l’informe a això hi ha contribuït la dràstica reducció de les emissions de nitrogen (NOx) i el temps inestable i plujós.
Canvis en la mobilitat
Ecologistes en Acció ha afirmat que la crisi del coronavirus demostra que la reducció estructural del trànsit motoritzat i els canvis en les pautes de mobilitat són “la millor eina per a rebaixar la contaminació de l’aire a les ciutats”. Ha afegit que, paradoxalment, la sortida de la crisi podria comportar l’augment de la contaminació atmosfèrica per sobre dels nivells precedents i per això ha proposat mantenir bones pràctiques com la compra de proximitat, el teletreball voluntari, l’administració electrònica o l’escalonament d’horaris laborals.
De manera immediata, ha demanat potenciar la mobilitat activa per als vianants i ciclistes, cedint més espai per aquests mitjans i establint el límit de velocitat urbana en 30 kilòmetres per hora. També ha reclamat una llei de finançament per al transport públic i accelerar la implantació de zones de baixes emissions “ambicioses” un cop passi la crisi sanitària.
La Plaça Josep Prenafeta de Lleida, just davant de l'Auditori municipal Enric Granados, ha celebrat avui l'acte institucional de commemoració…
L’Ajuntament de Reus dona el tret de sortida a la Festa Major de Sant Pere 2025 amb la presentació del…
La tercera edició del correfoc Cagafocs de la Colla de Diables Cagarrieres il·luminarà la nit del dissabte 24 de maig…
La comarca del Tarragonès ha rebut una injecció econòmica de més de 2,5M€ del Pla ImpulsDipta per dur a terme…
L’Ajuntament de Lleida presenta una Agenda Jove d’Estiu 2025 renovada i amb més propostes que mai per als adolescents i joves…
Andorra Telecom ha alertat d'un intent de 'phishing' a les xarxes suplantant la identitat de la companyia. Informen que han…
Esta web utiliza cookies.