Les obres de construcció de la desviació de la Massana-Ordino començaran a principis de l’any 2024

Les obres de la desviació de la Massana-Ordino a la CG-3 començaran a principis  del 2024. Així ho ha afirmat aquest dimarts el ministre de Territori i Urbanisme, Raul  Ferré, qui ha anunciat que el Govern ha aprovat la licitació de la primera fase del  futur vial. Es dona així el tret de sortida a la realització d’una peça clau per  descongestionar el trànsit del centre de la vila massanenca.  

Ferré ha concretat que un cop s’hagi completat la licitació i s’adjudiqui aquesta  primera fase, es preveu que durant el mes de gener de l’any vinent comencin els  treballs per construir un vial que ha estat una vella reivindicació dels veïns de les  valls del Nord. Raul Ferré ha informat que a mesura que es vagin ultimant fases  constructives s’aniran licitant i adjudicant les següents per tal d’avançar en l’obra  ràpidament i poder tenir la desviació totalment enllestida durant el 2027.  

 

“La desviació és una infraestructura prioritària per millorar la qualitat de vida dels  ciutadans, de tot el país i especialment la dels habitants dels diferents nuclis de les  valls del Nord”, ha assenyalat el ministre en una compareixença davant dels mitjans  de comunicació.  

El ministre ha explicat que el present projecte de la desviació de la Massana-Ordino  és fruit de la tasca conjunta entre els equips del comú massanenc i del Govern, que  “han treballat colze a colze” per assolir un traçat alternatiu al plantejat inicialment al  Pla sectorial de noves infraestructures viàries del 2005. Aquest tenia un cost que  s’aproximava als 60 milions d’euros i ara, després d’un any de feina tècnica, s’ha  trobat una solució alternativa que redueix la inversió total a la meitat i que és  igualment efectiva des de la perspectiva de la mobilitat.  

 

Entrant al detall del projecte, la desviació començarà just al revolt de la CG-3 a la  Serra de l’Honor, el primer tram que ara es licita i on habitualment es concentra el  trànsit d’accés sud a la Massana en hores punta. Aquest inici converteix la  desviació en una obra viable econòmicament, ja que permet estalviar la construcció  del túnel i del viaducte des del túnel dels Dos Valires inclosos en el projecte  original. El ministre ha posat en relleu el paper del Comú de la Massana també des  de la vessant econòmica, tenint en compte que aquest primer tram de la desviació  tindrà un cost total de 9 milions d’euros, dels quals 5 seran assumits pel Comú, ja  que aquest primer tram es considera una carretera urbana. La resta del pressupost  d’aquest tram inicial, uns 4 milions d’euros, l’assumirà el Govern. Formalment,  aquesta part s’anomena tram 2, tot i ser la primera que s’executarà, ja que el tram 1 és precisament el túnel que s’ha descartat pel seu elevat cost econòmic i que  sortiria des del túnel dels Dos Valires.  

Pel que fa a la resta del traçat, el cap de l’Àrea d’Obra Pública, Ramon Serra, ha  explicat que es divideix en tres trams més. El que segueix al licitat ara, i que  s’anomena tram 3, preveu el creuament del riu Valira del Nord des del tram 2, i fins  la zona de Palanques. Té una longitud d’uns 500 metres i diversos viaductes sobre  els rius. Es preveu licitar al llarg de l’any 2025. Des d’aquest tram es podrà accedir  al centre de la Massana a través de ramals que aniran fins a la zona del Comú.  

 

Serra ha assenyalat que al punt on acabi el tram 3 es dividirà en un ramal d’uns  390 metres –anomenat tram 4– en direcció a Arinsal i que connectarà amb la CG-3  al seu pas pel Telecabina, on actualment hi ha una zona d’aparcament que  facilitarà l’estacionament dels vehicles per accedir al centre de la Massana i  impulsarà alhora l’activitat comercial. A més, també sortirà un altre ramal – anomenat tram 5– d’uns 450 metres que anirà cap a Ordino, connectant així la  desviació amb la CG-3 en aquest sentit en dos punts: al pont de la caserna  massanenca dels Bombers i en un enllaç a l’alçada de la Farga Rossell. Ambdós  ramals permetran circular directament cap a la zona d’Arinsal i d’Ordino, i tant un  com l’altre es licitaran durant l’any 2026.  

Tot i ser un traçat d’uns 2 quilòmetres en la seva extensió íntegra, es tracta d’una  obra complexa perquè, donada l’orografia del terreny, s’han hagut d’incloure  elements com ara murs de sosteniment o viaductes per tal de sortejar situacions  com ara canvis d’una banda a l’altra del riu. 

MinervaPacheco

Missatges recents

FOTOS | Les galeres ja naveguen pels carrers de Valls

El Ball de Galeres de Valls es mostra en societat. Els carrers de la capital…

8 minuts fa

Passió per la Fórmula 1 a la ‘fan zone’ de plaça de Catalunya: “Estic flipant”

La passió per la Fórmula 1 es fa notar amb força aquests dies a la…

2 hores fa

Ferits dos joves en bolcar un turisme

Dos joves de 19 anys van resultar ferits cap a les 02.15 hores d'aquest diumenge…

2 hores fa

La dona morta en un accident viatjava amb el seu nadó

Una dona, de 33 anys, va perdre la vida després de sortir de la via el cotxe…

2 hores fa

L’Alcalde de Salou critica el projecte del tramvia de la Generalitat com a ‘obsolet i poc inclusiu’

En una entrevista concedida al programa "Saló de plens" de TAC12, l'alcalde de Salou, Pere Granados, ha expressat…

3 hores fa

Ferit greu un menor de 6 anys en cremar-se en una barbacoa familiar

Un nen de sis anys ha resultat ferit greu amb cremades a diverses parts del…

3 hores fa

Esta web utiliza cookies.