Divendres, 29 de març de 2024
És notícia

Cloenda de cinema del projecte “Educació per la Pau” d’aquest curs

Avatar photo

Més de 300 alumnes dels instituts del municipi han participat en el programa d’aprenentatge i servei a la comunitat

Imatge de l’acte de cloenda. Cedida

Avui s’ha celebrat al teatre del Centre Parroquial de Ribes l’acte de cloenda del projecte “Educació per la Pau”, un pla de servei comunitari impulsat des de la regidoria de Cooperació Internacional de l’Ajuntament de Sant Pere de Ribes, i el suport de la Diputació de Barcelona, que ha comptat amb la participació dels quatre instituts del municipi i les entitats de cooperació membres del Consell Municipal de Cooperació.

Durant la jornada, els set grups d’alumnes de tercer i quart d’ESO dels instituts Montgròs, Can Puig, Xaloc i Alexandre Galí, han presentat les seves accions de servei a la comunitat que incloïen la creació de curtmetratges de sensibilització de desigualtats per a ús divulgatiu de les mateixes entitats de cooperació participants la planificació, peces audiovisuals sobre les conseqüències mediambientals del canvi climàtic, l’elaboració de cartells promocionals i butlletins informatius de les entitats, recol•lecta de fons a través de la venda de productes en fires locals i altres accions de sensibilització: una cançó, un conte i un podcast per difondre a través de les entitats.

D’aquesta manera, l’alumnat ha tingut l’oportunitat de conèixer les diferents entitats locals de cooperació i aprofundir en els seus projectes, tant en l’àmbit local, com a nivell internacional. L’objectiu és apropar als alumnes a la societat que els envolta mitjançant la comprensió dels conflictes personals, locals i macro-socials a més de crear un espai de treball per crear consciència crítica.

En acabar les exposicions de cada projecte, s’ha fet lliurament dels certificats dels serveis prestats i d’un obsequi a tot l’alumnat participant en mans de l’alcaldessa, Abigail Garrido; la regidora de Cooperació Internacional, Noèlia López; i alguns membres representants de les entitats i associacions.

Les representants municipals han explicat que des del Consistori s’entén l’educació pel Desenvolupament com un procés d’aprenentatge que amplia el coneixement i la comprensió del món a la vegada que crea capacitats per transformar-lo, fer-lo més just, sostenible, pacífic i respectuós amb els drets humans.

El projecte

El projecte Educació per la Pau neix dins d’una de les línies estratègiques fonamentals per a l’àrea de Cooperació Internacional, l’Educació per al Desenvolupament. Enguany, és la quarta vegada que es porta a terme aquesta iniciativa que s’ha ampliat en les dues darreres edicions.

La iniciativa combina una fase inicial de formació i sensibilització amb una segona fase de servei a la comunitat amb la voluntat de formar als participants tot treballant sobre necessitats reals de l’entorn per millorar-lo. Un total de 325 alumnes han participat en la fase d’aprenentatge que ha constat d’una jornada amb jocs cooperatius per treballar envers les situacions de desigualtat i la detecció i gestió adequada dels conflictes i en la qual han col•laborat les entitats Garraf Coopera, Dignity.Cat, Fundació Kalilu Jammeh, Médicos Peruanos, Destino Etiòpia, Acció Solidària, Fundació Vicente Ferrer i Taller de Cinema. Pel que fa a les accions de servei comunitari, hi han participat 137 alumnes i enguany és el primer que s’ha comptat amb la participació dels alumnes dels quatre instituts participants.

Projectes de servei a la comunitat realitzats per l’alumnat

A l’institut Montgròs, quatre grups d’alumnes han realitzat accions amb 4 entitats diferents. Junt amb l’entitat Médicos Peruanos de Barcelona i l’entitat Taller Cinema (http://www.tallerdecinema.com/), han dut a terme un curtmetratge dedicat al fenomen meteorològic ‘el Niño’, el qual va ocasionar l’any 2016 un desastre d’esfondrament a la plaça principal de la comunitat Anaica i Collo a Perú, on treballa l’entitat. La peça audiovisual vol conscienciar al públic tant sobre el canvi climàtic, la sobreproducció, la contaminació, el reciclatge i l’escassetat de recursos així com promocionar l’entitat i les accions que duu a terme.

Un altre grup ha col•laborat amb l’entitat Garraf Coopera (http://garrafcoopera.wixsite.com/garrafcoopera) realitzant activitats per a difondre, promocionar i sensibilitzar envers la Justa Trama, una cooperativa de cooperatives agroecològiques del Brasil. L’alumnat ha creat un vídeo time-lapse explicatiu de la cooperativa, una cançó, un cartell promocional de l’entitat i un podcast divulgatiu. També han confeccionat articles tèxtils per vendre i recaptar fons per ajudar a la cooperativa.

La Fundació Vicenç Ferrer (http://www.fundacionvicenteferrer.org/es/) i altre grup d’alumnes han treballat conjuntament per a la recol•lecta de fons per al projecte “Bicicletes amb poder”( https://www.fundacionvicenteferrer.org/bicicletas-con-poder/) que té com a finalitat entregar bicicletes a les noies adolescents de l’Índia, per afavorir la seva llibertat, empoderar-les, així com facilitar l’accés i continuïtat a l’escola secundària. També han creat un conte infantil i l’han llegit a la biblioteca municipal.

L’últim grup de l’institut Montgròs ha col•laborat amb el Consell Comarcal del Garraf (http://www.ccgarraf.cat/ )en el projecte de recuperació de l’espai natural de La Riera de Ribes amb la col•laboració del Consorci Els Colls-Miralpeix, que ara s’anomena Servei Comarcal del Medi Natural i Litoral. Aquest grup ha fet i penjat diferents tipus de cases d’ocell dissenyades per ells mateixos per protegir les espècies autòctones.

L’alumnat de l’institut Xaloc, amb l’ajut del Taller Cinema, ha realitzat un curtmetratge per fer raonar al públic sobre el valor que s’atorga a les coses superficials envers les necessitats bàsiques de les quals gaudim i a la vegada promocionar la feina que fa l’entitat Destino Etiòpia(http://www.destinoetiopia.org/). Amb l’objectiu de donar suport a aquesta entitat, també han creat butlletins informatius sobre les accions concretes que desenvolupen: l’educació i la sanitat de qualitat, l’habitatge digne o la manca de recursos bàsics.

El joc del desenvolupament, ideat per l’alumnat de l’Institut Can Puig en col•laboració amb l’entitat Acció Solidària i Logística (ASL)( https://www.asl.ong/) i el suport del Taller Cinema, és un curtmetratge que tracta les diferències de possibilitats i desigualtats existents entre els països del primer i el tercer món: l’accés a l’aigua, la desigualtat de gènere, la sanitat pública…

L’Institut Alexandre Galí també ha realitzat un curtmetratge en col•laboració amb l’entitat Dignity.cat (http://www.dignity.cat/) i el suport del Taller Cinema; la realització del guió, el rodatge, la producció i el muntatge ha estat a càrrec de l’alumnat que ha volgut donar a conèixer el treball de l’entitat a Kenya, on lluiten per una vida digna per la gent gran i els petits.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Canyelles digitalitza el seu arxiu històric

Notícia següent

Sitges, ADF, Diputació i empreses explotadores de les pedreres acorden l’arranjament de camins

Notícies relacionades