VNG se suma al Pacte del Penedès Marítim per exigir solucions immediates al greuge dels peatges i les Rodalies

El govern vilanoví considera que el Garraf és una comarca 'oblidada' per la Generalitat, com demostra la falta d’inversions històriques, el preu abusiu del peatge i la desigualtat en les tarifes de tren

0
164
Imatge de Jordi Medina i Neus Lloveras en roda de premsa. Foto: Aj. VNG

L’alcaldessa de Vilanova i la Geltrú, Neus Lloveras, i el regidor portaveu del govern municipal, Jordi Medina, han manifestat el malestar de la ciutat per l’increment del peatge de la C-32. Per als representants municipals, la Generalitat, que “coneix perfectament” les reivindicacions del territori, “ha fallat” aplicant aquest augment, que fa que des de l’1 de gener el peatge de Vallcarca ascendeixi a 6,93 €.

Des del govern vilanoví es recorda que el 2019, segons s’havia compromès anteriorment el Departament de Territori, havia d’entrar en funcionament el sistema de vinyeta, amb l’objectiu de distribuir igualitàriament el cost de les autopistes a tot el país, “i el que ens hem trobat és un augment del peatge”, ha lamentat l’alcaldessa. “El peatge dels túnels del Garraf és a la pràctica el més car de Catalunya”, ha afirmat, ja que els altres més elevats, el del Cadí i el de Vallvidrera, ofereixen bonificacions per als residents de les respectives zones. A més a més, ha recordat, des de 2011 ha augmentat un 18%.

Així mateix, el regidor Jordi Medina ha apuntat que la C-32 “no té una alternativa viable” per carretera, ja que “la C-31 té un volum de trànsit massificat i no és una carretera segura, fa temps que hi calen inversions”. A aquest fet s’hi suma la desigualtat que pateix el Garraf en les tarifes del trajecte per tren, una altra reivindicació històrica de la comarca. Si bé el trajecte de Barcelona a Castelldefels és zona tarifària 2, fins a Sitges ja salta a zona 3, a Vilanova i la Geltrú a zona 4 i a Cubelles, a zona 5. “Si volem tendir a reduir el cotxe privat i potenciar el transport públic, la zonificació tarifària actual no ens ho posa fàcil i no és coherent”, manifesta el portaveu municipal.

Acció unitària del Garraf i el Baix Penedès

Per tot plegat, el govern municipal ha avançat aquest matí la seva adhesió al Pacte del Penedès Marítim anunciat ahir per les presidentes dels consells comarcals del Garraf i del Baix Penedès, amb l’objectiu de “reduir el greuge” dels peatges de la C-32 i de les zones tarifàries del transport públic. “Com a capital del Garraf i com a població més gran de les comarques del Garraf i el Baix Penedès, tenim la responsabilitat de posicionar-nos”, considera Neus Lloveras. Es preveu que aquesta nova plataforma, liderada pels consells comarcals i amb presència dels municipis d’ambdues comarques, es constituirà abans que acabi el gener.

“Des de Vilanova i la Geltrú, proposarem als membres del Pacte que es prenguin acords per exigir mesures immediates”, ha exposat l’alcaldessa vilanovina. “Hem de canviar de fase, en la nostra reivindicació. Ho hem estat demanant amb bones paraules i acceptant els compromisos a llarg termini, ara exigirem fets a curt termini”. En aquest sentit, el govern vilanoví reclama que s’acceleri la implementació de la vinyeta i, mentre això no arribi, que s’apliquin descomptes notables per als residents, a més a més de rebaixar la tarifació del trajecte amb tren.

“L’únic que demana el territori és igualtat de condicions i d’oportunitats respecte de la resta de Catalunya”, ha recalcat l’alcaldessa de Vilanova i la Geltrú. El Garraf i el Baix Penedès, comarques amb elevats índex d’atur, han estat històricament a la cua d’inversions de la Generalitat. Les baixes inversions, l’elevat preu dels peatges i la discriminació en les tarifes ferroviàries són, per al govern vilanoví, fets que “es poden comprovar amb dades” i que resten competitivitat al territori.

En aquesta línia apunta l’estudi presentat recentment pels dos consells comarcals, que aporta dades sobre el greuge que suposen els peatges de la C-32. “Ens sentim que som un territori oblidat”, afirmen des del govern municipal. La situació geogràfica estratègica entre Barcelona i Tarragona, s’hauria de correspondre amb unes condicions que afavoreixin el desenvolupament del territori, argumenta Jordi Medina. “Necessitem que no hi hagi barreres que bloquegin el desenvolupament econòmic”, com són el peatge intercomarcal entre Cubelles i Cunit, el “peatge abusiu” de Vallcarca, o el “greuge comparatiu” en el trajecte entre Vilanova i Barcelona per tren.

FER UN COMENTARI