Categories: Uncategorized @ca

La CEPTA vol que Foment assumeixi el manteniment de l’AP-7 i l’AP-2 quan acabin les concessions

La CEPTA posa en dubte el bon manteniment de les autopistes AP-7 i AP-2 quan acabin les concessions actuals, entre els anys 2019 i el 2021. Segons la patronal tarragonina, el Ministeri de Foment haurà d’assumir uns 13,6 MEUR anuals per mantenir els 170 quilòmetres d’autopista que passen per la demarcació de Tarragona i que revertiran a l’Estat. Segons el cap del gabinet d’estudis de la CEPTA, Juan Gallardo, els recursos per mantenir les autopistes en bones condicions han de sortir dels pressupostos generals de l’Estat i no han de comportar una major pressió fiscal als usuaris. En tot cas, la patronal defensa que, si es decideix implementar un model de vinyeta, s’apliqui al conjunt de la xarxa d’alta capacitat de l’Estat perquè no sigui “discriminatori”.
El darrer observatori empresarial de l’entitat posa el focus en el futur de les autopistes de peatge que passen per la demarcació de Tarragona. La gran incògnita és saber com s’assumirà el manteniment dels diferents trams un cop acabin les concessions. El primer que es preveu alliberar és de l’AP-7 entre Tarragona i Alacant el 31 de desembre del 2019, mentre que el 31 d’agost del 2021 acabaran les concessions de l’AP-7 entre Tarragona i la Jonquera, i de l’AP-2 entre Saragossa i Mediterrani.

La finalització de la concessió deixarà sense finançament les tasques de conservació i manteniment que ara assumeixen les concessionàries. Segons estimacions de l’associació ACEX, es calcula un cost de 80.000 euros anuals per quilòmetre d’autopista, la qual cosa significa que mantenir els 170 quilòmetres d’autopista que s’alliberaran a la demarcació de Tarragona pot suposar uns 13,6 MEUR l’any.

La CEPTA ha alertat que aquest import significa gairebé la meitat de la licitació total realitzada pel govern espanyol a la demarcació l’any 2017. Per aquest motiu, el cap del gabinet d’estudis de la patronal, Juan Gallardo, ha manifestat que tenen “dubtes” que Foment pugui fer-hi front. Gallardo ha valorat que actualment les autopistes tenen un bon manteniment, però que una davallada dels estàndards podria repercutir negativament en sectors com el transport i el turisme.

La patronal tarragonina aposta perquè els recursos de conservació i manteniment surtin dels pressupostos generals de l’Estat i recorda l’existència dels impostos als hidrocarburs. L’entitat descarta, d’entrada, peatges alternatius o una major pressió fiscal als usuaris, però no veuria amb mals ulls que es fes pagar una taxa per circulació a tota la xarxa d’alta capacitat de l’Estat. Aquest concepte seria similar a “l’eurovinyeta”, però des de la CEPTA defensen que caldria aplicar-lo a tots els vehicles usuaris de la xarxa.

Davant la disparitat de criteri entre el govern espanyol i la Generalitat sobre la vinyeta, la CEPTA insisteix que el model hauria de ser homogeni a tot l’Estat i no discriminatori, per la qual cosa proposa encetar un debat a tots nivells. L’objectiu ideal, reconeix l’entitat, seria disposar d’un model únic a Europa. La patronal admet que una nova taxa perjudicaria el sector del transport perquè ja assumeix un important grau de fiscalitat, però constata que l’esforç estaria més repartit entre tots els usuaris de l’Estat.

L’estudi de la CEPTA valora positivament la finalització de les concessions de les autopistes per al sector de transport. Segons aquest observatori, l’estalvi per a un vehicle pesant seria de 13.000 euros l’any si fa dos viatges per setmana entre Tarragona i Alfajarín (Saragossa); de gairebé 9.000 euros cada any a raó dos viatges setmanals entre Tarragona i Sagunt, i de 4.400 euros entre Tarragona i Barcelona si també es fan dos desplaçaments per setmana.

Aposta pel desdoblament de l’N-340

D’altra banda, la patronal tarragonina defensa el desdoblament de l’N-340 a les Terres de l’Ebre i al Penedès, l’impuls de l’A-27 entre Valls i Montblanc, i el perllongament de l’autovia C-14 fins a la plana de Lleida. Per contra, la CEPTA creu que el desdoblament de l’N-240 entre Montblanc i Lleida no està prou justificat, atès que l’AP-2 registra una intensitat mitjana de trànsit que no arriba als 10.000 vehicles diaris.

Redacció

La Ciutat és un diari de proximitat que cobreix tota l'actualitat local de les poblacions de Barcelona, Tarragona, Lleida, Terres de l'Ebre, Baix Gaià, Baix Penedès i Reus.

Missatges recents

Parets aposta per un sistema més saludable per eliminar la vegetació no desitjada

Un dels problemes habituals que es troba l’administració en la gestió de l’espai públic és l’aparició de vegetació adventícia, és…

15 minuts fa

Els Nois de la Torre celebren enguany el 50è aniversari

La Colla Castellera Nois de la Torre celebrarà aquest 2025 el seu 50è aniversari amb un ampli programa d'activitats que vol commemorar la seva trajectòria i…

27 minuts fa

Mor un camioner en bolcar amb el seu vehicle a l’AP-2

Un camioner ha resultat mort a conseqüència d'un accident de trànsit avui divendres quan passava mitja hora de la mitjanit,…

32 minuts fa

Sant Boi estrena un sistema innovador per detectar fuites d’aigua a la xarxa de reg

De la mateixa manera com les actuacions per prevenir incendis forestals es fan a l'hivern, les millors per no malbaratar…

42 minuts fa

Balaguer aprova la reforma per a la creació de l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania

El Ple del mes d’abril de la Paeria de Balaguer ha començat amb l’aprovació d’un expedient sancionador, amb motiu de…

48 minuts fa

Tres funcionaris ferits per l’agressió d’un pres a Brians 1

Tres funcionaris de presons van resultar ferits ahir dijous per l'agressió d'un intern al centre penitenciari de Brians 1, a…

55 minuts fa

Esta web utiliza cookies.