Adif adjudica les obres a les vies de Sants que facilitarà la circulació de trens

Adif ha adjudicat el contracte d’obres per implantar un nou esquema a les vies d’ample convencional de l’estació de Barcelona Sants. Aquests treballs optimitzaran la capacitat de la infraestructura, agilitaran les operacions d’entrada, sortida i estacionament de trens i la pujada i baixada de viatgers. El nou mètode s’anomena 4 + 4 i permetrà que cadascun dels túnels que comuniquen amb les estacions de Plaça Catalunya i Passeig de Gràcia disposin de dues vies per sentit de circulació i dues per estacionament de trens. El projecte s’ha adjudicat a l’empresa Acciona Construcción, amb termini d’execució estimat de deu mesos i un pressupost total de 5,8 MEUR, D’aquests 2,8 MEUR corresponen a l’execució de l’obra i 2,9 MEUR a materials i serveis aportats per Adif.
En l’actualitat, l’estació de Barcelona Sants disposa de vuit vies d’estacionament per a serveis d’ample convencional (Rodalies, Regionals i Llarga Distància). Dues d’aquestes vies donen servei als més de 450 trens que circulen diàriament pel túnel de Plaça de Catalunya, i les sis restants al túnel de Passeig de Gràcia, pel qual discorren més de 350 circulacions diàries.

Gràcies a aquesta actuació, s’implantarà un sistema anomenat 4 + 4, pel qual es disposarà així de dos feixos de quatre vies d’estacionament que comunicaran amb cada un dels túnels. D’aquesta manera, s’equilibren les vies d’estacionament per a garantir una major capacitat d’acord amb l’actual i futur esquema d’explotació de la xarxa.

Amb la nova configuració, les vies 7, 8, 9 i 10 de Barcelona Sants serviran per a l’estacionament dels trens que circulen pel túnel de Plaça de Catalunya, mentre que les vies 11, 12, 13 i 14 s’utilitzaran per a les circulacions del túnel de Passeig de Gràcia. Amb aquesta reorganització, cada túnel disposarà de dues vies per sentit i estacionament indistint per sentit.

La solució adoptada planteja una mínima afecció sobre l’actual traçat, ja que la ubicació dels nous aparells de via respectarà l’actual posició dels pilars existents i la situació de les andanes. Així mateix, es milloraran les condicions actuals de circulació amb una modificació dels diferents traçats de les vies en els accessos a l’estació, el que a més permetrà eliminar una limitació temporal de velocitat existent en l’inici dels túnels cap a Plaça de Catalunya i Passeig de Gràcia.

Les operacions tècniques en la infraestructura i la superestructura es realitzaran tant a la capçalera sud (costat de L’Hospitalet de Llobregat) com en la Nord (costat Barcelona). A la banda sud consistiran en l’aixecament dels desviaments existents i la seva reubicació segons la nova configuració, mentre que en el costat nord, a més d’actuar sobre els desviaments, es renovarà completament la via.
Pel que fa al sistema d’electrificació, s’adaptarà la catenària existent a la nova configuració del feix de vies. Així mateix, es realitzaran actuacions en vestíbuls i andanes per reordenar els accessos i els fluxos de viatgers, així com els encaminaments.

Mínima afectació

Adif ha dissenyat un pla per a l’execució de les obres amb la premissa de mantenir en tot moment un mínim de dues vies en servei (una per sentit de circulació) per a cada un dels dos túnels. Aquest pla contempla que els treballs es realitzin a la banda nocturna de manteniment, en caps de setmana i en èpoques de menys demanda per reduir les afectacions al trànsit.

Aquestes obres es completaran amb una altra actuació que inclourà les instal·lacions de seguretat i comunicacions, consistents en l’adaptació del enclavament (equipament que gestiona els moviments en l’àmbit de l’estació), i del sistema de senyalització per garantir la funcionalitat de les noves instal·lacions. Els treballs s’executaran de forma coordinada amb les obres de via i electrificació que s’han adjudicat.

Redacció

La Ciutat és un diari de proximitat que cobreix tota l'actualitat local de les poblacions de Barcelona, Tarragona, Lleida, Terres de l'Ebre, Baix Gaià, Baix Penedès i Reus.

Missatges recents

Sabadell torna a obrir les fonts ornamentals

Avui es posen en marxa part de les fonts ornamentals de Sabadell, que la ciutat ha pogut recuperar un cop…

12 hores fa

El Nàstic inicia una campanya de descomptes per omplir el Nou Estadi a l’últim partit de lliga

El Nàstic de Tarragona ha estat el focus de la polèmica aquesta setmana amb la sorpresiva destitució de Dani Vidal.…

12 hores fa

2 detinguts i més de 50 identificats a Lleida en el dispositiu contra la multireincidència

Una quarantena d'agents dels Mossos d'Esquadra i la Guàrdia Urbana de Lleida han detingut aquest divendres almenys dues persones i…

12 hores fa

Badalona inverteix 4 MEUR per reformar el camp de futbol de Pomar

L’Ajuntament de Badalona invertirà aproximadament 4 milions d’euros per fer una reforma integral del camp de futbol de Pomar. Aquesta…

12 hores fa

Augmenten els detinguts en el dispositiu contra la reincidència al Camp de Tarragona

El macrodispositiu contra la reincidència fet a les principals poblacions del Camp de Tarragona s'ha saldat amb almenys deu detinguts.…

12 hores fa

Altafulla escolta ofertes per executar els projectes de la Plaça dels Vents i l’Oficina de Turisme

L’Ajuntament d’Altafulla ha fet públic l’anunci de licitació del contracte d’obres per a l’execució del projecte d’urbanització de la Plaça…

13 hores fa

Esta web utiliza cookies.