Paradís pintat, Adoration o Monos, principals apostes de mónFILMAT 2020

Avatar photo

El certamen serà la primera activitat amb públic de Lo Pati després del confinament i de les primeres projeccions cinematogràfiques presencials al territori

Fotograma de “La innocència”. Cedida.

El Festival Internacional de Cinema i Paisatge mónFILMAT, que impulsa Lo Pati – Centre d’Art Terres de l’Ebre, ja té a punt la programació per a la que serà la seua cinquena edició. El certamen, especialitzat en el cinema on el paisatge té un protagonisme essencial en el desenvolupament de la trama argumental, se celebrarà del 2 al 5 de juliol, adaptat a la fase de represa post-confinament per la COVID-19. Així, una part de les projeccions es faran de forma virtual a través de la plataforma Festhome i les altres de forma presencial a l’aire lliure, a la plaça del Centre d’Art Lo Pati. De fet, mónFILMAT serà la primera activitat presencial que es fa a Lo Pati des de l’esclat de la pandèmia, tot i que el centre està obert des del passat 12 de juny. També serà una de les primeres ocasions de veure cinema de manera col·lectiva a les Terres de l’Ebre. “Durant el confinament hem vist molt de cinema a casa, però ara ens podrem retrobar per reflexionar i aportar diferents punts de vista sobre allò que hem vist. Compartir l’experiència de veure una pel·lícula és una de les singularitats principals de mónFILMAT i és important mantenir-la”, apunta Aida Boix, directora de Lo Pati.

Concretament, s’han programat deu llargmetratges –quatre presencials i sis online- i s’ha mantingut la filosofia del festival a l’hora de fer la selecció. “Busquem pel·lícules en què el paisatge tinga un pes primordial en l’acció i apostem per combinar els  films que ens són geogràficament propers, amb d’altres d’internacionals”, argumenta Xavier Miró, programador del festival. Aquesta aposta per treballs vinculats al territori tindrà un pes molt important en l’edició d’enguany de mónFILMAT, ja que els dos llargmetratges que s’han triat per inaugurar i cloure el festival són Paradís pintat, el documental d’Elisenda Trilla, sobre la pallassa Pepa Plana, establerta des de fa uns quants anys al delta de l’Ebre; i La Inocencia, l’òpera prima de Lucia Alemany filmada al seu poble natal, Traiguera (Baix Maestrat). Totes dues es projectaran amb públic a la plaça de Lo Pati i comptaran amb la presència d’alguns dels protagonistes i creadors.

Les altres dos projeccions presencials són la belga-francesa Adoration, de Fabrice Du Welz, inèdita a les sales del país; i la equatoriana Cuando ellos se fueron, de Veronica Haro, Premi millor llargmetratge documental en el Festival Kunturñawi 2019, festival amb el qual mónFILMAT va establir lligams l’any passat.

La resta de títols programats es podran veure online i gairebé tots han tingut reconeixements importants en festivals de cinema nacionals i internacionals. Es tracta de Los lobos (Mèxic, 2019), de Samuel Kishi, guardonada amb el Gran Premi de la Secció Generation Kplus del Festival de Berlín; Monos (Colòmbia, 2019) d’Alejandro Landes, definida pel propi director com “un  viatge salvatge i hipnòtic a través de la selva”, guanyadora del Premi Especial del Jurat en el Festival de Sundance; El huevo del dinosaurio (Mongòlia, 2019) de Wang Quan’an, un film difícil d’etiquetar que ens transporta als paisatges de l’estepa mongola, i que va guanyar l’Espiga d’Or a la millor pel·lícula i a l millor fotografia en el Festival de Valladolid-Seminci; Niños somos todos (Catalunya, 2019) de Sergio Cameron, un documental que retrata l’estada del músic crític i provocador, Niño de Elche a Bolívia; i finalment Lo que arde (Espanya, 2019), d’Oliver Laxe, ambientada a la Galícia rural i que narra el retorn d’un piròman al seu entorn familiar i que ha rebut importants premis, entre ells el Premi del Jurat del Festival de Cannes, i el de millor pel·lícula europea als Premis Gaudí.

En aquesta edició de mónFILMAT també es manté l’oferta adreçada al públic infantil i juvenil, amb la projecció també virtual de Jacob, Mimi i els gossos del barri (Letònia-Polònia, 2019) d’Edmunds Jansons, un film d’animació que tracta de forma distesa i trepidant la xacra de la gentrificació.

Tampoc hi faltaran les projeccions de curtmetratges, una vintena repartits en tres sessions temàtiques. La primera mónANIMAT, selecció de curtmetratges d’animació que aborden futurs distòpics i realitats paral·leles. La segona sessió, recull curts que parlen de les complexes relacions entre les persones; i finalment, en la tercera sessió s’han seleccionat curtmetratges que tenen una certa essència retrospectiva i miren al passat. Les projeccions presencials es faran totes a la plaça del Centre d’Art Lo Pati, amb l’aforament limitat i a les 22:00 hores. L’entrada és gratuïta. Pel que fa a les projeccions online a través de la plataforma Festhome s’hi accedirà a través d’un enllaç gratuït i s’establirà un horari limitat per a veure-les.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

La Mostra de Jazz de Tortosa escull la suggerent imatge d’un contrabaixista actuant

Notícia següent

La disfàgia podria ser símptoma de Covid

Notícies relacionades