Divendres, 29 de març de 2024
És notícia

Nova reparació de la barra del Trabucador, trencada pel temporal d’aquest cap de setmana

L'empresa de les salines tramita el projecte per disposar d'un embarcador alternatiu, que podria estar operatiu el 2022

Pla general del Trabucador, ubicat al Delta de l’Ebre. CEDIDA

Les màquines tornen a treballar a la barra del Trabucador, al delta de l’Ebre, després dels nous trencaments que ha provocat el temporal de llevant d’aquest cap de setmana. Les aportacions de sorra per reforçar els tres trams afectats –un dels quals d’una amplada d’uns 150 metres- han de permetre comunicar novament per terra la punta de la Banya a finals d’aquesta setmana. Infosa, l’empresa que gestiona l’explotació salinera en aquest espai, ha lamentat que les actuacions d’urgència pel temporal Gloria executades fa uns mesos pel govern espanyol hagin estat insuficients per fer front a l’episodi. Reclamen també a la Generalitat que inverteixi de forma imminent els 6 milions d’euros pressupostats en actuacions per salvaguardar el Delta.

Els episodis de temporals, força freqüents durant la primavera i la tardor, segueixen castigant visiblement els punts més fràgils de la línia de costa del delta de l’Ebre i, en particular, les zones de la Marquesa, l’illa de Buda i l’istme del Trabucador. Novament, la barra ha estat un dels espais més afectats, després de la inundació parcial que va patir a mitjans del mes d’octubre passat.

A diferència d’aquest últim cas, en aquesta ocasió sí que s’han produït trencaments, tot i que encara se’n desconeix la profunditat i l’abast exactes. El més important és d’uns 150 metres d’amplada i dos més, de menor magnitud, prop ja de la punta de la Banya. “Divendres a la tarda ja em van dir que començava a saltava l’aigua per sobre de la barra i dissabte, que va ser el fort del temporal, ja es va trencar”, apunta Joan Sucarrats, gerent d’Infosa.

“Era una història anunciada: portem molts mesos dient que l’actuació del Ministeri era totalment insuficient, que el Trabucador estava en un estat molt precari i que qualsevol temporal, com ha passat, trencaria la barra i ens deixaria incomunicats”, ha afegit. A l’espera que es conclogui la reparació, els treballadors de la salinera es traslladen a l’explotació i en tornen amb embarcació en horari diürn.

Més d’un milió d’euros invertits

L’empresa, a més, tem que, en la situació actual de la barra, un nou episodi en els pròxims dies pugui reproduir o empitjorar la situació. Sucarrats xifra en més d’un milió d’euros els recursos que han destinat per intentar mantenir la comunicació terrestre durant els últims mesos. A banda de la pèrdua de beneficis per les comandes que no es poden satisfer i la pèrdua de clients. Segons apunta, cada dia entre quinze i vint camions surten carregats de l’explotació. “Són molts recursos i això té un final. No podem aguantar aquesta situació”, referma tot reclamant actuacions urgents i instant la Generalitat a invertir els sis milions d’euros pressupostats en actuacions al Delta, tal i com li ha recordat la Taula de Consens.

El govern espanyol, per la seva banda, manté que l’estratègia d’actuar transportant sorres d’espais on la dinàmica deltaica els ha anat acumulant per reforçar els punts més fràgils pot resultar efectiva a mig termini. Segons han apuntat fonts del Ministeri per la Transició Ecològica, es tracta de recuperar material de la punta de la Banya per actuar al Trabucador, i de la zona d’Eucaliptus en el cas dels calaixos de Buda. Consideren que, tot i la imatge dels trencaments, alguns d’aquests punts haurien resistit raonablement l’embat del mar i el seu reforçament puntual podria mínimament mantenir la línia costanera durant un temps.

De moment, i en la línia de buscar alternatives que facin viable l’activitat salinera dins de la punta de la Banya, Infosa ja ha presentat davant del Departament de Territori i Sostenibilitat la sol·licitud formal, acompanyada dels estudi ambientals i de dinàmica litoral, de la instal·lació d’un pantalà que permeti la comunicació marina de les instal·lacions a través d’una pontona. Un tràmit, segons Sucarrats, que es pot prolongar uns set o vuit mesos i que no permetria posar en marxa aquest sistema abans de 2022, en el millor dels casos. “El problema de l’empresa és demà: això està molt bé si algú ens assegura a curt termini que tenim una viabilitat o no servirà de res”, ha tancat.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Queda en llibertat el conductor de 80 anys implicat en l’atropellament mortal de dos ciclistes

Notícia següent

Adif licitarà l’any vinent la redacció del projecte de la nova estació de Bellissens de Reus

Notícies relacionades