Renoven l'aplicació de realitat augmentada per millorar la visita de les pintures dels Abrics de l'Ermita

Imatge d'un dels dissenyadors de l'aplicació, davant les pintures. Foto ACN
L’Agència Catalana del Patrimoni Cultural i l’Ajuntament d’Ulldecona han renovat l’aplicació de realitat augmentada e-ARt per millorar l’experiència de la visita a les pintures dels Abrics de l’Ermita i potenciar la seva difusió. Es tracta d’una eina única als jaciments rupestres catalans. La renovada e-Art II es mantindrà, de moment, com una eina de suport a les guies del jaciment per enriquir les explicacions. Aquesta versió millora el rendiment en diferents situacions de llum i en moviment a diferents angles i distàncies. També permet ampliar la imatge i identificar un nou grup de figures. A la llarga, la idea és que pugui ser també utilitzada en centres educatius, ja que permet visualitzar tot el conjunt a partir d’una foto.
Impulsat conjuntament pel consistori d’Ulldecona i l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural en el marc del seu programa de suport de la incorporació de la tecnologia a la interpretació del patrimoni, el projecte ha estat coordinat pel doctor en Prehistòria i Arqueologia de la UNED, Juan Ruiz, i desenvolupat per l’empresa CineMedia & Heritage SL. Ha costat al voltant d’uns 9.000 euros i vol anar molt més enllà de la primera versió de l’e-Art que es va posar en marxa l’any 2015, de forma conjunta a les pintures de Valltorta i Gasulla, al País Valencià.
La nova app millora substancialment les potencialitats tècniques de l’original per observar la batejada com “La Llegenda més Antiga de Catalunya”, el conjunt de l’Abric I que, amb uns 8.000 anys d’antiguitat, és un dels jaciments més importants de l’Art Llevantí, reconegut com a Patrimoni Mundial per la Unesco el 1998. Mentre la primera versió només permetia veure les pintures tal i com s’observen representades actualment, la nova permet reconstruir l’escena tal i com la veien els mateixos autors, tal i com van ser pintades, per poder-se fer una millor idea de la magnitud del conjunt i la complexitat narrativa i artística.
Disposa d’una eina de zoom per ampliar l’àrea triada i possibilitat la visualització i amb tauletes d’última generació amb pantalles de gran lluminositat que es poden utilitzar també a ple sol. Els tècnics han pres mesures de la llum sobre l’abric en diferents moments del dia i de l’any per possibilitar-ho. Permet diferenciar la informació augmentada, entre animals o diferents grups de caçadors. També identifica un nou grup de figures situades al costat esquerre de l’escena principal.
La nova aplicació serà utilitzada com a eina de suport per a les guies del jaciment, que efectuaran la visita equipades amb tauletes d’última generació per poder utilitzar un recurs que complementi les seves explicacions. Permetrà els visitants de l’Abric I visualitzar de forma virtual i amb alta definició les pictografies, analitzar la seva composició narrativa i millorar la seva comprensió. Es proporcionarà informació contextual i complementària a la vivència de la visita guiada. “Volem continuar liderant la inclusió de la tecnologia en la difusió, protecció, investigació i coneixement de l’art rupestre. És la nostra aposta des del primer dia que va obrir les portes el Centre d’Interpretació”, ha apuntat l’alcaldessa d’Ulldecona, Núria Ventura.
A diferència de la primera versió, aquesta no es podrà descarregar obertament entre el gran públic. Més endavant, però, la idea és que l’app pugui ser utilitzada en escoles i centres d’ensenyament, atès que també permet la visualització augmentada a partir d’una fotografia. “Això és un recurs didàctic molt important: una escola té una imatge i l’aplicatiu i pot visionar les pintures”, ha recalcat el director de l’Agència Catalana de Patrimoni Cultural, Josep Manuel Rueda. La nova aplicació a més, està preparada també perquè en el futur pugui ajudar a la interpretació del paisatge que envolta el conjunt rupestre.