La Postbouesia torna a Lo Pati amb una performance de soundpainting

Intervindran una vintena d’artistes i la distància de seguretat que marca la COVID-19 formarà part de la dramatúrgia

La improvisació com a sinònim de no planificació, un encontre fortuït on no hi ha ni càlcul, ni estratègia, ni premeditació, on les coses, en aquest cas la música o la creació artística, flueixen perquè sí i on qui mana és l’atzar i la casualitat. Aquest és el teló de fons de Qui ets tu sense improvisar? Teoria i pràctica de la improvisació, la proposta que portarà a Lo Pati – Centre d’Art Terres de l’Ebre, la tercera edició dels Encontres Aproximatius de Postbouesia, el projecte hereu del festival Bouesia, que tot i haver-se extingit fa uns anys, ha mantingut viu el seu esperit a través d’aquests encontres, improvisats o no, on la creació artística explora nous espais d’expressió i comunicació.

 

“Serà un encontre de músics, ballarines i altres artistes que servirà per teoritzar des de dins de la pràctica de la música i de la improvisació, amb sons, però també amb paraules”, apunta Miquel Àngel Marín, músic i ideòleg de la proposta. Marín vol polvoritzar en aquesta acció performàtica i musical, que compta amb la implicació del Col·lectiu Free’t, els límits que hi ha entre la teoria i la pràctica musical, i per fer-ho s’inventa la figura del músic parlador, un músic que toca i parla improvisadament, i reivindica el poder de les paraules a l’hora de teoritzar o reflexionar sobre la part pràctica de tocar un instrument.

 

“Al món musical li manquen les funcions social i espiritual de les paraules i això és una mancança. Ens incapacita per entendre la mateixa música, que sempre és contextual, sempre explica el món i s’explica a partir d’aquest món”, apunta Marín. Així s’han convidat músics avesats a improvisar amb paraules (Llorenç Barber, Montserrat Palacios, Sofía Fernández, Javier Entonado,…) que iniciaran el concert amb una discussió tocada i parlada, en què cadascun d’ells mostrarà la seva vivència o actitud (teoria) personal envers el fenomen de la improvisació.

 

A la pràctica el concert-perfomance, que tindrà lloc el proper diumenge 25 d’octubre, situarà a escena vuit músics (violí, contrabaix, clarinet baix, trombó, dos bateries, campanes i electrònica), quatre cantants, tres ballarines, una actriu i una escenògrafa), tots ells dirigits pel soundpainter Arnau Millà, per donar vida a una mena d’instal·lació humana, on la distància de seguretat entre persones que imposa la pandèmia del coronavirus s’ha incorporat a la dramatúrgia de l’acte. Només les ballarines es podran desplaçar per l’espai, mentre que la resta de protagonistes de l’acció hauran de romandre a la posició prèviament assignada.

 

El Col·lectiu Free’t té la seua base d’operacions a Lleida però està format per artistes de diverses disciplines, procedències i nacionalitats i fa servir sobretot el soundpainting i la improvisació en la creació dels seus espectacles i accions. Aquesta és la segona vegada que actua a Lo Pati de la mà de la Postbouesia. Ja ho va fer l’any 2018 amb un catàrtic concert a l’interior del centre d’art. Aquesta vegada comptarà a més a més amb la intervenció del músic ebrenc d’electrònica Carlos Martorell, Shoeg.

 

L’acció es desenvoluparà a la plaça exterior de Lo Pati a les 12:00 hores. Es tracta d’una activitat gratuïta, però amb aforament reduït, cal reserva prèvia a través del mail info@lopati.cat.