Estanteries buides als supermercats de La Ràpita

L’Associació del Transport Internacional per Carretera (Astic) ha advertit de la “desfeta econòmica i desproveïment” al qual Espanya s'enfronta

Els efectes de la possible vaga de transportistes colpegen els supermercats d’arreu de Catalunya. L’aturada indefinida del 14 de març podria deixar els supermercats sense provisions, una notícia que ha fet esclatar el pànic entre els ciutadans. L’Associació del Transport Internacional per Carretera (Astic) ha advertit de la “desfeta econòmica i desproveïment” al qual Espanya s’enfronta si el Govern no adopta “de manera immediata” mesures per a pal·liar els efectes que els alts preus dels carburants està causant en el sector.

La patronal recorda que el transport de mercaderies per carretera és “imprescindible” per a proveir tant a la població com a gairebé tots els sectors econòmics, sobretot en un país com Espanya, on el 95% del moviment terrestre de mercaderies i el 70% de les exportacions a Europa es realitza per carretera a càrrec de 360.000 camions.

En aquest context, diferents supermercats s’han omplert de gent que tracta de proveir-se de cara a les pròximes setmanes. Una situació que recorda als primers dies de la pandèmia. Supermercats com el Mercadona de La Ràpita presenten imatges preocupants amb estanteries buides que poden generar un efecte crida a la resta de la població.

Qui secunda la vaga?

La Plataforma per a la Defensa del Sector del Transport ha convocat una “aturada nacional indefinida” a partir del 14 de març a les 00:00 hores. L’organització critica que “el 90% de les empreses del sector està en situació de fallida total”, al que se suma la “precarietat” de tots els treballadors. Però sembla que no tots els transportistes seguiran aquesta consigna.

La Confederació Empresarial del Transport per Carretera de Catalunya (CETCAT) no se suma a la convocatòria de vaga, prevista pel sector a partir de dilluns que ve. La patronal, però, diu que entén els motius pels quals s’ha convocat, però assenyala que en una reunió amb el govern de l’estat van aconseguir que tirés endavant una llei que els permet repercutir l’increment del preu del carburant al client final.

Josep Lluís Aymat, director de la Federació Empresarial d’Auto-transport de la Província de Tarragona (FEAT) recalca que “Els convocants de la vaga fan una demagògia populista, un poti-poti on inclouen a tothom, advoquen el mateix temps als assalariats i als empresaris”“Qui són aquesta gent?, realment no els coneix ningú, no tenen res de representativitat” ha expressat.

Productes en perill

A part del problema en el preu del combustible, la manca d’altres productes també poden tensar el mercat. És el cas dels derivats del cereal, donat que Ucraïna és el principal exportador d’aquest producte a Espanya i a la Unió Europea. L’oli de girasol tampoc escapa del perill de desproveïment. Quasi el 70% de l’oli de gira-sol que Espanya importa prové d’Ucraïna i bona part es destina al sector agrícola, l’hostaleria o la indústria conservera i del peix.

Les grans cadenes de supermercats han començat a racionar la venda d’oli de gira-sol per evitar problemes d’abastiment per la guerra a Ucraïna. En els darrers dies, els supermercats han notat “compres desproporcionades” d’oli de gira-sol i, per evitar un desproveïment similar amb el paper de WC en l’inici de la pandèmia, han optat per limitar-ne la venda a totes les botigues.

En el cas de Mercadona, la compra d’oli de gira-sol està restringida a cinc litres per client i dia, i també s’ha racionat la venda de llavors amb la finalitat de “garantir un ús normal d’aquests productes”. A Consum, la compra d’oli de gira-sol es redueix a una ampolla per client. Als supermercats Bonpreu també estan dosificant la compra d’aquest tipus d’oli a un màxim de quatre ampolles o garrafes per persona. I a la cadena Makro també es restringeix la compra a una ampolla d’oli de gira-sol per client i dia.