Declararan com a Bé Cultural d’Interès Nacional el patrimoni ferroviari de Móra la Nova

Avatar photo

El pla estratègic del Museu del Ferrocarril elaborat per la URV traça cinc escenaris d'actuació amb el tren turístic 'Lo Caspolino' com a projecte estrella

La Generalitat declararà com a Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN) el patrimoni ferroviari de Móra la Nova (Ribera d’Ebre) com a pas previ per impulsar la seva conservació i posada en valor. El director general d’Arxius, Biblioteques, Museus i Patrimoni, Jusèp Boya, ha adquirit aquest compromís després de visitar el Museu del Ferrocarril de la població i assistir a la presentació del seu pla estratègic, que ha elaborat la URV. A partir de les potencialitats del mateix equipament i el projecte de posar en marxa el tren turístic ‘Lo Caspolino’, el document defineix cinc escenaris per a potenciar la projecció del patrimoni ferroviari com a element de dinamització econòmica territorial integrat en les sinèrgies turístiques així com amb la creació de productes especialitzats.
“No crec que hi hagi a tot l’Estat massa indrets amb un grau d’integració, conservació i elements com aquest”, ha declarat Boya. Segons ha precisat, la proposta de declaració de BCIN, sigui en l’àmbit de “lloc històric” o “zona d’interès etnològic”, es posarà en marxa un cop la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari Industrial de Móra la Nova, que ha aixecat i gestiona el centre, presenti la proposta de delimitació d’entorn i la documentació que acrediti l'”excepcionalitat” d’aquests elements. En aquest sentit, Boya s’ha mostrat convençut que el patrimoni existent pot rebre fàcilment el vist-iplau del Consell Assessor del Patrimoni Català per aconseguir aquest objectiu. “En el camp de l’arqueologia industrial és comparable a la Catedral de Tarragona”, ha apuntat.

Es tractaria, però, segons ha precisat, d’una primera fase d’un projecte molt més ambiciós que en una segona fase hauria de definir el “projecte de conservació i posada en valor” que, en un tercer estadi, s’hauria d’acabar executant. En aquest sentit, ha remarcat que la iniciativa de la Fundació, amb l’objectiu de posar en marxa l’any 2019 el tren turístic Caspolino, entre el Camp de Tarragona i Casp, a partir de l’any 2019, podria convertir-se en l’eix “singular” d’un projecte que podria actuar com a “pol d’atracció turística en un territori amb molts elements d’interès paisatgístic, gastronòmic o etnològic”.

El desplegament ordenat d’aquests objectius, el seu full de ruta, es troba contingut en el pla estratègic del Museu del Ferrocarril que ha elaborat la URV i que Boya, acompanyat del director del Museu de la Tècnica i la Ciència de Catalunya, Jaume Perarnau, han presentat aquest divendres a la tarda. Un document que, a més de proposar mesures que permetin enquadrar l’equipament dins del Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya, juntament amb 28 museus i espais patrimonials de la industrialització catalana. Segons ha explicat un dels seus autors, Josep Maria Pinyol, de la URV, planteja cinc escenaris “viables”, tretze objectius i 38 actuacions, entre 2017 i 2022, en funció dels recursos que es vagin aconseguint, amb el mateix Museu i el projecte de ‘Lo Caspolino’ com a eixos centrals.

Efecte multiplicador

Són components, ha abundats, que de forma autònoma poden ser viables i competitius a l’hora de desenvolupar activitat econòmica, “però combinats tenen un efecte multiplicador”. En aquest sentit, considera Pinyol que combinar els recursos del patrimoni industrial amb els recursos turístics al llarg del recorregut de ‘Lo Caspolino’ pot donar lloc a sinergies i dinàmiques positives per al desenvolupament territorial. Les mesures plantejades van des de les petites millores al desenvolupament integral del museu i del tren turístic, incloent aspectes detallats com la senyalització del recinte, en un nivell inferior, fins al treball per potenciar, per exemple, “productes vinculats a la tematització al voltant del Nadal”, arran dels contactes establerts als Estats Units amb empreses especialitzades en esdeveniments ferroviaris. Entremig, altres aspectes com la recuperació dels espais, visites de col·lectius específics, estructurar un ‘hub’ turístic territorial, potenciar la identitat corporativa o noves formes de visualtitzar les instal·lacions.

“Quan vam plantejar el projecte fa disset anys ens prenien per ximples”, ha rebatut, per la seva banda, el president de la Fundació, que amb 250 associats treballa des de fa disset anys en la recuperació i valorització d’aquest patrimoni per “retornar-lo a la societat” a partir de les seves potencialitats econòmiques i turístiques. El pla estratègic presentat, preveu que el Museu pugui arribar a rebre uns 20.000 visitants anuals.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

La Fundació Apel•les Fenosa rep el Premi Nacional de Cultura

Notícia següent

La Generalitat podrà sancionar casos com el veto d’un pub a joves amb síndrome Down

Notícies relacionades