Reus celebra l’èxit d’assistència a la Jornada d’Educació Matemàtica 2018

0
475

Alguna cosa està passant al món de l’educació matemàtica. És ben sabut que els “profes de mates” solen ser peculiars, que són especials o que potser són una mica “frikis”, però el fet que, aquest dissabte, a l’Institut Gabriel Ferrater de Reus, se n’hagin reunit més de tres-cents fora del seu horari escolar, sens dubte és prova de la seva implicació. L’assoliment de la competència matemàtica és un dels pilars de l’educació dels futurs adults de la nostra societat, i l’extensa participació a la jornada que ha organitzat l’Associació de Professors de Matemàtiques de les Comarques Meridionals (APMCM) ha deixat clar que la primera línia del front -els educadors i educadores de la matèria de matemàtiques- estan conscienciats d’assumir els reptes que se’ls presenten.

En col·laboració amb el Centre de Recursos Pedagògics del Baix Camp i amb el mateix Institut Gabriel Ferrater, l’APMCM, associació que impulsa a les nostres comarques la millora en l’educació matemàtica des de ja fa quasi trenta anys, ha organitzat una jornada que ha reunit a Reus a un bon grapat dels millors experts en didàctica de les matemàtiques d’arreu del país. Tallers, taules de debats i conferències han conformat un programa destinat a professionals de primària i de secundària, una jornada que ha combinat reflexions teòriques amb exemples pràctics i que, si s’ha de jutjar per la satisfacció dels assistents, es pot afirmar que ha estat un èxit rotund.

El moviment de mestres i professors (300 inscrits) respirava vitalitat, ganes d’aprendre a ensenyar, i de reflexionar sobre com fer-ho millor. Al vestíbul del Gabriel Ferrater es podia gaudir de la construcció d’una cúpula de Leonardo i d’una petita mostra dels materials manipulatius de què disposa el Museu de Matemàtiques de Catalunya, mentre assistents i ponents intercanviaven inquietuds i impressions. Els temes centrals de la jornada eren l’ambient de resolució de problemes i l’avaluació, dos elements nuclears de l’educació matemàtica. La conferència plenària inicial, a càrrec de l’Àngel Alsina i del Jordi Deulofeu, ha situat el punt de partida a partir del qual els assistents s’han distribuït segons les opcions que l’organització els havia proposat. Els ponents de l’àmbit de primària eren la Lucía Cabello i el Francesc Alegria, el Joel Aranda, el Josep Maria Esteve, el Benjamí Peña i la Nuria Prats, mentre que, pel professorat de secundària, han ofert tallers i xerrades el grup Cúbic de l’Universitat de Barcelona, el Josep Rey i la Pura Fornals, el Jordi Font i l’Anna Garravé, el Sergi del Moral, i la Cyntia Riquelme i la Mireia López.

Com dirien els mateixos matemàtics, el ventall de mirades ha estat exhaustiu. Mestres i professors han gaudit, han reflexionat i han compartit. La Neus Sanmartí, referent actual en l’enfocament formatiu de l’avaluació, ha tancat la jornada en una conferència plenària amb tots els assistents. En acabar, els comentaris positius han estat generalitzats. Moltes i molt bones idees, molts i molt bons aprenentatges, però, sobretot, ganes de tornar-se a trobar. Per sort, el conjunt d’entusiastes educadors de matemàtiques no haurà d’esperar gaire per a fer-ho, ja que el proper Congrés Català de Matemàtiques se celebrarà també a les nostres comarques, aquest cop entre Reus i Tarragona, el proper juliol del 2020.

FER UN COMENTARI