Queixes contra cinc residències de gent gran per no oferir una atenció adequada

0
1674
Cosum Gencat MORAT (juny 2019) 728×90
La Síndica de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, ha rebut una queixa col·lectiva contra cinc residències de gent gran als Districtes de Sants-Montjuïc, Sant Andreu, Ciutat Vella, Nou Barris i Sant Martí per no oferir una atenció adequada. Així, les queixes fan referència a problemes de gestió i a les condicions dels centres, que s’estan deteriorant, segons una coordinadora de famílies afectades i la Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona. En la reclamació presentada a Vilà, les famílies s’adrecen a la Sindicatura pel “maltractament que reben els seus familiars i per una atenció digna” i exposen que els problemes s’han agreujat amb la darrera adjudicació de la gestió de les residències duta a terme per la Generalitat.
(Aquesta noticia actualitza l’anterior amb dades sobre les residències aportades pels reclamants)

Tot i que el consistori encara no ha assumit el traspàs dels serveis en aquesta matèria, que encara gestiona la Generalitat, Vilà ha admès a tràmit la queixa perquè la Carta Municipal estableix que aquesta és una competència de l’Ajuntament.

En concret, les residències assenyalades són Mossèn Vidal i Aunós, Bon Pastor, Alchemika, Bertran Oriola i Molí. Els reclamants són la plataforma SOS Gent Gran Barcelona-Viure amb Dignitat i la FAVB, que estan concentrats a la plaça Sant Jaume per denunciar la situació i recollir signatures. Els centres estan gestionats per la UTE Ingesan-Asproseat, de la constructora OHL, segons un comunicat de les entitats.

La coordinadora i la FAVB reclamen a la Generalitat que assumeixi la seva responsabilitat i impedeixi la degradació d’aquest servei públic, forçant les empreses a posar la qualitat de l’atenció per davant del seu propi benefici econòmic.

Igualment, Vilà fa constar que la Generalitat està obligada a vetllar preventivament pels drets fonamentals i humans a la ciutat de Barcelona. En la queixa rebuda per la síndica, les famílies constaten que el llarg temps d’espera de les persones que han demanat ingressar fa que quan hi accedeixin, ho facin en un estat molt deteriorat.

A la residència de Sants-Montjuïc, les queixes fan referència a una incorrecta atenció mèdica, al mal estat de les cadires de les dutxes, a la manca de materials, a l’alimentació poc adequada o a la neteja insuficient, entre d’altres; a la de Sant Andreu, els problemes se centren en la reducció dels gerocultors de nit en el torn de nit, problemes amb el subministrament de farmàcia o la limitació en l’alimentació i al Districte de Sant Martí hi ha denúncies sobre un mal servei mèdic i de farmàcia, a la manca d’un pla d’evacuació i a una alimentació poc adequada, entre d’altres.

D’altra banda, a la residència de Nou Barris, el principals motius de reclamació són, per exemple, el poc control en el repartiment de la medicació, poca neteja del centre, el mal servei de la bugaderia o els plats mal rentats; mentre que a la de Ciutat Vella la queixa és per la reducció de gerocultors i del personal d’infermeria.

Vilà ha fet arribar una petició d’informació a l’Ajuntament de Barcelona per demanar quins resultats ha donat la intermediació arran d’aquestes queixes i quin és el balanç de la inspecció o avaluació efectuada. També pregunta per la planificació del consistori per cobrir la demanda de places i quan pensa exercir les competències que li són reconegudes per la Carta Municipal.

FER UN COMENTARI