La Comissió Europea ha anunciat una multa de 500 milions d’euros a Apple i de 200 milions a Meta per infringir la Llei de Mercats Digitals (DMA) europea. Concretament, Brussel·les acusa Apple d’incomplir l’obligació d’oferir als desenvolupadors d’aplicacions que distribueixen els seus productes a través de l’anomenada App Store d’Apple la possibilitat d’informar gratuïtament els usuaris d’ofertes alternatives fora d’aquesta plataforma de compres, i de dirigir-los a les ofertes i permetre’ls fer les compres. Al seu torn, l’executiu acusa Meta d’infringir amb el seu model de “consentir o pagar”, introduït el novembre de 2023, l’obligació d’oferir als consumidors la possibilitat d’escollir un servei que utilitzi menys dades personals.
Es tracta de les dues primeres decisions adoptades per l’executiu d’Ursula von der Leyen en el marc de la Llei de Mercats Digitals, i que arriben enmig de les negociacions amb l’administració de Donald Trump per posar fre a la guerra comercial oberta pel president dels Estats Units.
La DMA és una normativa que va entrar en vigor el març del 2024 que regula la competència en el mercat digital a la Unió Europa. La regulació afecta sis grans tecnològiques: Apple, la matriu de Google -Alphabet-, Meta -propietària de Facebook i Instagram-, Amazon, Microsoft i la matriu de TikTok -ByteDance-, considerades per la Comissió Europea com a ‘guardians’ dins el sector.
Amb la llei, Brussel·les pot imposar multes de fins al 10% de la facturació global de cada empresa en cas d’incompliment i de fins al 20% si es produeixen infraccions de forma reiterada.
La Comissió Europea va obrir una investigació contra Apple poc després que la DMA comencés a aplicar-se, el març de l’any passat. Després de diversos intercanvis d’informació amb el gegant tecnològic, l’executiu comunitari ha conclòs finalment que Apple ha infringit la DMA perquè el seu sistema impedeix als desenvolupadors d’aplicacions que distribueixen els seus productes a través de l’App Store comunicar-se amb els consumidors “lliurement” i redirigir-los a alternatives de compra més barates.
“La DMA exigeix als ‘guardians’ permetre als desenvolupadors promocionar i oferir directament productes seus fora de l’App Store i, per exemple, col·locar enllaços dins la plataforma de compres cap a altres canals on els usuaris puguin obtenir subscripcions més barates”, ha subratllat un oficial de la UE.
“Apple va realitzar alguns canvis el març de l’any passat, però imposa encara restriccions tècniques i comercials que impedeixen als desenvolupadors beneficiar-se completament de canals alternatius. Els consumidors tampoc poden accedir plenament a ofertes més econòmiques”, ha afegit. Segons l’executiu comunitari, Apple “no ha demostrat que les restriccions siguin necessàries ni proporcionals”.
Per aquesta raó, la Comissió Europea ha anunciat la imposició d’una multa de 500 milions d’euros -la sanció podia ascendir fins al 10% de la facturació anual de l’empresa-, i ordena a la companyia eliminar les restriccions que impedeixen redirigir als usuaris a ofertes de compra alternatives fora de l’App Store. L’executiu ha donat 60 dies a Apple per complir amb la decisió i, si no ho fa, s’exposa a multes coercitives periòdiques.
D’altra banda, l’executiu de Von der Leyen ha anunciat també una multa a Meta pel model publicitari introduït per la companyia el novembre de 2023 -batejat com a ‘pagar o consentir’- que oferia només dues opcions als usuaris de Facebook i Instagram a la UE: una subscripció mensual d’almenys deu euros a canvi d’una versió sense anuncis o una versió gratuïta de les aplicacions on l’empresa continua oferint anuncis personalitzats utilitzant les dades personals de cada usuari.
Segons la DMA, els ‘guardians’ han de sol·licitar el consentiment dels usuaris per poder fer servir les seves dades personals entre els diferents serveis que ofereixen, però, aquells usuaris que no consentin, segons la normativa, han de poder accedir a una alternativa “menys personalitzada, però equivalent”.
“La Comissió ha conclòs que el model de Meta no complia amb la DMA perquè no oferia als usuaris l’opció específica requerida d’optar per un servei que utilitzi menys dades personals, però que fos, a la vegada, equivalent al servei amb publicitat personalitzada”, ha apuntat l’executiu en un comunicat. “El model de Meta tampoc permetia als usuaris exercir el seu dret a consentir lliurement la combinació -entre els diferents serveis- de les seves dades personals”, ha remarcat Brussel·les.
Meta va introduir el novembre de 2024, després de diversos intercanvis amb l’executiu comunitari, una nova versió del model gratuït amb publicitat personalitzada que oferia una nova opció que “suposadament” utilitza menys dades personals per mostrar els anuncis. Ara com ara, la Comissió Europea està analitzant aquesta nova opció i està en converses amb la companyia perquè “proporcioni proves de l’impacte pràctic del nou model publicitari”.
En aquest sentit, Brussel·les ha subratllat que la decisió adoptada aquest dimecres es refereix al període en què els usuaris finals de la UE “només disposaven de l’opció binària de consentir o pagar” -entre març i novembre de 2024- i que, per tant, no afecta la investigació en curs sobre la versió introduïda posteriorment.
Així, la Comissió Europea ha imposat una multa de 200 milions d’euros a Meta i també li dona 60 dies per corregir la infracció i, en cas que no ho faci, s’exposa d’igual forma a multes coercitives periòdiques.
El passeig Joan Brudieu s’ha convertit aquest dimecres en l’epicentre de la celebració de la Diada de Sant Jordi a…
La declaració institucional, aprovada per la Junta de Portaveus i promoguda per la Comissió de Coordinació del Consell Nacional LGBTI,…
L'Audiència de Barcelona ha condemnat a 15 anys de presó un home que en va matar un altre en un…
L'Ajuntament de Reus, a través de la Regidoria de Via Pública, començarà a portar a terme en els propers dies…
Aquest matí les safates dels pacients ingressats a l'Hospital Universitari Sant Joan de Reus incloïen un punt de llibre i…
Davant la decisió presa i anunciada unilateralment per la propietat de col·legi Sagrat Cor de Gavà de procedir al tancament…
Esta web utiliza cookies.