Aquest 2018 serà la data d’una fita destacada: la peatonalització de la Part Alta, però també l’Illa Corsini i els entorns del Mercat Central. Durant l’última Junta de Portaveus es va aprovar la creació de dues comissions de treball amb l’objectiu de vetar l’accés de vehicles i convertir aquestes zones de la ciutat en àrees adreçades només per a vianants.
En el cas de l’aposta de l’Ajuntament per convertir la Part Alta en una zona de vianants, s’ha creat una comissió que posarà sobre la taula aquest projecte i estudiar-lo i on hi formaran part tots els grups de l’oposició i diverses associacions de veïns i persones implicades per “treballar tots amb unanimitat i amb ple consens”, segons afirma Josep Acero, conseller de Mobilitat i Accessibilitat a l’Ajuntament de Tarragona , reiterant que “no es vol fer res per imposició”, segons explica el conseller.
Acero també confirma que tot i la conversió de la Part Alta en ús exclusiu per a vianants, es mantindran els horaris de càrrega i descarrega de vehicles, i l’entrada i sortida de vehicles d’emergència, protecció civil i minusvàlids que podran “entrar sempre, això no té horari”, afirma Acero. Hi ha dues fases: la primera, que correspon a peatonalitzar la Part Alta però que només puguin entrar residents. En aquests moments i segons el conseller de Mobilitat, aquesta primera fase es realitzaria a partir del mes de febrer i que es faci durant l’estiu perquè és l’època que no hi ha curs escolar i que així “es podria filtrar molt bé el nombre de cotxes i realitzar així una prova pilot a fons”, segons Acero.
Un pic hi hagi els dos aparcaments exteriors consolidats, es passarà a la segona fase i que consistirà en peatonalitzar-la completament. Això no obstant, Acero també confessa que el tema més delicat i que s’ha de tractar més a fons és el del col·legi Lestonnac i que es reuniran amb els directors i AMPA per buscar-ne una solució conjunta “una seria si els pares i mares podrien accedir-hi en unes hores determinades per poder deixar els nens i marxar” o bé “establir una àrea al Passeig Sant Antoni perquè puguin deixar els nens i que personal del col·legi els vagi a recollir”, tot i que aquestes propostes encara s’han d’acabar d’estudiar i de concretar. Això sí, l’objectiu primordial i final serà que tota la Part Alta sigui zona exclusiva de vianants l’any vinent.
Acero ressalta com altres ciutats europees i espanyoles -com el cas de Toledo i Còrdova- tenen el casc antic vetat a l’accés de vehicles i que “un casc antic com el de Tarragona, hem de treballar al cent per cent tots plegats perquè sigui peatonal”, explica.
En l’actualitat, s’estan negociant dos aparcaments dissuasoris molt a prop de la Part Alta i que “anirien en paral·lel amb la peatonalització”, segons Acero. Segons el conseller, a la Part Alta hi ha una cinquantena de places ocupades per a residents i es miraria de facilitar un aparcament a un preu especial.