Tarragona tanca l’any 2017 fent un balanç molt positiu del turisme a la ciutat. Prova d’això ha estat que per primer cop, Tarragona ha superat la xifra dels 2 milions de visitants: una dada que es tradueix en un 11% més que l’any anterior. Però també s’ha anat més enllà: ha trencat la barrera del mig milió de turistes que pernocten a la ciutat per primera vegada a la història. Concretament: 503.647 turistes han pernoctat a la ciutat.
Segons la consellera i presidenta del Patronat Municipal de Turisme, Inma Rodríguez “les expectatives s’han superat”. Tot i això, la consellera ha afirmat que “el nostre objectiu no són les xifres rècord, sinó que és molt important tenir un creixement sostingut que ens ajudi a posicionar a la ciutat com a una destinació turística de qualitat”, ha assenyalat. A més, la consellera també ha destacat la bona xifra de fidelització de turistes que repeteixen la destinació. Rodríguez ha afirmat que el 2016 ja va ser un any “excel·lent” pel que es refereix a ocupació turística i que “semblava que un any difícil de repetir degut a les bones xifres que s’havien aconseguit” i que “s’ha consolidat el que ja s’havia assolit, però també hem crescut i confirmem la tendència ascendent”, ha reblat. Per la seva banda, el Gerent del Patronat de Turisme, Ángel Arenas ha destacat “que tenim unes xifres envejables. Estem parlant de rècords i de sobrepassar barreres històriques”.
La majoria de visitants tenen un perfil familiar i escullen Tarragona pel seu patrimoni
El principal mercat turístic és l’espanyol, seguit del francès, el britànic i l’alemany i l’holandès. Les dades estan recollides per l’Observatori del Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci i assenyalen que hi ha un increment de les estades a hotels i càmpings de 2 i 3 punts, respectivament, en comparació a l’any 2016.
L’ocupació en càmpings ha arribat al 70,9%, mentre que als hotels ha estat del 52,5%. Els turistes que s’allotgen a la ciutat fan una estada mitjana de 2,8 dies, unes dades que corroboren que la xifra es manté estable, però pel que fa a les pernoctacions també s’ha batut un nou rècord: 1.410.513 pernoctacions.
Aquestes dades també confirmen que el turisme familiar es consolida i encapçala la llista, traslladant-se al 40,7% del total de turistes que van venir a Tarragona. El 37,4 viatja amb la parella i el 26,% % restant ho fa en altres fórmules.
El llegat romà, principal motivació dels turistes
Segons les dades de l’informe, la principal motivació per venir a la ciutat de Tarragona és visitar el patrimoni històric. Tot i que també existeixen altres motivacions: la platja, la proximitat al mar, la gastronomia… A banda d’aquests turistes que pernocten a la ciutat, l’estudi de l’Observatori també analitza el comportament dels visitants d’anada i tornada, tant aquells que visiten la ciutat i se’n tornen a dormir a casa seva, com els que s’allotgen en altres municipis de la Costa Daurada -principalment Salou, Cambrils i la Pineda-, i els que no pernocten en cap lloc –sinó que dormen al seu domicili- són catalans i de l’àrea de Barcelona. Rodríguez assenyalat que la xifra d’excursionistes “es va consolidant any rere any”.
“L’afectació pels atemptats va ser molt immediata i va tenir una repercussió molt mínima”
Segons la regidora Inma Rodríguez, ni els atemptats ni la inestabilitat política a Catalunya han tingut un gran impacte en els resultats turístics de la ciutat. “L’afectació pels atemptats va ser molt immediata i va tenir una repercussió molt mínima. La situació a Catalunya sí que afecta, però ho fa de manera diferent segons els sectors. Hem notat que cal fer un esforç addicional en la captació de congressos perquè es planifiquen amb molt de temps”, ha assenyalat.