Amenacen un fruiter de Tarragona de boicot si no deixa de lluir el llaç groc

L'home va rebre una carta anònima argumentant que no tothom té la mateixa ideologia

Un fruiter de Tarragona ha denunciat que ha rebut una carta anònima d’unes suposades clientes del barri que alerten que si no deixa de lluir el llaç groc a la botiga, deixaran de comprar-hi. Ton Gené ha explicat a l’ACN que va rebre la missiva dilluns i que se’n va començar a fer difusió a partir de dimarts. Des d’aleshores, “la cosa s’ha esbombat” i, en lloc de boicot, la fruiteria ha rebut “el respecte i suport de tothom”. Tant és així, que els prestatges estan “pelats”. A la carta, escrita a ordinador, s’apunta que el fruiter “està bombardejant” les clientes “amb el seu llaç groc” i alerten que, si no el treu, han decidit “no tornar a comprar-hi”. Ton assenyala que l’escrit, “bastant automatitzat”, “es pot fer servir per a qualsevol negoci, només canviant-hi el nom del comerç” i no li dona gaire credibilitat a una carta que du el mata-segells de Barcelona. “Sospito que potser l’han enviat a altres comerços de Catalunya per veure si fan por”, ha explicat Ton, amb unes pinces grogues de fusta enganxades a la jaqueta i amb el llaç a l’entrada de la fruiteria.
Ton ha explicat que, en un primer moment, es va atemorir quan va rebre la carta però que “la por va durar dos segons”. “Vam començar a pensar quins clients ens la podien haver enviat, però no ens va passar ningú pel cap”, ha reconegut Ton, que coneix la gran majoria de la seva clientela des de fa 19 anys, quan va obrir el comerç al carrer Florenci Vives. Després de rebre l’anònim, el va ensenyar a uns clients que li van demanar permís per fer-ne difusió. La carta es va convertir en viral a les xarxes quan la va compartir Pere Grau, de Junts per Catalunya, a Twitter. També la portaveu de la CUP a l’Ajuntament de Tarragona, Laia Estrada, va fer-ne difusió.

Un cop feta pública, “s’ha produït l’efecte ‘Streisand'”. La clientela habitual que entrava aquest dijous a la botiga buscant algun producte en concret es queixaven al fruiter, en to de broma. “Volia carxofes i no en té!”, lamentava l’Eugènia, que ha afirmat que va sentir “ràbia” quan va conèixer que Ton havia rebut aquesta carta. “Com si vol posar tres llaços! Tothom pot opinar i expressar-se com vulgui”, comentava aquesta clienta. Una altra compradora, la Marta, atribuïa la carta a “algú que li ha volgut fer mal” i que, en canvi, s’han trobat amb el “rebot” de la gent, que han acudit al comerç “més que mai”.

De fet, segons Ton, ha rebut el suport no només dels veïns del barri, també d’altres punts de Tarragona i d’arreu del país. És una reacció que ja intuïen un cop es va fer difusió del missatge. “És el mateix efecte del mecànic de Reus, el noi que es posa el nas de pallasso –Jordi Pesarrodona, regidor d’ERC de Sant Joan de Vilatorrada- o el raper Valtonyc”.

Part de la sorpresa de Ton per haver estat el destinatari de la carta és que sempre s’ha posicionat des del seu comerç. “Des que hi ha el procés obert, des del 2010, venem samarretes de l’ANC, d’Òmnium Cultural, i l’únic fre que posem és que qui vulgui fer propaganda des d’aquí no pot ser un partit polític, ha de ser una entitat cívica que estigui pel procés independentista”, ha explicat el fruiter, que assegura que no ha notat mai a ningú que li digui que no ve a comprar pel llaç o que deixarà de fer-ho per això.