Tarragona

El Port de Tarragona presenta la seva estratègia al SIL

El president de l’Autoritat Portuària de Tarragona, Santiago J. Castellà, ha ofert una conferència sobre les oportunitats de futur que brinda el port tarragoní

Port Tarragona ha presentat durant el Saló Internacional de la Logístic (SIL) el seu “póquer  d’asos” per a créixer en càrrega general i impulsar el ferrocarril. Aquest està format per la  terminal intermodal de Guadalajara – Marchamalo, la terminal de la Boella, la ZAL i la terminal  multipropòsit del moll d’Andalusia. El president de l’Autoritat Portuària de Tarragona,  Santiago J. Castellà, ha posat en valor la competitivitat que ofereixen els projectes estratègics  que està desenvolupant el Port durant la conferència ‘2026: Port de Tarragona – Guadalajara  – Marchamalo. Nou port sec per accedir al centre d’Espanya’, que ha ofert aquest dijous, 19  de juny. Castellà ha explicat que aquests quatre actius conformen “un sistema intermodal  robust i coherent” que permetrà donar resposta als objectius de creixement de l’enclavament  tarragoní. En aquesta línia, ha posat l’accent en les oportunitats derivades de la nova terminal per a reforçar el rol logístic del nord-est peninsular. 

La PortTarragona Terminal Guadalajara – Marchamalo és un dels grans projectes estratègics  que està impulsant el port tarragoní per a guanyar competitivitat i enguany és una de les  grans novetats que l’APT presenta al SIL. Tant és així que Port Tarragona ha decidit presentar la gran infraestructura, que ja es troba en la recta final de la seva construcció, amb  una conferència a càrrec del seu president, Santiago J. Castellà, en la qual ha explicat les  oportunitats que oferirà el nou enclavament no només al Port, sinó al conjunt del panorama logístic espanyol i europeu. 

L’acte ha aplegat un gran nombre de públic a l’estand de Port Tarragona. També s’ha comptat  amb la presència de diversos representants institucionals que han donat suport al projecte,  entre els quals destaca el president de la Diputación de Guadalajara, José Luis Vega;  l’alcaldessa de Guadalajara, Ana Guarinos; l’alcalde de Marchamalo, Rafael Esteban, i  l’alcalde d’Azuqueca de Henares, Miguel Óscar Aparicio.

Sistema intermodal robust i coherent

“La terminal de Guadalajara – Marchamalo és un projecte que exemplifica el nostre  compromís amb la intermodalitat, la descarbonització del transport i el servei al teixit productiu  del país”, ha assegurat el president de Port Tarragona durant la conferència. Castellà ha  explicat que l’estratègia del Port es basa en tres grans eixos: la diversificació de tràfics,  especialment a través de la càrrega general; l’impuls del ferrocarril, com a eina clau per a la  descarbonització de la cadena logística; i el compromís amb les energies renovables, com  l’eòlica marina flotant o les molècules renovables, com l’hidrogen. En aquest sentit, la  plataforma ferroviària de Guadalajara-Marchamalo és un dels projectes clau per a donar  resposta a l’objectiu de créixer en càrrega general i en intermodalitat ferroportuària. 

Santiago Castellà ha recordat que aquesta nova terminal és “una peça més d’un sistema  intermodal robust i coherent” que inclou la terminal de La Boella, amb 8 vies i accés  electrificat; la terminal multipropòsit del moll d’Andalusia, orientada a contenidors, però oberta  a càrrega diversa, i la nova ZAL, de més de 90 hectàrees ubicada com una prolongació del  recinte portuari que es posiciona com un dels entorns logístics i industrials més atractius de  Catalunya, gràcies a les seves possibilitats d’intermodalitat i ferroviària i a la disponibilitat de  sòl, que fan d’ella un dels espais claus per a la reindustrialització del territori i de Catalunya. 

Una terminal moderna, flexible i eficient 

El president de l’Autoritat Portuària de Tarragona ha assegurat que la terminal de  Guadalajara – Marchamalo està concebuda com “una plataforma ferroviària moderna, flexible  i eficient”. Ocupa una superfície de 152.500 m2 dins del complex logístic de Puerta Centro – Ciudad del Transporte, un pol logístic de 4 milions de metres quadrats en el qual ja hi ha  establertes empreses líders de sectors com la logística, l’automoció, la química o la  distribució. 

La PortTarragona Terminal Guadalajara – Marchamalo tindrà capacitat per a gestionar  100.000 UTIs anuals. Comptarà amb un total de sis vies, tres d’elles operatives de 750 metres  i tres vies més per a recepció i expedició, així com doble accés ferroviari, des de Madrid i des  de Saragossa. 

Actualment, s’està executant la segona i última fase del projecte, que inclou la construcció de la superestructura, paviments, electrificació i sistemes de control. Està previst que els  treballs acabin a la tardor de 2025. En total, l’obra ha suposat una inversió de 28 milions  d’euros. El projecte compta amb el suport financer de la Unió Europea a través dels fons Next  Generation, inclosos en el Pla de Transformació i Resiliència (PERTE). En concret, l’Autoritat  Portuària de Tarragona ha rebut 14.273.000 euros per dur a terme aquesta iniciativa. 

Paral·lelament, s’està estudiant el model de gestió de la terminal. L’objectiu és establir  aliances amb ports mediterranis i atlàntics així com amb operadors per a reforçar el rol logístic  del nord-est peninsular.

Connectivitat ferroviària: un actiu

Durant la conferència, el president Castellà ha destacat la connectivitat ferroviària actual i  futura del Port i la ubicació de la terminal de Guadalajara – Marchamalo com una de les grans  oportunitats que ofereix aquesta nova infraestructura. La terminal de Guadalajara Marchamalo es troba ubicada al corredor d’Henares, una de les zones més dinàmiques de  tot l’Estat, molt pròxima a Madrid, amb una població de més de 6 milions d’habitants en un  radi de 60 quilòmetres, però fora de la seva conurbació (de la xarxa de rodalies), que està  altament congestionada. 

En aquest sentit, cal destacar que es podran transportar mercaderies des de l’estació i fins  al Port en només 6 hores, un temps altament competitiu. A més, la via que connecta el port  amb la terminal de Guadalajara-Marchamalo s’utilitza gairebé en exclusiva per a  mercaderies, cosa que facilita l’operativa. En aquesta línia, Santiago Castellà ha fet incís en  el fet que Port Tarragona és el port de la Mediterrània més pròxim via ferrocarril a la zona  nord de Madrid i de Guadalajara. “De fet, som el port mediterrani més proper a 20 províncies  de l’interior de tot el terç nord”, ha ressaltat. 

Així mateix, el president de Port Tarragona ha recordat que el 2026, quan finalitzin les obres  del tercer fil del tram Castellbisbal-Tarragona, “serem el node ferroviari més al sud de de la  península amb doble ample europeu i ibèric. Això ens posiciona com a nus estratègic de la  xarxa TEN-T”. Tot plegat, situa el port tarragoní com un enclavament amb un posicionament  clau a l’hora de gestionar els tràfics d’origen marítim i d’origen ferroviari europeu, que vagin  cap al centre peninsular, però també a l’hora de gestionar els tràfics d’exportació del centre  de la península cap a la resta d’Europa, via tren, i del món, en vaixell. 

 

Adrià Torres Redacció

Missatges recents

Mor una nena de 3 anys en un incendi atrapada per les flames i el fum

L'inici del cap de setmana ha estat marcat pels múltiples incendis que han colpejat a diverses parts del territori. Aquesta…

6 minuts fa

La Canonja inaugura l’Espai Mammuthus amb la visita del ministre Jordi Hereu

Aquest divendres s’ha celebrat la inauguració oficial de l’Espai Mammuthus, el nou Centre d’Interpretació del Jaciment Arqueològic del Barranc de…

32 minuts fa

L’incendi de la Segarra obliga a confinar les poblacions properes a Cervera

Protecció Civil de la Generalitat ha enviat una alerta a tots els mòbils al voltant de Cervera, Granyanella, la Curullada…

50 minuts fa

Els Bombers obliguen a tallar la línia R4 per un incendi a Martorell

Cap de setmana caòtic pels Bombers de la Generalitat per un nou incendi de vegetació a prop de 200 metres…

1 hora fa

Ferida una dona i el seu bebè de dos anys després de ser atropellades per un taxi

Una dona de 41 anys i el seu bebè de dos mesos i mig han estat ferits en ser atropellades…

1 hora fa

Visita Salou un dels millors jugadors de la història del Real Madrid

La nit de Sant Joan marca l'inici de la temporada d'estiu, però per Salou també significa l'arribada del turisme. La…

2 hores fa

Esta web utiliza cookies.