Divendres, 29 de març de 2024
És notícia

Josep Fèlix Ballesteros, alcalde de Tarragona: ‘Amb el bus gratuït, l’impuls de les noves tecnologies i els vehicles municipals sostenibles situarem a Tarragona com una ciutat verda’

Avatar photo

Quin balanç fa d’aquest any 2018?
El balanç és positiu perquè estem desenvolupant els eixos que són bàsics per aquest equip de govern: l’augment de l’atenció social i l’ocupació, la potenciació de la projecció econòmica i la consolidació de la nostra marca de ciutat.

Què n’espera de 2019?
Que puguem desenvolupar el pressupost municipal i totes les inversions previstes. En el terreny personal desitjo salut i Nàstic, tot i que tinc absoluta confiança en el Nàstic.

Destaqui’m algun projecte previst…
Si, vull destacar la Targeta Ciutadana Tarragonina, la TT. Un servei municipal que ens permetrà accedir i relacionar-nos amb els serveis públics municipals, com l’autobús urbà, els museus, els espectacles i molt més. Amb la TT, portarem Tarragona a la butxaca i moltes de les gestions que realitzem de manera quotidiana seran molt més senzilles i àgils. Això vol dir que serà un instrument d’ús diari i útil.
En paral·lel, també s’ha desenvolupat l’expedient electrònic. És un projecte que s’implementarà l’1 de gener. Això permetrà completar la modernització de l’administració pública, per fer-la més àgil i més eficient al servei del ciutadà.

Tot just fa una setmana el conseller d’Hisenda presentava uns pressupostos que els va definir com de les persones, per l’aposta per la innovació, l’habitatge social i la sostenibilitat….
Cert, recuperem la capacitat inversora. De fet, és l’any de les inversions. Hem reduït el deute municipal al 104%, per la qual cosa podem encetar el 2019 amb un Pla d’Inversions a 4 anys xifrat en 52 milions d’euros. Tenim un ajuntament sanejat i amb un endeutament xifrat per sota del 110%.

Podem dir que és un pressupost social?
Si, però aquest accent marcadament social no l’hem perdut mai, ni tan sols quan patíem la crisi econòmica amb tota la seva duresa. El pressupost serà de 157 milions d’euros, la qual cosa representa un increment de l’1,9 per cent que es dedicarà pràcticament en la seva totalitat a dotar de més recursos les àrees de serveis socials, ocupació, espais públics, educació, cultura i patrimoni, habitatge social, esports, turisme i el Pla de Biblioteques.

Destaqui’m algunes de les principals inversions.
Destinarem 52 milions d’euros en 4 anys que destinarem en: un Pla de Via Pública al centre de la ciutat i els barris, en la millora de les infraestructures de ciutat i polígons, al condicionament d’aules escolars, a l’adquisició d’habitatge social, a la millora de les instal·lacions esportives, a les colles castelleres i actuacions en el clavegueram. En habitatge social també es destinaran 4,4 milions d’euros o a l’IMSS 10,78 milions d’euros, així com hi hauran millores als espais públics xifrades en 9,2 milions d’euros. Això sense oblidar la inversió més gran que s’haurà fet mai als autobusos municipals.

Quina serà?
Un dels capítols més destacats és la inversió en nous autobusos municipals. En concret, s’han adquirit 3 autobusos articulats que estaran en funcionament el mes de febrer. El 2019 la inversió serà de 2 milions d’euros per comprar 8 vehicles més. Durant els pròxims anys invertirem 1,5 milions d’anuals en més autobusos. Per tant, en el període 2019-2022 la inversió serà de 6,5 milions.

Quins són els projectes del mandat que més destacaria?
Sens dubte el Mercat Central, però també tots els equipaments de l’Anella Mediterrània, la reconstrucció de l’edifici de la Guàrdia Civil en habitatge social i també el PP10, que servirà per completar tota la transformació que els darrers anys està experimentant Campclar. No hi ha cap ciutat a Catalunya que tingui una inversió pública per habitant tan alta com Tarragona. Estem tirant endavant projectes com la recuperació del Banc d’Espanya, la recepció de carreteres de l’Estat pel pas a Tarragona, continuem amb el procés de recuperació de la Savinosa o la important connexió amb el mar que fa possible el carril bici de l’Arrabassada i, sobretot, la passarel·la del Port.

A la conferència de novembre també va destacar la Tarragona Verda com un dels projectes més importants. En què consisteix?
A Tarragona tenim totes les condicions per construir una Tarragona verda amb els fonaments que hem anat construint: l’Anella Verda i parcs com el Francolí, el de la desembocadura del Gaià, el parc de l’Amfiteatre, el Parc de la Coma o el del Llorito i la mateixa Anella Verda Mediterrània. Això suposarà 2.554.536,44 m2 d’hectàrees amb tot el que això significa d’absorció de CO2. Segons l’Organització Mundial de la Salut les ciutats haurien de tenir entre 15 i 20 m2 de sol verd per habitant. De les 28 ciutats de Catalunya de més de 50.000 habitants, únicament 9 estan dins aquesta ràtio i Tarragona entra dins aquests paràmetres. Per tant, amb l’impuls per les noves tecnologies, amb tots els vehicles municipals sostenibles o amb el mateix projecte de bus gratuït situarem a Tarragona com una ciutat verda. Volem que els serveis municipals s’abasteixin amb energies renovables.

Un altre dels reptes importants és la Regió del Coneixement. Per què es concep com una oportunitat de generar riquesa?
Perquè el benestar i l’augment de les oportunitats vitals de les persones passa per un desenvolupament territorial. La Catalunya Sud té totes les característiques per desenvolupar-se com a regió del coneixement. Això implica la voluntat d’aplicar la política regional europea de cohesió, i dissenyar un sistema de governança que faciliti la presa de decisions estratègiques a escala regional. Algunes de les singularitats de la regió és la seva posició estratègica que la fa gaudir d’infraestructures com el Port de Tarragona, l’Aeroport de Reus i esdevenir un dels punts principals del futur Corredor del Mediterrani; a les infraestructures s’hi afegeix una economia diversificada però amb sectors ben diferenciats, com la química, l’energia, l’agroalimentària, el turisme i el patrimoni històric i natural. Sectors que es veuen reforçats pels clústers i les seves infraestructures de suport al coneixement (parcs tecnològics, centres tecnològics, centres d’innovació…) i pel paper que desenvolupa en matèria de recerca la Universitat Rovira i Virgili. Per tot això és fonamental el desenvolupament d’aquesta Regió del Coneixement.

Què és el que més el preocupa?
Sens dubte l’incivisme. M’amoïna perquè cada any els tarragonins gastem 1,6 milió d’euros en pal·liar els efectes dels que no estimen aquesta ciutat, una xifra que s’eleva fins als 2,1 milions d’euros si s’hi suma el mig milió que l’Ajuntament destina a campanyes de conscienciació, inspectors i tècnics. És preocupant notícies com la de fa tot just un parell de dies quan van trencar els vidres de les escales mecàniques del Palau de Congressos o els brètols que van malmetre part de la Font del Centenari. Estic convençut que la lluita contra l’incivisme no només es combat amb sancions econòmiques sinó que és fonamental treballar-ho a les escoles, instituts, centres cívics i llars de jubilats.

Quin balanç fa dels Jocs Mediterranis?
Molt bo. Vam estar a l’altura en uns Jocs complexos i això no ho dic jo sinó els atletes i les delegacions de tots els països. El nivell esportiu de les competicions va ser un dels aspectes més positius, amb diversos medallistes olímpics i campions mundials. La participació va tenir un nivell molt alt. Un dels principals mèrits que vam tenir és el d’organitzar uns Jocs amb les dificultats, de tots tipus, que vam partir els últims anys, amb continus canvis polítics. En definitiva, hem d’estar satisfets per la unitat d’acció que hem aconseguit per fer realitat uns Jocs magnífics.

Un dels grans projectes d’aquest any que encetarem té a veure amb la mobilitat…
Si, hem passat un període econòmicament molt complicat i ara, després de tant temps, recuperem la capacitat d’inversió. Per tant, és el moment de plantejar-nos un projecte que fa temps que el tenim al cap com és la gratuïtat de l’autobús municipal. Significa una revolució i modernització del transport públic que complirà els objectius: és un projecte social, sostenible, tecnològic, representa una reordenació urbanística i ofereix un millor servei al ciutadà. Estrenarem l’any amb una rebaixa del 25% que s’anirà aplicant cada any fins a aconseguir la gratuïtat total pels empadronats a Tarragona. En definitiva, la revolució de la mobilitat passa per l’EMT.

Sempre ha defensat que el Corredor del Mediterrani és imprescindible…
És que ho és, sobretot per la indústria i el Port, que sense aquesta infraestructura no poden ni competir ni ser viables. Per tant, aquí ens juguem la supervivència de dos pilars econòmics fonamentals: el Port i la indústria, el complex petroquímic més gran del sud d’Europa. És una vergonya que no s’hagi prioritzat aquesta infraestructura. Si fa vint anys haguéssim tingut fet el Corredor del Mediterrani, el PIB de tots els territoris per on passa s’hauria incrementat més d’un 1,5% cada cinc anys. Imagineu-vos si hem perdut oportunitats.

Com vendríeu el vostre municipi de cara a l’exterior?
Tarragona és una ciutat viva, amb un llegat romà importantíssim i amb uns projectes engrescadors que fan de Tarragona una ciutat única per viure i viure-la.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Restablert el trànsit en els dos sentits a l’AP-7 a l’Ampolla després de la neteja de la calçada

Notícia següent

En marxa l’enllumenat de l’illeta d’entrada al sector Palmeres de Canyelles

Notícies relacionades