Tarragona

Montse Adan: “El Mercat Central és un referent del que s’ha de fer amb el comerç”

Entrevista a Montse Adan, primera tinenta d’alcalde i consellera de Turisme, Promoció Econòmica i Comerç

Després de la seva trajectòria als mitjans i com a directora de Port Ciutat, Montse Adan va aterrar a l’Ajuntament de Tarragona dins la llista del PSC com a independent. Al nou govern, s’encarrega de les conselleries de Turisme, Promoció Econòmica i Comerç. Parlem dels projectes que tenen entre mans per aquest mandat.

 

Com ha sigut l’arribada a la política institucional?
És impactant. Havia estat en mitjans de comunicació i tens el contacte directe amb el món polític. El Port també és una institució oberta a la ciutadania, però hi ha coses que m’han sorprès. Primer, hi ha una visió que l’Ajuntament i les administracions són molt lentes. Tot i que requereix el seu temps, vull posar en valor la gent de la casa. Sempre que pugui ho ressaltaré. Hi ha un equip tècnic amb moltes ganes i que ens ajuda amb tot.

 

I a nivell personal?
T’imagines com és, però no el volum de feina real. La política municipal és la més bonica perquè tens el contacte directe. El que passa és que es tracta  d’un continu, gairebé les 24 hores del dia. Hi ha la part de gestió i estratègia de les teves àrees i també la part de representativitat molt important per saber què passa a la ciutat. Com sé que el meu temps en política serà limitat, m’hi bolco al 100%.

 

Està en un govern en minoria. En l’àmbit polític, hi ha alguna qüestió que l’hagi sorprès?
Era en el tema que estava més verda. Portàvem un programa, ens han votat per executar-lo i és el que has de treballar. Cadascú ha de defensar els seus models de ciutat, però faig un balanç positiu. Al final, són persones que estimen la ciutat.

 

Una de les grans cites de l’any per a la seva conselleria és el FITUR. Com valora la seva primera edició?
FITUR és un bon termòmetre per veure la visió que tenen de Tarragona. La ciutat encara és poc coneguda. Mereix consolidar-se més en el sector turístic perquè ho té tot. Té un ventall d’oferta turística, que potser les altres destinacions no tenen: gastronomia, cultura, patrimoni… El FITUR ens ha servit per veure el grau de coneixement de la ciutat i per saber la reacció de la gent quan la presentes. Som una ciutat molt atractiva tant pel turista com pel teixit empresarial del sector. Tarragona té marge de creixement sostenible. Hem de definir l’oferta i anar als sectors que ens puguin portar més visitants.

 

Ens centrem molt en patrimoni a l’hora de vendre la ciutat?
Som la Tàrraco romana, no ens n’hem d’oblidar del llegat històric i l’hem de potenciar. Però és el que dèiem, Tarragona és molt més. Per exemple, els Next Generation  ens ajuden a potenciar la gastronomia. Volem tenir una ciutat atractiva els 365 dies a l’any. El Nadal és una aposta forta, però tenim també la Setmana Santa com a moment clau de la ciutat, els càmpings…

D’altra banda, al FITUR vam veure que Tarragona es pot posicionar en la ruta dels primers cristians i l’acord amb el tren d’alta velocitat ens pot portar visitants de Madrid i Aragó per ser una ciutat de cap de setmana. L’activitat cultural jugarà a favor perquè la gent vingui.

 

L’aliança amb MSC és un dels punts clau d’aquest FITUR. Fins on ha de créixer l’oferta de creuers?
Encara estem lluny de posar un topall. Tarragona té un marge de creixement en els creuers i el turisme. En algunes ciutats ha arribat a un extrem, però no és el nostre cas. Estem dient que en un dia ens poden arribar 1.000 o 2.000 visitants més. L’oferta d’MSC és important per la ciutat, el seu teixit comercial i la restauració. El que hem d’intentar és que sigui un creixement sostenible. La clau és fer-ho bé: cuidar l’arribada del creuerista perquè sigui una bona experiència i que no perjudiqui el dia a dia dels ciutadans.

 

Han implementat canvis en l’estança dels creueristes.
Vèiem que el creuerista deambulava quan arribava a Tarragona. Li hem posat un informador turístic, hem facilitat el calendari d’arribades al teixit comercial i hem aconseguit que arribin el divendres, en lloc de diumenge. La ciutat està molt viva els divendres i facilita el retorn econòmic per la ciutat.

 

Tenen previsions que aquesta arribada el divendres deixarà més diners?
El gran gruix dels creueristes que baixen no va amb excursió programada. És aquí on Tarragona té la força. El mes de maig estarà operativa la nova terminal del Port i el Patronat de Turisme està treballant perquè se’ls pugui oferir una oferta molt concreta. Que puguin conèixer Tarragona i acabin amb una altra experiència a la ciutat. Si volem que MSC continuï apostant per Tarragona, hem d’aconseguir que l’experiència sigui la millor possible.

 

 

Hi ha una oposició als creuers d’una part de la ciutat, més ara que arribaran entre setmana. Com es buscarà que aquesta tensió no acabi sent un problema?
No crec que l’opinió generalitzada sigui que no agraden els creuers. Aquesta aposta anava dins del nostre programa i ens han votat perquè la gent creu que ha de ser una branca més del turisme. L’any passat vam millorar, separant les parades i evitant que estiguessin tots al mateix lloc. Enguany, vindran el divendres i pot complicar el dia a dia. Per tant, ens estem centrant per acabar de dissenyar el seu aterrament, que no perjudiqui el ciutadà.

 

Recentment, hem vist com l’Ajuntament ha volgut potenciar el carnaval. Ara arriba una altra gran cita per la ciutat com la Setmana Santa. Com la volen promocionar?
Hem d’arribar a un equilibri. Totes les accions que fem han de ser adreçades al ciutadà i alhora poder-les vendre fora. Ens ha faltat projecció a l’exterior. El model de vacances ha canviat perquè ara ens movem més i Tarragona ha d’estar en el pensament de la gent. Des del Patronat de Turisme, intentem fer activitats al voltant de cada època. Per exemple, a Setmana Santa es podran fer rutes per conèixer els indrets vinculats a ella. Són activitats per la ciutadania i la gent de fora, fent més atractiva l’experiència. El nostre objectiu és que passin coses cada mes.

 

El Nadal ha incorporat moltes activitats noves. Quines han arribat per quedar-s’hi i què s’ha de millorar?
El valorem molt positivament. Estem treballant amb la idea que hi hagi un relat únic. Tarragona és molt rica i tenim diverses àrees, però hem d’intentar treballar en una única línia. Anar tots a l’una amb un únic missatge. L’any passat va funcionar molt bé, però ho hem de poder millorar. Que des de l’encesa de llums fins al dia de reis hi hagi activitat constant que faci atractiva la ciutat i funcioni millor pel teixit comercial. La gent té ganes que passin coses a Tarragona.

 

El bus comercial pot tenir una segona vida amb alguns canvis?
Era una prova pilot que estem valorant de fer-la també a l’estiu. La mostra era petita. Ens deia que no s’havia conegut prou, però que les valoracions eren positives. Tarragona ha de ser un referent comercial. Altres ciutats tenen l’eix comercial molt focalitzat, mentre que Tarragona en té diversos. El que volem és unir-los. El bus comercial ens va mostrar que el centre era molt atractiu, sobretot pel Mercat Central.

 

Popularment, sempre s’ha criticat la falta “d’esperit comercial” de Tarragona. Tenim un problema amb el comerç?
No crec que Tarragona tingui un problema. El tarragoní és molt crític. Altres poblacions tenen menys i van amb més orgull. A nivell de comerç, Tarragona té un teixit comercial fort i des de l’Ajuntament hem d’estar al costat del petit comerç. Abans de l’estiu, presentarem un pla d’acció en què s’emmarqui l’estratègia a seguir. Des de l’Ajuntament s’ha de treballar fermament.

 

Una de les mesures més típiques són els bons comerç, que entenc que serà una de les propostes. Què més pot fer l’Ajuntament?
El mes de maig tindrem bons comerç. Vam dir que voldríem fer un mínim de dues campanyes l’any i els comerciants ens van demanar que havien de ser en els mesos menys forts. D’altra banda, m’agrada assenyalar sempre com a referent el mercat. És la mostra del que s’ha de fer amb el comerç. Es va fer en el seu moment una aposta urbanística amb la remodelació i després hi va haver la dinamització. Han de passar coses per atraure i consolidar el públic. Ara és un èxit a nivell local i de visitants. Treballem en aquesta mateixa línia amb la remodelació del carrer Unió-Apodaca o la peatonalització de l’últim tram de la rambla. Ha d’haver-hi aquesta intervenció urbanística, acompanyada de dinamització per atraure la gent.

 

Un tema pendent per aquest any és l’ordenança de terrasses. Com avança?
No és fàcil, però Tarragona necessita una ordenança. S’han de saber les regles del joc, que pot ser que no agradin a tothom. Ho tenim bastant avançat i li hem mostrat l’esborrany a l’Associació d’Hostaleria de Tarragona. Estan parlant amb les diferents zones per recollir les necessitats i ens tornarem a asseure en breu per conèixer les seves inquietuds. La nova ordenança de terrasses ha de ser l’ordenança de la convivència. Hem de posar ordre. Ha d’ajudar al sector de la restauració, però alhora el ciutadà s’hi ha de sentir còmode. A més, també revisarem l’estètica de les terrasses per fer-la més uniforme. La volem presentar abans de l’estiu.

Adrià Miró

Graduat en Periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona i màster de Comunicació Política i Social per la Universitat Ramon Llull. Cap de redacció i responsable de continguts polítics.

Missatges recents

Blanes organitza un ‘Concurs d’Aparadors de Cine’ amb motiu del I Blanes Costa Brava International Film Festival

Amb motiu del I Blanes Costa Brava International Film Festival que tindrà lloc de l’11…

8 minuts fa

ERC defensa el dret de l’habitatge en un acte de campanya a Valls

Per Esquerra Republicana l’habitatge és uns dels primers drets per poder construir una vida amb…

24 minuts fa

Alcarràs celebra la seva 3a Nit de la Cultura

Lo Casino d’Alcarràs ha estat l’escenari avui de la 3a Nit de la Cultura, on…

34 minuts fa

Caos al centre de Lleida: una avaria deixa inoperatius alguns semàfors durant dues hores

Un curtcircuit en una torre elèctrica situada a l'Avinguda Tortosa de Lleida ha afectat el…

42 minuts fa

Balaguer inaugura Fira Q amb novetats en els seus espais

Fira Q es divideix en diversos sectors, com són el de Comerç i Serveis, Proximitat,…

1 hora fa

Alarma a Quatre Camins per la desaparició d’un ganivet durant el servei de cuina

Els funcionaris de la presó de Quatre Camins han obert una investigació per aclarir què…

1 hora fa

Esta web utiliza cookies.