Categories: Tarragona

La primera fase del tren-tramvia unirà Cambrils, Salou i Vila-seca i arribarà a Tarragona i Reus per la via actual

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha sotmès a informació pública el primer estudi del tren-tramvia del Camp de Tarragona. La primera fase del projecte està pressupostada en 160 MEUR i proposa implantar el servei entre Cambrils i Salou pel corredor que va quedar en desús el gener de l’any passat, crear una nova xarxa fins a Vila-seca i fer-lo arribar fins a Tarragona i Reus per l’actual xarxa d’Adif. En una segona fase, es preveu portar el tren-tram fins a la nova estació de Cambrils i abordar la penetració urbana de la xarxa a Reus i Tarragona, on farà “les funcions d’un metro”, segons apunta Territori. Finalment, s’adequaran estacions a l’eix de la T-11 i a la Canonja per completar un sistema de 46,5 quilòmetres i 34 estacions.
Els objectius de l’estudi que se sotmet a informació pública són oferir una visió del conjunt de la xarxa perquè les successives fases tinguin coherència i desenvolupar a nivell funcional una primera fase d’explotació del tren-tram que arriba a Tarragona i Reus per l’actual infraestructura d’Adif.

El document proposa el corredor Vila-seca-Tarragona com el més adient per implantar la primera fase fins a la capital en lloc del corredor Salou-PortAventura-Tarragona. Segons Territori, aquest sistema amb prestacions de tren en zona interurbana i de tramvia a les ciutats “pot ser un element transformador de la mobilitat” i fer créixer la quota modal del transport públic fins al 25%.

El sistema de tren-tramvia que operarà Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) comporta, en el tram de Cambrils i Salou, aprofitar l’espai que deixarà l’actual corredor ferroviari en desús -i que Adif està desmantellant- i implantar cinc estacions a cada municipi per acostar el tren-tram als usuaris. També es crearà una nova xarxa a Vila-seca, amb tres estacions, per accedir al campus de la URV i al centre del nucli urbà, i connectar amb l’estació de ferrocarril. La primera fase, de 160 MEUR, contempla un centre de control-cotxeres i material mòbil.

Un ‘metro’ per Tarragona i Reus

En una segona fase, la xarxa proposada permetrà accedir al barri de Sant Pere i Sant Pau, al Campus Universitari de Sescelades, a l’hospital Joan XIII, a l’àmbit comercial del Corte Inglés a la Rambla, a la plaça de la Imperial Tàrraco i connectar amb l’estació d’autobusos, la zona comercial del Parc Central i al barri del Serrallo.

En el cas de Reus, el tren-tramvia permetrà accedir al centre de la ciutat, les estacions de la Plaça de Nen de les Oques i Passeig Prim, connectar amb l’estació d’autobusos i l’estació de tren, accedir al campus Bellissens i a l’hospital Sant Joan de Reus. Tant a Reus com a Tarragona, aquesta penetració urbana farà les funcions d’un metro per cada ciutat.

Les penetracions urbanes faran que el tren-tram estigui a prop de les persones usuàries, facilitant l’accés i la distribució, mentre que l’entrada a la xarxa d’Adif permetrà llavors fer el trajecte ràpid entre Reus i Tarragona amb un temps de trajecte “molt competitiu”.

La tercera fase preveu l’accés als importants pols estratègics que hi ha a l’eix de la T-11: l’aeroport de Reus, la futura estació central del Camp de Tarragona, la zona comercial de les Gavarres i també els barris de Ponent de Tarragona, i la connexió del municipi de la Canonja.

La xarxa de tren-tram final proposada consta de 34 estacions i té una extensió aproximada d’uns 46,5 quilòmetres. L’estudi a informació pública estima una demanda de nou milions de viatges anuals un cop estigui plenament en servei la xarxa i tenint en compte els desenvolupaments previstos i l’aplicació de mesures de promoció del transport públic i la mobilitat activa en detriment del vehicle privat.

Actualment, el 90% de la mobilitat al Camp de Tarragona és interna i la quota modal global del transport públic és del 18%. El tren, per la seva configuració amb estacions excèntriques és utilitzat per als desplaçaments de més recorregut, cap a la regió metropolitana de Barcelona. La mobilitat en transport públic dins de l’àmbit s’efectua en autobús, ja que dona una major cobertura pel major nombre de parades i proximitat als municipis.

Les estacions

Al contrari que a l’antiga xarxa ferroviària, formada per poques estacions i una traça completament separada de l’entorn urbà, la nova xarxa està integrada completament dins de l’espai públic afavorint l’accés dels ciutadans al transport públic i la connectivitat dels viatgers amb altres sistemes de transport. Es preveuen dues tipologies de parades: amb andana central i amb andanes laterals. Es planteja una plataforma segregada per a garantir la seguretat de la resta d’usuaris de la via, conformant diferents seccions tipus.

Tags: Tarragona
ACN

Missatges recents

Maten a punyalades un jove de 30 anys al mig del carrer

Un jove de 30 anys ha mort aquesta matinada després de ser apunyalat al mig del carrer a Guadalajara. Segons…

14 minuts fa

Valls lliura els premis del Concurs de Relats Breus de Sant Jordi d’enguany

L'Espai Jove de Valls ha acollit aquest dissabte 26 d'abril la festa de lliurament dels premis de la 18 a edició del…

25 minuts fa

Alcarràs inaugura el Pou de Gel, un element patrimonial únic a Catalunya

Aquest dissabte 26 d'abril s’ha inaugurat oficialment el Pou de Gel d’Alcarràs, després de la seva restauració i adequació, recuperant…

41 minuts fa

Els Gegants del Serrallo celebren el 35è aniversari amb una exposició al Tinglado 1

Aquest divendres, el Tinglado 1 del Moll de Costa ha acollit l’acte d’inauguració de l’exposició del 35è aniversari dels Gegants…

59 minuts fa

Setmana Medieval de Montblanc: tot el que has de saber

 La proximitat entre la Setmana Santa i la diada de Sant Jordi han propiciat que la Setmana Medieval de Montblanc…

1 hora fa

Troben el cadàver d’un home al costat d’un camp de futbol

Aquest matí, al voltant de les deu, s'ha localitzat el cos sense vida d'un home al voltant del camp de…

2 hores fa

Esta web utiliza cookies.