La Costa Daurada es reivindica com una destinació segura per seduir el turisme de proximitat

El turisme rural ebrenc confia en tenir bones ocupacions a l'agost per mitigar una campanya "nefasta"

Banyistes en una de les platges de Cambrils. ACN

El sector turístic de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre s’encomana als visitants de Catalunya i de l’Estat per millorar la baixa ocupació que registren la majoria d’establiments, colpejats de ple per la falta de turistes estrangers. Davant la incertesa, els empresaris reivindiquen que ara és el millor moment per visitar la demarcació, atès que no hi ha aglomeracions i s’hi manté una incidència baixa de covid-19.

Mentre la planta hotelera està a mig gas i té ocupacions del 30%, els càmpings de la demarcació confien mantenir a l’agost el 50% d’ocupació del juliol. Al delta de l’Ebre, el turisme rural preveu omplir un 90% de les places i firmar un bon mes, tot i que el sector avisa que això només maquillarà una campanya “nefasta”.

Sense visitants russos ni britànics, i gairebé sense francesos, alemanys, ni holandesos, el sector turístic de la Costa Daurada centra l’objectiu d’aquest mes d’agost en captar clients de la resta de Catalunya i de l’Estat -especialment l’Aragó, Navarra i el País Basc-, un mercat que en un any normal suposa la meitat dels turistes que visiten la zona.

El moment, segons els empresaris, és immillorable. “És una destinació segura, el paisatge està espectacular, hi ha menys gent, sense aglomeracions i hi ha tots els serveis oberts”, subratlla a l’ACN el portaveu de la Federació Empresarial d’Hostaleria i Turisme de Tarragona (FEHT), Xavier Guardià.

Durant el mes de juliol va haver-hi un degoteig de visitants de proximitat, especialment durant els caps de setmana, però ara la crida que els fan és que s’hi quedin a “estiuejar” durant l’agost. El sector hoteler, per exemple, ofereix la meitat de llits disponibles i tot just té una ocupació del 30%. “Que aprofitin perquè això no ho tornaran a veure”, apunta Guardià.

El sector està fent un “esforç enorme” per no perdre plantilles ni clientela, i per seguir mantenint el pols de la destinació, tot i que “no hi ha ningú que estigui guanyant diners”. L’obertura del Segrià i el fet que no s’estigui parlant de confinar Barcelona els tranquil·litza i “està animant una mica el mercat”, segons constata el portaveu de la FEHT.

Malgrat tot, la campanya està marcada per una incertesa constant que obliga les empreses a treballar a curt termini. Fins ara el sector admet que ha rebut més cancel·lacions que reserves, però confia que aquest mes el turista de proximitat -que acostuma a reservar amb poca antelació- s’acabi de decidir.

Els càmpings esperen arribar al 60% d’ocupació

El sector del càmping també està vivint un estiu “crític”, amb uns registres que al juliol han rondat, de mitjana, el 50%. Amb una afluència testimonial de visitants estrangers, en el seu cas també centren els esforços en captivar el mercat català, que suposa un 35% del total, i aragonesos, bascos i navarresos, que representen el 15% restant.

El president de l’Associació de Càmpings de la Costa Daurada i Terres de l’Ebre, Joan Antón, subratlla que els empresaris han invertit per oferir “unes vacances segures en espais oberts”. 34 càmpings de l’entitat compten amb el segell de ‘Safe Tourism’ (‘Turisme Segur’) contra la covid-19 a la demarcació, la que en té més amb aquest distintiu de seguretat a tot l’Estat.

“Està sent una temporada per oblidar, però es tracta d’empreses familiars que porten tota la vida al capdavant d’aquests negocis i que lluitaran com sempre han fet per salvar-la”, valora Antón, qui posa en valor un tipus d’oferta que es caracteritza per espais oberts, poca concentració de persones i un contacte directe amb la natura.

Un bon agost al delta de l’Ebre

“El mes d’agost serà bo, tot i que també tenim cancel·lacions i reserves d’última hora. És tot un batibull”, admet el portaveu d’Aturebre, Juanjo Bel. Les cases de turisme rural del delta de l’Ebre, sobretot les que estan aïllades i tenen piscina, han estat “l’estrella” de les darrers setmanes i les que primer es van exhaurir.

Bel apunta que confien acabar l’agost amb una ocupació del 90%, sobretot gràcies a un perfil familiar provinent d’altres punts de Catalunya. Tot i això, recorda que venen de fer “zero” calaix des de Pasqua i durant els mesos de maig i juny. “Un mes d’agost al complet no compensarà una campanya nefasta. L’estiu serà dolent”, avisa.

De la seva banda, la presidenta de l’Associació de Turisme Rural de la Terra Alta, Pilar Miró, també constata que aquesta està sent una campanya incerta. “De molta feina i de pocs diners”, resumeix. A la zona d’Horta, el turisme estranger està sent “testimonial” des de l’inici de la pandèmia i el sector no amaga que també dona per perduda la temporada.

Miró lamenta que “els missatges catastrofistes que s’han donat de Catalunya i Espanya cap a l’estranger s’han traduït en moltes cancel·lacions de turistes anglesos i francesos”. Així, la Terra Alta també busca seduir el turista de proximitat amb atractius com els Ports, el turisme actiu, el vi i la figura de Picasso.