Dimecres, 24 d'abril de 2024
És notícia

Inma Rodríguez, regidora de Turisme i Pla Estratègic: “Impulsarem substancialment la marca Tarragona aprofitant els Jocs del Mediterrani”

Gener de 2018, iniciem una nova etapa. En clau turística, el principi de l’any és important?
Tarragona aspira a ser una destinació turística referent els 365 dies de l’any i per això tots els mesos són importants. Aquest inici d’any hem d’incrementar esforços perquè la recent caiguda de l’activitat turística a Catalunya, en especial a Barcelona, no enteli la que ha de ser una altra gran temporada per Tarragona. Som optimistes –fins ara la província i la ciutat de Tarragona han resistit força bé a aquest sotrac, tant en imatge com en xifres d’ocupació-, però la demanda turística és molt sensible a les situacions que generen incertesa, inestabilitat i desafecte. Hem d’anticipar-nos i els inicis d’any són decisius en aquest sentit.

Quins són els principals projectes de la conselleria per aquest 2018?
Tenim quatre objectius principals:
En primer lloc, incrementar les accions de màrqueting turístic ja iniciades al 2017 a premsa, ràdio, xarxes socials, tanques publicitàries, TV, famtrips, presstrips, blogtrips, etc. Encetarem una segona fase de la campanya “Tarragona, un secret al Mediterrani”, ampliant formats i mercats, farem presentacions de la nostra destinació a ciutats estratègiques per a nosaltres, i establirem aliances que multipliquin els nostres recursos.

Un altre objectiu és la posada en marxa de projectes relacionats amb la difusió turística del nostre patrimoni, mitjançant eines innovadores com Reliving Tarraco de Imageen o el nou format de la Història Viva.

En tercer lloc, incorporar a la marca Tarragona un nou valor, el de ser també destinació de turisme de creuers, fet que, a més d’aportar riquesa a la ciutat i al territori, ens ajuda a “mediterraneïtzar” la nostra marca , a vincular-la a les nostres platges i cales privilegiades.

El quart objectiu està relacionat amb diversos motius que enguany ens il·lusionen. 2018 és l’Any Europeu del Patrimoni Cultural: l’entrada de la ciutat de Tarragona a la nova ruta turística Ancient Europe (Unesco-National Geographic) i la recent distinció com a una de les primeres “Ciutats i viles amb caràcter”, ens permetran acollir-nos a iniciatives molt interessants pel nostre potencial com a destinació de turisme cultural. Al 2018 també commemorem el 25 aniversari del Grupo Ciudades Patrimonio de la Humanidad de Espanya, de la que Tarragona forma part molt activa. I el 2018 és l’any del Jocs del Mediterrani: tindrem un sòlid programa cultural per promocionar i unes possibilitats d’ aparició a mitjans d’àmbit nacional i internacional que s’estendrà als mesos d’abans i després de l’esdeveniment esportiu. Ens estem preparant per donar un impuls substancial a la marca Tarragona aprofitant les fites esmentades.

En el darrer any hem vist com s’ha apostat molt pels creuers. Podem dir que aquesta aposta està consolidada?
Aquesta aposta no és un desig ni un somni, és un camí fet realitat, ple de reptes i d’oportunitats per a Tarragona. Les xifres són eloqüents: passar dels 1.500 creueristes al 2014 als 50.000 del 2017, i començar l’any amb una previsió de 80.000 és un èxit rotund. Aquest salt no és només quantitatiu, també és qualitatiu: convertir-nos en tan poc temps en port base no és habitual ni gens fàcil, i és quelcom que pot ajudar molt al posicionament d’ una destinació turística.

Molts comerços de la ciutat s’han adherit a la campanya ZAC (Zona d’Acolliment dels Creueristes). Creu que aquesta és una bona iniciativa de cara al turisme?
Sens dubte. Les enquestes de satisfacció que es realitzen des de l’inici de l’activitat creuerística mostraven un punt de millora important en el que es refereix a l’acollida i possibilitats de trobar obert el nostre comerç. El número creixent de comerços adherits a aquest programa demostra que Tarragona està capacitada per a actuar conjuntament pel bé d’un projecte de ciutat.

Quina és la clau per a mantenir un turisme tot l’any?
La clau és l’equilibri de l’oferta a totes les estacions i comunicar-la amb la mateixa convicció. Les ciutats costeres tenen una inclinació natural a la “hivernació” i a la discontinuïtat en les expectatives, en els llocs de treball i en els serveis. Afortunadament, Tarragona té característiques de ciutat costera i de destinació urbana carregada d’història. És una ciutat harmònica que, a més, s’ha dotat d’instal·lacions per a esdeveniments, congressos i infraestructures de comunicació punteres. I això és així tots el dies de l’any. El turisme és ja una font de riquesa i de generació de llocs de treball per a la ciutat, i encara ho pot ser molt més.

Els mesos d’estiu segueixen sent els més forts de l’any?
Sí, però, com comentàvem abans, un dels nostres reptes és projectar-nos com a tantes ciutats que resulten atractives pels ciutadans que viatgen els 365 dies de l’any. Som una destinació perfecta per l’estiu, però també som una capital de província i una destinació urbana, una ciutat Patrimoni de la Humanitat, la única de Catalunya: el nostre patrimoni, el mar, el bon clima, l’oferta comercial i cultural ens han de permetre allargar més aquests “mesos forts” de l’estiu.

Turísticament parlant, al calendari tarragoní hi ha dates importants. Una d’elles és a l’estiu amb la celebració de la Història Viva. S’han plantejat organitzar aquestes jornades en una altra època de l’any i així complementar l’oferta que hi ha a l’estiu, tenint en compte el seu èxit?
L’esforç que vam realitzar amb la nova edició de la Història Viva a l’amfiteatre va obtenir uns resultats dels que estem molt satisfets: es van esgotar entrades a 5 dels 7 passis i vam assolir amb escreix l’objectiu d’ atraure a un públic familiar i turístic, que va valorar l’espectacle amb un notable alt. En aquests moments, la nostra aposta és un espectacle de gran format que funcioni com a producte cultural i, al mateix temps, com a eina promocional durant l’estiu, quan podem arribar al major número de visitants. Aquest espectacle segueix el nostre relat de “ciutat que millor explica la seva història”, però des d’una vessant més lúdica i apta per tots, tarragonins i visitants, nens i adults, estrangers i nacionals. Primer volem arrodonir-lo per a que arribi a ser un reclam suficientment potent i ofereixi una experiència memorable de la ciutat de Tarragona.

Imagino que hi ha un feedback entre els turistes que visiten la ciutat i l’Ajuntament. En aquest aspecte, en què treu bona nota la ciutat?
L’enquesta que portem a terme durant tot l’any amb l’Observatori del Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci de Catalunya ens mostra que els visitants de Tarragona queden sorpresos i encantats de la seva experiència. Tot suma en el moment de manifestar la seva satisfacció, però sens dubte, la nostra història, els nostres monuments Patrimoni Mundial de la Humanitat, situats a una ciutat mediterrània, ens fan singulars.

Per contra, que li cal reforçar?
És necessari facilitar la descoberta, el gaudi i la interpretació dels nostres monuments, i treballar per donar el millor servei i la millor experiència als nostres visitants. Això implica col·laborar estretament amb diverses administracions i amb els agents del sector privat, a més d’apostar per noves eines tecnològiques que facilitin la interpretació del nostre llegat. També hem de reforçar la marca Tarragona associada a la mediterraneïtat, un tret carregat d’atributs positius que no sempre hem sabut projectar a l’exterior.

Com veuen els estrangers a Tarragona?
Els que han sentit parlar de Tarragona la perceben com una ciutat familiar, amb un gran patrimoni històric, platges encantadores, bones ubicacions i bona gastronomia. Els que la visiten, a més, descobreixen que és una ciutat plena de singularitats. Tarragona és una ciutat “real”, amb trets diferencials. No és una ciutat-decorat. Els nostres costums es fonen amb el visitant: “tocar ferro”, comprar a la llotja o als mercats, passejar pel casc antic, formar part d’una pinya castellera, prendre un vermut a una terrassa, etc. Aquesta autenticitat és el que fascina de la nostra ciutat, el que ens converteix en “un secret del Mediterrani”, com comunicàvem al nostre espot.

Tenim el carnaval a tocar. Aquest s’ha convertit en un referent a Catalunya. Creu que aquest és un bon aparador alhora de vendre la ciutat a l’exterior?
Òbviament. El carnaval de Tarragona ha donat un salt de qualitat en els últims anys i és un esdeveniment que ens ajuda a projectar la ciutat. Recordo que al suplement El Viajero de El País d’aquest any es va incloure el de Tarragona com “un dels 15 carnavals d’Espanya que no et pots perdre”.

Quins objectius li agradaria assolir com a regidora?
Millorar la comunicació i el posicionament de la marca Tarragona a l’àmbit nacional i internacional, crear un relat perdurable i projectar-lo adequadament, de manera que repercuteixi positivament en la percepció que es té de la nostra ciutat com a destinació turística. Allò que, al construir una novel.la anomenaríem el “sentit de la direcció”. És a dir, aconseguir que ens “llegeixin” i que continuïn atrapats fins a la última pàgina. Continuant amb la metàfora, m’agradaria que el nostre relat sigui coherent i sòlid; que no semblés que, cada vint pàgines, comencem un llibre diferent.

També em sembla important aconseguir que tots els tarragonins ens fem nostra la defensa del turisme a la ciutat com un bé col·lectiu i generador de riquesa que ha de cuidar-se i protegir-se. No permetre que el contagi d’ impactes mediàtics o d’ extremismes minoritaris perjudiquin el desenvolupament turístic de Tarragona, una ciutat plena d’oportunitats i destinada a créixer en el sector serveis.

Parlem del Baix Gaià. L’Agrupació es va crear per potenciar el territori a nivell turístic. Com valora vostè aquest fet?
Tarragona es va unir a aquest projecte per donar-li tot el suport com a capital de la província i per contribuir a donar visibilitat a les accions de l’agrupació. Sumar esforços entre municipis per a la promoció turística d’un territori és sempre beneficiós.

Com li agradaria que l’Agrupació evolucionés aquest 2018?
Crec que és el moment que es comencin a veure els resultats d’aquesta col·laboració, que es defineixi el futur de l’Agrupació i les estratègies que s’han de seguir per assolir els objectius que van motivar la seva creació.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

La llibertat d’expressió portagonitza el cartell del Carnaval 2018 de Reus

Notícia següent

Una avaria elèctrica a la zona de LLevant provoca llargues cues al CAP

Notícies relacionades