Divendres, 29 de març de 2024
És notícia

Àngel Òdena: “Vila-seca és la capital de la música del Camp de Tarragona”

Avatar photo

Entrevista a Àngel Òdena, baríton i promotor del Daurada Música Festival

-És el primer any que es duu a terme el Daurada Música Festival a Vila-seca, que significa per tu ser-hi promotor?
La veritat és que estic molt content perquè hem tingut molt bona resposta, tant dels espònsors com de les administracions públiques i també del mateix auditori Josep Carreras. És el primer any que fem aquest festival i tenim la intenció que sigui durador en el temps i que es faci cada any. Enguany, l’elecció dels artistes convidats ha estat meva, sempre amb la idea en ment que volíem primar la part artística amb el pressupost que teníem. Llavors, com esperem que el festival sigui durador, cada any intentarem portar a gent diferent.

-Per què escollir l’auditori Josep Carreras per realitzar el festival?
Estic molt satisfet amb la decisió final de realitzar al festival en aquest auditori perquè té molt bones condicions acústiques amb una cabuda de públic d’aproximadament 400 persones, que ja ens va bé perquè és el primer any del festival. Personalment, crec que és el lloc idoni per fer-ho perquè considero que Vila-seca és la capital de la música del Camp de Tarragona, sobretot, pel seu conservatori tan potent, que jo crec que hi ha pocs llocs amb les condicions acústiques de l’auditori Josep Carreras.

-Podries avançar una mica com serà el teu concert amb la soprano Sabina Puértolas del 28 de juliol?
Doncs és un concert de lírica en el qual cantarem, sobretot, coses d’òpera. Sabina ha fet dues obres al Gran Teatre del Liceu de Barcelona i és una persona que es menja l’escenari, escènicament parlant. Nosaltres farem un recull de peces importants d’òpera i sarsuela, i jo crec que la gent podrà passar una estona agradable amb la nostra companyia. A més, al hall després dels concerts hi haurà un tast de vi, cava i menjar per crear un àmbit gastronòmic perquè el públic comparteixi amb els mateixos artistes com han estat els concerts. I això també és un valor afegit dels concerts.

-Centrant-nos en la teva carrera, l’any que ve farà 25 anys que va debutar, com ha evolucionat la teva carrera com a baríton des dels teus inicials oficials l’any 1994?
Sempre he dit que he tingut sort perquè és un món una mica difícil perquè és molt competitiu. Nosaltres, els barítons, per la nostra carrera estem un mes aquí, un mes en un altre lloc i tota l’estona ens estem movent. La meva trajectòria ha estat bona, però un sempre mira més amunt i crec que podria haver fet molt més. Encara que la veritat és que hi ha un determinat tipus d’òperes i de sarsueles que et van millor per la teva veu, llavors ara estic en un moment en el qual les obres del compositor Verdi em són adients perquè es necessiten veus potents i fortes. Llavors la meva carrera ha estat una evolució i, cada vega més, amplio el repertori.

-Has dit que sempre es pot anar més enllà, quins objectius tens actualment?
Els objectius són una mica tòpic però és la veritat. Jo em dedico a això i vull continuar vivint d’això perquè és el que gaudeixo, el que m’agrada, amb el que m’ho passo bé i al final és la meva passió. Llavors, relacionat amb aquest objectiu també està el tema de seguir amb el repertori que a poc a poc estic ampliant i també poder actuar a teatres en els quals no he estat encara durant aquests 25 anys. A més de poder donar a terme concerts en teatres en els quals ja he estat i veure que encara continuant confiant amb mi com a artista.

-Sempre s’ha dit que l’opera és un gènere elitista, ho creus així?
Això és el que diuen, que és un món molt elitista però jo no crec que en sigui gent. La majoria de gent que ho diu fa referència al preu econòmic, però crec que això es basa en el desconeixement perquè el preu de l’entrada en un teatre com el Liceu de Barcelona, per posar un lloc de referència, està al voltant dels 40 o 50 euros. Llavors, quant val una entrada pel FCBarcelona al Camp Nou o pel Gimnàstic de Tarragona al Nou Estadi? La veritat és que no ho sé segur, però segur que el preu ronda per aquí, com les entrades al Liceu. Per tant, si parlem d’elitisme pel que fa a tema econòmic és una cosa totalment falsa. Pel que fa al tipus de gent que assisteix a l’òpera, tot això ha canviat perquè ja no és el mateix que abans; tot això ha canviat. Podríem dir que és elitista perquè estem en un país en el qual la cultura i la música costa, però s’ha de perdre la por que potser la gent té. Nosaltres al final estem explicant històries i la gent ho ha d’intentar perquè és un món que enganxa i on cadascú pot tindre el seu propi criteri. Llavors l’elitisme aquest s’ha de treure perquè és un tòpic que no existeix.

-Per què creus que la gent no assisteix a representacions d’òpera?
La veritat és que jo crec que hi ha poc coneixement d’aquest gènere musical escènic i que la gent, com he dit abans, té por perquè pensa que serà molt avorrit, però no és així. Jo tinc amics que mai havien anat a l’òpera, però que van assistir-hi per veure’m actuar, i s’ho van passar molt bé perquè al final expliques històries humanes, siguin del segle 16 o del segle 21. Al final, expliques històries humanes d’amor, de sexe, de poder, d’odi, etc. Òbviament, hi ha una part filosòfica darrere de la persona que ha fet l’obra, però al final no deixen de ser històries. El bonic és intentar transmetre-ho i que el públic ho visqui, aquesta és la nostra funció. Llavors, hem de neutralitzar tot aquest món.

-Com està el món líric a Catalunya en aquest moment?
Personalment, he vist que sempre, en l’àmbit de Catalunya i d’Espanya, està ple; el públic també hi anava en els moments més greus de la crisi. La crisi va afectar les ciutats petites, que no tenien un programa d’òpera tan marcat com a ciutats grans. La veritat és que hi ha gent que té ganes d’escoltar gèneres lírics i nosaltres volem apropar l’òpera a tot tipus de públic, no només a la gent que li agrada, sinó també a les persones que no han anat mai i que ho vulgui provar perquè passin una bona estona perquè la música clàssica pot provocar les mateixes emocions que un altre tipus de música. Aquesta seria una de les funcions del Daurada Música Festival a Vila-seca.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Alfons Ribas: “El Jocs de TORRAgona?”

Notícia següent

El Jon Snow de ‘Joc de trons’ es farà sentir a l’espai Jove Kesse

Notícies relacionades