Divendres, 6 de desembre de 2024
És notícia

Santiago Castellà destaca la situació estratègica del Port de Tarragona al VIII Med Hub Day

Avatar photo
La trobada ha abordat les oportunitats dels ports en un escenari de futur marcat per la transició energètica

La vuitena edició del Med Hub Day, organitzada pel Port de Tarragona i patrocinada pel  clúster ChedMed, ha conclòs avui 15 de novembre al migdia. La trobada d’aquest any s’ha celebrat al Tinglado 1 del Moll de Costa amb rècord d’inscripcions, més de 200 participants. Els assistents, interessats en la logística de productes químics i petroquímics, han pogut debatre les oportunitats dels ports en un escenari futur marcat per la transició  energètica. Aquesta edició també ha gaudit d’algunes novetats com la visita a instal·lacions  del Port de Tarragona dedicada al líquids a doll. 

L’esdeveniment va començar ahir dijous amb una de les novetats preparades per aquest  any, la visita en a les instal·lacions portuàries tarragonines dedicades als líquids a doll. En  el seu discurs de benvinguda, el president de l’APT, Santiago J. Castellà, va destacar l’estratègia actual del Port en termes de tràfic de líquids i la seva relació amb la transició energètica. Castellà ha assenyalat que la ubicació estratègica del Port de Tarragona i la  capacitat industrial del territori permeten consolidar-se com a referent a la Mediterrània per  a nous productes de transició energètica, com l’hidrogen i els biocombustibles, així com per  al COcapturat al hinterland, gràcies al suport del clúster petroquímic.  

El president del Port també va destacar que “la col·laboració públic-privada és clau,  especialment amb l’Associació d’Empresaris de Tarragona, el clúster ChemMed i la VAll de  l’Hidrogen de Catalunya, creant un ecosistema idoni al Camp de Tarragona per afrontar  reptes futurs. A més, el Port destaca la necessitat d’incrementar la presència del talent femení al sector logístic portuari per assegurar un futur equilibrat i just.” 

Ports i transició energètica 

La següent ponència del Med Hub Day 2024 va anar a càrrec de Jordi Anglès, responsable  de comercial del Port de Tarragona, on va destacar la importància cabdal del sector químic  a Tarragona i la necessitat de preparar-se, com a infraestructura pel futur. Anglès també va  subratllar els avantatges competitius per esdevenir un hub de l’hidrogen i productes derivats  tant per la importació com l’exportació en ser el port més pròxim als nodes de generació  d’Aragó i Castella i Lleó, connectats amb la futura H2MED amb Tarragona i, en definitiva,  el port ideal per la importació des d’Àfrica i Pròxim Orient. 

Després de les dues primeres intervencions per part dels membres de l’Autoritat Portuària  de Tarragona va ser el torn de Sandra de Mey, Commercial Manager de North Sea Port. De Mey, va donar la visió d’un port de la zona ARA en relació amb la visió i estratègia comercial  que segueixen sobre hidrogen i derivats. La representant del North Sea Port ha explicat  també els importants desenvolupaments en aquesta regió i com estan preparant i construint noves infraestructures per apropar els nous tràfics al seu hinterland. 

L’última conferència va anar de la mà d’Anaëlle Boundry, assessora principal de Política  de Desenvolupament Sostenible, Energia i Creixement Blau i Coordinadora d’EcoPorts, que  va realitzar una sessió magistral sobre l’evolució dels ports cap a hubs energètics. Va  exposar les principals prioritats dels ports en termes de sostenibilitat i diferents resultats  d’estudis i anàlisis relacionades amb el paper dels ports en la transició energètica. 

Segona jornada, les noves energies i la indústria 

La jornada de divendres ha començat amb dues ponències online. La primera ha anat a  càrrec de Jose Ramon Freire, president de l’Associació Espanyola de l’Amoníac Renovable,  que ha explicat el paper d’aquesta entitat i ha subratllat les oportunitats que la Mediterrània  pot tenir en tràfics d’amoníac, especialment com a punt d’entrada de tràfics a Europa i  l’aposta per nous serveis de bunkering. 

La següent ponència ha estat del director de recerca a SINTEF – una de les organitzacions  de recerca independents més grans d’Europa-, Eirick Falck da Silva, que ha explicat de  forma molt detallada els processos de captura, emmagatzematge i possible ús de carboni  per part d’indústries difícilment descarbonitzables. La seva ponència ha inclòs la descripció  d’un projecte de recerca en què s’ha detectat Tarragona com a potencial punt hub per a  tràfics d’exportació de CO₂ capturat. No de manera exclusiva en la nostra regió, sinó també  en zones adjacents com Barcelona o Marsella. 

L’última conferència abans de la pausa ha anat de la mà Victoria Laura Barrio, professora  catedràtica de la Universitat del País Basc, on ha explicat, des d’un punt de vista acadèmic, la situació del transport d’hidrogen, explicant en detall un projecte basat en tecnologies  LOHC (tecnologia per emmagatzemar i transportar hidrogen de forma segura en forma  líquida a temperatura ambient). 

Després de la pausa la vuitena edició del Med Hub Day ha arrancat la seva recta final amb  l’exposició d’Amit Rao, consultor de l’empresa S&P Global Commodity Insight. L’expert és  un gran col·laborador de l’esdeveniment on destaca sempre per les seves valuoses  intervencions. En aquesta edició, Rao, ha fet una prospectiva del mercat dels productes  energètics a Europa, amb un focus especial a la Mediterrània. Finalment, dins de les  conclusions, ha apuntat les oportunitats que Tarragona pot jugar en els nous tràfics que  afecten al sector energètic.

Després d’aquestes ponències s’ha donat pas a la taula rodona del Med Hub Day. En  aquest panel d’empreses petroquímiques ha participat Jacint Domènech, director de DOW  Chemical, Álvaro Iglesias, de Covestro i Ana Belén Cifuentes, de Schedulling & Lo, i ha  comptat amb la moderació de Kate Rainford, de Tank Storage.  

En aquesta taula rodona s’ha abordat la visió estratègica de les empreses per als anys 2030  i 2050, destacant els objectius a llarg termini en sostenibilitat i transició energètica. També els reptes logístics que plantegen aquests nous requisits, com ara la necessitat de  major col·laboració entre agents i ports, i l’augment de l’ús del ferrocarril per reduir l’impacte  ambiental. A més, s’ha reclamat una millora en infraestructures ferroviàries, així com noves  connexions de canonades i línies elèctriques. També s’ha remarcat el paper clau del Port  en aquesta logística transformadora, generant un interessant debat sobre el futur de la  indústria energètica a Europa. 

L’última ponència ha anat a càrrec de Teresa Rasero, presidenta de FEIQUE (Federació  Empresarial de la Indústria Química Espanyola) que ha donat una visió transversal sobre el  futur de la indústria energètica a Europa, amb especial atenció a Tarragona. Ha destacat les necessitats en infraestructures, treball col·laboratiu amb les administracions i tots els  agents de la cadena de valor, apuntant diferents reptes a superar per mantenir una indústria  competitiva. 

Una trobada referent per al sector 

L’objectiu del Med Hub Day és promoure, debatre i intercanviar informació sobre els punts  forts i les oportunitats que ofereix la mar Mediterrània com a plataforma logística per a  productes químics i petroquímics. 

Amb aquest objectiu i durant dues jornades, operadors de terminals d’emmagatzematge,  ports, consignataris, transitaris, analistes de mercat i empreses químiques i petroquímiques  es reuneixen per debatre i aportar idees i novetats on els nous combustibles i energies, i la  intermodalitat han estat els protagonistes. 

El Med Hub Day va iniciar la seva marxa l’any 2017, i any rere any ha gaudit d’una xifra  d’assistents a l’alça, aconseguint una consolidació i maduresa entre els esdeveniments del  sector. La vuitena edició ha trencat, de nou, el rècord de registres amb més de 200 inscripcions, confirmant-se en una trobada de referència. 

El Port Tarragona líder en líquids a doll

El Port de Tarragona és un hub mediterrani per a l’emmagatzematge i la distribució de  productes líquids a doll que fa costat a la indústria local amb instal·lacions i infraestructures  de primer nivell per a oferir un servei d’emmagatzematge. 

L’àrea del Camp de Tarragona és considerada com un dels principals hubs logístics de  producció, emmagatzematge i distribució de productes petroquímics del sud d’Europa. La  situació estratègica i les seves infraestructures permeten respondre a qualsevol necessitat  logística amb una distribució eficient de tota mena de productes petroquímics per vaixells,  tren, camió o canonades. 

El conjunt d’empreses de la indústria química i petroquímica de Tarragona, genera una  producció anual de 20 milions de tones, la qual cosa representa el 50% de la producció de  Catalunya i el 25% de tot l’Estat.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Figueres lliura els 16 premis de la 18ena Fira del Vehicle d’Ocasió

Notícia següent

Comença la 1a fase de les obres de l’estació de rodalies de Parets

Notícies relacionades