La Ciutat de Tarragona

La PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo inicia la fase de muntatge de via

Es tracta de la recta final de la segona fase de les obres d’una infraestructura que esdevindrà el principal “port sec” del centre peninsular

El president de l’Autoritat Portuària de Tarragona, Saül Garreta; l’alcaldessa de Guadalajara; Ana Guarinos López; i l’alcalde de Marchamalo, Rafael Esteban Santamaría, acompanyats  pels seus respectius equips tècnics han visitat avui les obres de la terminal intermodal que el  port tarragoní està construint a la Ciudad del Transporte – Puerta Centro, coincidint amb l’inici de la col·locació del material ferroviari que permetrà a aquesta infraestructura logística clau  entrar en funcionament a finals de l’estiu del 2025. 

En la visita també han participat, per part de l’Ajuntament de Guadalajara, Alfonso Esteban  Señor, segon tinent d’alcalde i regidor d’Urbanisme, Santiago López Pomeda, tercer tinent  d’alcalde i regidor d’infraestructures i transport, i la coordinadora de l’Àrea d’Urbanisme,  Blanca Causapié Lopesino, i el Cap de Servei d’Infraestructures, Enrique Jiménez Sanz. Per  part de l’Ajuntament de Marchamalo, han assistit també Patricia Veloso Hidalga, regidora de Foment Industrial; Rosana Solano Gutiérrez, regidora de Transport Interurbà; María del  Carmen Martín Santamaría, regidora de Seguretat Ciutadana i Mobilitat; Bárbara Rodríguez  Gómez, regidora de Benestar Social i Dependència; i Santiago Martín Pajares, regidor de  Neteja Viària i Medi Ambient. També ha estat present Juan José Cercadillo Calvo, CEO de  Hercesa i president de DTL.

Finalment, també han participat els representants de la UTE formada per COMSA, S.A.U. GICSA i ARNO INFRAESTRUCTURAS: Marta Vélez, gerent de  la UTE Terminal Marchamalo; Javier Baños, adjunt a Gerència de la UTE; Oriol Jou Dalmau, Cap d’Obra de COMSA; José M. Ramos, Gerent de GICSA; i Francisco José Heras, Cap  Departament d’Infraestructures d’ARNÓ; i Ainoa Menor Fumanal, Enginyer Camins, Canals i  Ports d’INECO.  

Les principals actuacions que s’han descrit durant la visita s’han referit a la imminent posada  en marxa de la fase d’instal·lació dels equips ferroviaris de la terminal: execució de la superestructura de les vies, instal·lació dels elements de seguretat i comunicació, pavimentació de la plataforma, execució de les estructures i electrificació i catenària  corresponent. Aquesta fase constructiva culminarà amb les connexions de la terminal en dos  punts a la xarxa ferroviària d’ADIF, en sentit Madrid i en sentit Saragossa. 

Més en detall, aquesta última fase de les obres de la PortTarragona Terminal Guadalajara Marchamalo consistirà en la instal·lació de 19 desviaments que permetran tots els moviments  i maniobres de trens, la construcció de 3 vies de càrrega i descàrrega per a trens de fins a  750 metres de longitud i de 3 vies d’expedició i recepció també per a trens de fins a 750  metres de longitud. En total es construiran 7.750 metres de via d’ample ibèric. D’altra banda, es durà a terme la pavimentació de 100.000 m² per a la zona d’operativa i emmagatzematge  de mercaderies. Al final de les obres, la terminal s’haurà convertit en un espai multifuncional,  especialitzat en operatives logístiques, de distribució i de transformació amb tots els equips i  dotacions.  

Per al president de l’Autoritat Portuària de Tarragona, Saül Garreta, “aquesta infraestructura  serà clau en el desenvolupament del port en tres àmbits: des del punt de vista de la  sostenibilitat perquè potencia la descarbonització del transport de mercaderies; des del punt  de vista de l’ampliació del hinterland del port, ja que situa la seva àrea d’influència fins a les portes de Madrid, i des del punt de vista de la connexió del centre peninsular amb un dels  ports de l’Estat més dinàmics i amb major creixement en els últims anys”.  

Per a l’alcaldessa de Guadalajara, Ana Guarinos, “estem davant d’una infraestructura que  convertirà Guadalajara en el principal port sec del centre de la península i en l’àrea amb més  dinamisme de l’entorn de Madrid, amb capacitat per a canalitzar els principals fluxos de  mercaderies, nacionals i internacionals i la seva circulació. Una terminal sostenible, pensada i realitzada des del respecte al medi natural. Una infraestructura que contribuirà a convertir  Guadalajara en el que ja està començant a ser, la locomotora econòmica de Castella-La Manxa.” 

Per a l’alcalde de Marchamalo, Rafael Esteban, aquesta infraestructura suposa “dotar al  projecte Puerta Centro de l’eina que el convertirà en el centre logístic més important del centre  de la península Ibèrica, obrint-nos la porta al mar Mediterrani i el flux de mercaderies que es mouen des de i cap a Orient Mitjà i Àsia. A més, ja estem treballant intensament per a duplicar l’actual superfície destinada a naus i indústria productiva d’aquest polígon, la qual cosa, unit  a l’ampliació del Polígon d’Henares, suposa un futur prometedor per a Marchamalo,  Guadalajara i tot el seu entorn”. 

PortTarragona Terminal Guadalajara – Marchamalo  

El Port de Tarragona va adjudicar la segona fase d’obres de la Terminal intermodal de la  Ciudad del Transporte – Puerta Centro el 2023 a la unió temporal d’empreses formada per  COMSA, S.A.U. GICSA i ARNO INFRAESTRUCTURAS per un import de 22.069.873,33 €  (abans d’impostos). 

La PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo és un punt estratègic clau per millorar  la logística i el transport sostenible de mercaderies entre el centre de la península i el  Mediterrani, i viceversa. La terminal de 150.000 m² podria estar operativa l’any 2025 i respon a l’aposta del Port de Tarragona pel transport per ferrocarril de càrrega general dins de la  seva estratègia de diversificació de trànsits.  

Aquesta infraestructura es convertirà en el principal ‘port sec’ amb caràcter Hub del centre  peninsular. Tindrà una capacitat per canalitzar els principals fluxos nacionals i internacionals  de mercaderies, ja que està situada a l’àrea d’influència de Madrid i situada al corredor d’Henares, l’àrea més dinàmica de l’entorn de la capital espanyola, amb més de 6 milions  d’habitants en un radi de 60 km. Un terminal que representarà, amb la seva operativa, un pas  endavant en diferents cadenes logístiques entre Madrid i el Corredor d’Henares, els  principals ports nacionals i, en les connexions amb grans plataformes logístiques  internacionals.  

La PortTarragona Terminal Guadalajara – Marchamalo podrà operar trens de 750 metres. La  seva connexió amb la Boella, la seva terminal bessones situada a l’interior del port tarragoní  reforça la unió, la connexió i la capacitat del Corredor d’Henares amb el corredor del Mediterrani, afavorint la circulació de mercaderies entre la península i la resta del continent  europeu mitjançant les dues plataformes logístiques que el Port de Tarragona operarà de  manera coordinada.  

Una obra amb fons MRR 

La PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo és un projecte que rep finançament de  la Unió Europea a través dels fons Next Generation inclosos en el Pla de Transformació i  Resiliència (PERTE). En total, l’Autoritat Portuària de Tarragona ha rebut 14.273.000 euros  per a la realització d’aquest projecte. Aquests fons són un instrument financer creat per  dissenyats per ajudar a la recuperació econòmica i impulsar projectes dels països membres  de la UE.

El pla consisteix en un paquet de mesures financeres i polítiques amb l’objectiu+ de fomentar una recuperació sostenible i per implementar reformes i inversions que  promoguin la resiliència econòmica, la transició ecològica i la transformació digital.

Melissa Redacció Grua

Missatges recents

L’Hospitalet celebra el seu centenari amb un pregó en clau femenina

L’Hospitalet ha fet cent anys com a ciutat i, com no podia ser d’una altra manera, les Festes de Primavera…

4 hores fa

Rubén Viñuales presideix la presentació de la 30a Fira del Vi de Falset al sector turístic de Tarragona

L'alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, ha presidit aquest vespre la presentació de la 30a Fira del Vi de Falset al…

4 hores fa

L’Aparcament Municipal Torroja rebaixa el preu màxim diari

El Consell d'Administració de l'Empresa Municipal de Transports de Tarragona ha aprovat avui, 24 d'abril, les noves tarifes per a…

5 hores fa

Mor amb 28 anys la influencer Vanessa Konopka després de mesos sense poder tornar a casa

El món de les xarxes socials torna a plorar la mort d’una de les seves protagonistes. Vanessa Konopka, alemanya de 28…

5 hores fa

Fira d’Abril i Dia de la Dansa al Port de Segur de Calafell

El Port de Segur de Calafell acollirà aquest proper cap de setmana dues activitats de les més importants de l’any…

5 hores fa

El Mercat del Carrilet de Reus estrena imatge per al cicle de primavera

Nova campanya per promocionar les activitats de dinamització del Mercat del Carrilet que s'estrena coincidint amb el cicle de primavera.…

5 hores fa

Esta web utiliza cookies.